Företag och WWF i DI. https://www.di.se/debatt/debatt-sista-chansen-for-regeringen-att-visa-att-den-tar-klimatomstallningen-pa-allvar/
Visa på X →907
inlägg
Miljöpartiets Per Bolund: Skrämmande klimatnonchalans https://www.aftonbladet.se/a/5BOwy6
Visa på X →Mer än 10 % av Boverkets personal får sluta med regeringens satsningar. Deppigt.
Visa på X →Stockholm fortsätter att gå före! https://www.dn.se/sverige/miljozon-i-stockholms-city-ska-galla-aven-yrkestrafik/
Visa på X →IPCC-experten: Dina klimatval kan minska utsläppen med 70 procent https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ipcc-experten-dina-klimatval-kan-minska-utslappen-med-70-procent via @svtnyheter
Visa på X →@jakobolofsgard @svtnyheter Jag har ännu inte sett några förslag på varken kortsiktiga eller långsiktiga reformer. Vi tycker att det var dumt att ta bort investeringsstödet i tider med klart minskat byggande, och vill även se startlån för första bostadsköpet, ett bosparkonto och en ny bostadsstiftelse.
Visa på X →https://www.dn.se/ledare/regeringen-kommer-inte-undan-det-har-miljopartiet-sett-till/
Visa på X →Tvärstopp i byggsektorn. Vad gör regeringen? ”Nu drar Telge bostäder i handbromsen – pausar nybyggen” https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/bostadsbygge-gar-ner-i-sodertalje via @svtnyheter
Visa på X →https://www.dn.se/ledare/varfor-tillats-sd-runda-den-tysta-klimatmajoriteten/
Visa på X →När det svenska miljöarbetet monteras ned blir vi mindre redo för framtiden och mer sårbara för förändringar. Men värst är att arbetet för renare hav, vatten och skyddad natur avstannar. Att rösta på konservativa partier är inte att rösta för framtiden. https://www.dn.se/sverige/regeringen-storsatsar-pa-kontroversiell-klimatkompensation/
Visa på X →”Det finns dessvärre inga vuxna i rummet.” https://www.aftonbladet.se/a/Mom2QM
Visa på X →Detta är ju som en ångestfylld fars. https://www.dn.se/sverige/sd-sagar-utspel-om-sankta-hastighetsgranser/
Visa på X →Jaha, liberalerna egna miljöpolitik tas också bort. Kommer man kunna komma överens om något annat? Jag tycker att det ser lite mörkt ut. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/plastpaseskatten-ska-slopas-vid-arskiftet
Visa på X →Vad är resultaten och vad är alternativen? Läs och tänk efter. https://www.expressen.se/debatt/pourmokhtari-fiskar--bara-efter-sympati-/
Visa på X →Besvärande är väl det minsta man kan säga om detta. ”Mer än 12 000 miljarder i stöd till bensin och gas: ”Besvärande” ” https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trots-klimatkrisen-fossilsubventioner-rekordhoga via @svtnyheter
Visa på X →Ett av alla hoppfulla projekt som kan minska miljö-och klimatpåverkan, här från betong. https://www.mitti.se/nyheter/de-ska-forvandla-havreskal-till-betong-6.3.72410.a4c936a8ac?fbclid=IwAR0rWHNESSkAzShtHLw0pE-mxEHPi7c2JTuGVhLNqp0FejEB7qHHdY4pYo4
Visa på X →De brittiska avloppsnäten missköts. Minskad budget för miljömyndigheter, miljöövervakning och privatisering har bidragit. Det drabbar både badare och haven. ”Friday briefing: Britain’s rivers and oceans are filling with sewage – with no sign of stopping”https://www.theguardian.com/world/2023/apr/07/friday-briefing-britains-rivers-and-oceans-are-filling-with-sewage-with-no-sign-of-stopping?CMP=share_btn_tw
Visa på X →Dags att hantera bullret. https://www.dn.se/insidan/experter-varnar-for-halsorisker-manga-svenskar-storda-av-buller/
Visa på X →https://www.dn.se/varlden/europas-tredje-storsta-flygplats-forbjuder-privatflygplan/
Visa på X →🔥Per Bolund (MP): Förbjud svenska matbutiker att slänga mat http://www.gp.se/1.96227846 via @goteborgsposten
Visa på X →Idag är det Earth overshoot day i Sverige, den dag vi har använt upp de resurser som ska räcka för ett år. Detta skriver jag och Amanda Palmstierna om i Dagens ETC.
Visa på X →”Samhällen, folk och kulturer som har varit oförmögna att anpassa sig till nya förhållanden har gått under: snabb reaktion, krisinsikt och förmåga till förnyelse har varit fördelaktigt, medan förnekelse, tröghet och rigiditet har lett till katastrof.” https://www.dn.se/kultur/bjorn-wiman-politikerna-som-projektleder-vart-gemensamma-sammanbrott/
Visa på X →@Kvistelhallo En gång per år kan man väl få lite extra skjuts av sitt namn 😊.
Visa på X →Momshöjningen från regeringen är som ett ytterligare dåligt aprilskämt. Ny blir det ännu dyrare att reparera sina saker. ”Modeföretagens klimatkritik mot regeringen: “Helt fel” https://www.svt.se/kultur/mode-hallbarhet-h-och-m-lindex-kappahl-gina-tricot-reparationer-hojd-moms-kritik-regeringen-lagandring via @svtnyheter
Visa på X →MP-toppens kritik mot Jomshofs (SD) tweet: “Rasistisk konspirationsteoretisk retorik” https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-toppens-kritik-mot-jomshofs-sd-tweet-rasistisk-konspirationsteoretisk-retorik via @svtnyheter
Visa på X →