@ontimer4 Det finns ju inga åtgärder. Det är ju det som är problemet.
Visa på X →907
inlägg
@hellaslundblad Utsläppen ökar. Det är en politik som ingen röstat för och något en klimatminister behöver hantera.
Visa på X →Alex Schulman sätter ord på exakt det många med mig känner. https://www.dn.se/sverige/alex-schulman-jag-ville-kasta-tvn-i-vaggen-nar-jag-sag-romina-pourmokhtari/
Visa på X →”Organiserad rasism - med kärnkraft…” https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-organiserad-rasism-med-karnkraft-det-ar-liberalernas-nya-melodi/
Visa på X →Janine Alm Ericson: Klimatministern lär av SD – och skyller på MP https://www.aftonbladet.se/a/q1GgGO
Visa på X →Regeringen har pressträff om propositionen ”Åtgärder för tryggare bostadsområden” som går ut på att det ska bli lättare att vräka människor som begår brott (och deras familjer). Omfattande repressiva åtgärder som saknar lösning på vad som händer med dem som vräks. Otryggt.
Visa på X →”Kruxet är att det inte finns några andra styrmedel på plats, vilket blottar att regeringen saknar plan för hur klimatmålet ska nås.” https://www.dn.se/ledare/klimatet-fortjanar-battre-an-alla-dessa-tomma-ord/
Visa på X →Ja, det behövs definitivt en starkare formulering (som går att använda när det blir ”aktuellt”).
Visa på X →Klimatkrisen är redan här, världen jobbar med att minska utsläppen men den svenska regeringen tar bort åtgärder och har ingen plan för några nya lösningar. Plågsamt.
Visa på X →Regeringen har ingen plan. https://www.dn.se/sverige/klimatkalkylen-som-regeringen-inte-visade/
Visa på X →@AsaLindhagen En lång kamp men äntligen!!!
Visa på X →Regeringen får inte glömma konsumtionsutsläppen. https://www.dn.se/sverige/forskaren-halften-av-svenskarnas-utslapp-osynliga-i-vanliga-statistiken/
Visa på X →Men nu får det väl ändå räcka! Sverige måste ändå fortsätta stå upp mot miljöförstöring och barnarbete, inte tvärtom. https://www.dn.se/ekonomi/eu-lag-om-hallbarhet-i-fara-sverige-pa-vag-att-hoppa-av-uppgorelse/
Visa på X →Svenskars flygande har minskat. Att fler tänker på klimatet är en del, digitala lösningar en annan, men att många även har upptäckt hur fantastiskt semesterland Sverige också är kan nog också spela en viktig roll. https://www.dn.se/sverige/svenskarna-flyger-mindre-an-fore-pandemin-attityden-har-forandrats/
Visa på X →Förbättrar framkomligheten, gör staden trevligare och är en rättvis klimatomställning. Men…
Visa på X →”De högerpopulistiska partiernas syn på klimatfrågan leder även till att de inte har miljöexperter i sina regeringar, att medel för forskning eller andra miljöåtgärder begränsas, enligt Lockwood.” https://www.svd.se/a/Kn1QdE/sd-rostar-mest-emot-ny-klimatpolitik-i-eu
Visa på X →@olaspannar Tydligen kan vi även skippa Naturvårdsverkets personal. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/naturvardsverket-varslar-personal
Visa på X →Hur brukar miljö-och klimatministern uttrycka sig? ”Tredje största miljöbudgeten någonsin.” Vem ska kunna göra jobbet om var tionde person måste sluta? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/naturvardsverket-varslar-personal
Visa på X →Nu har Socialstyrelsens hemlöshetsstatistik släppts för 2023. För många saknar en fast bostad, och barn drabbas fortfarande av vräkning. https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/hemlosheten-fortsatt-kvar-pa-hog-niva/
Visa på X →Inga kärnvapen på svensk mark! https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-lagstifta-mot-karnvapen-i-sverige-kan-utgora-en-maltavla
Visa på X →”Snön som politisk utopi? I så fall den vackraste vi har.” https://www.dn.se/kultur/bjorn-wiman-med-en-regering-som-denna-vantar-fula-vintrar-utan-sno/
Visa på X →Dålig fart på regeringens klimatarbete på många plan. Vi väntar nu på klimatanpassningsstrategin men frågan är om den innehåller något nytt. Eller skär man ner ytterligare? https://www.dn.se/sverige/jannike-kihlberg-klimatanpassning-kan-inte-vanta-fler-och-varre-oversvamningar-kommer/
Visa på X →Ingen PFAS under Vasaloppet: ”– Jag har pratat med ganska många: folk som ringer, mejlar och funderar. Men jag har inte hört någon säga att ”då skiter jag i det här”. Tvärtom tycker de att det här är rätt och riktigt, säger Tommy Höglund.” https://www.dn.se/sport/kravet-pa-60-000-vasaloppsakare-rengor-skidorna-fran-fluor/
Visa på X →Det går sådär för nya kärnkraftsprojekt. https://www.dn.se/varlden/peter-alestig-kan-sverige-lara-av-det-brittiska-karnkraftsfiaskot/
Visa på X →Äntligen levererar regeringen något på den bostadspolitiska sidan. Både förslagen om enklare förtur i bostadskön och hyresgarantier för barnfamiljer är förslag som kan hjälpa extra utsatta grupper till en tryggare bostadssituation. Men mer behövs!
Visa på X →