För att klara klimatet måste vi flyga mindre. Men också sänka utsläppen i befintliga system. Alternativa flygrutter för att undvika höghöjdseffekten kan enligt ny forskning minskas med 80% och bara kräva någon procent mer flygbränsle. Just do it! https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/mobilitet/toche-gar-att-minska-flygets-utslapp-for-en-spottstyver/?utm_campaign=AH_Betalbrev_Direkt&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&details=AH_Betalbrev_Direkt&elqcst=272&elqcsid=920
Visa på Bluesky →907
inlägg
Bra text av två kunniga människor. Ja, det är väldigt angeläget att ställa om även det svenska skogsbruket för att bli mer resilient.
Visa på Bluesky →Ukraina vill att Ryssland betalar – för brott mot miljön https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ukraina-vill-att-ryssland-betalar-for-brott-mot-miljon
Visa på Bluesky →@NikiWesterberg @anniecroona Utsläppen ökar ju nu för att den nuvarande regeringen tagit bort klimatåtgärder utan att ersätta dem med in nya. Som oförstående inför klimatkrisen.
Visa på X →Självklart ska man kunna testas för höga PFAS-halter. Pengar behövs även för läkarkontroller. Dags för en Lex Kallinge för PFAS-drabbade! sverigesradio.se/artikel/nya-...
Visa på Bluesky →Självklart ska man kunna testas för höga PFAS-halter. Pengar behövs även för läkarkontroller. Dags för en Lex Kallinge för PFAS-drabbade! https://sverigesradio.se/artikel/nya-kravet-pa-regeringen-pfas-okar-risken-for-cancer
Visa på X →Nu är jag också här.
Visa på Bluesky →Superfint exempel på hur kommuner kan gynna teknikutveckling tillsammans! ”Nio kommuner: Så slipper grannarna buller och avgaser” https://www.aftonbladet.se/a/OoaoMk
Visa på X →När både pengar och klimatutsläpp sparas. ♻️ https://www.dn.se/ekonomi/har-far-3-000-stolar-fran-globen-nytt-liv/
Visa på X →Miljöpartiet: Sverige får inte backa för Trump https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e0d519d5-1703-4efa-8286-cc13593743ca@preview
Visa på X →Vad hände med ett modernt och mänskligt samhälle? https://www.dn.se/sverige/regeringen-trappar-upp-jakten-pa-papperslosa/
Visa på X →”EU:s klimatutsläpp minskade rekordmycket” Äntligen en positiv nyhet. Det hade dock varit rimligt och mindre pinsamt om Sverige inte samtidigt ökade sina utsläpp. https://omni.se/eu-s-klimatutslapp-minskade-rekordmycket/a/B0wQ67
Visa på X →Så mycket feltänk i detta. Men är det den ryska fossila gasen SD vill att vi ska satsa på? https://www.dn.se/debatt/gaskraft-ar-basta-losningen-for-sveriges-energiproblem/
Visa på X →Nätverket för solparker: Ebba Busch, här har du din utopi https://www.aftonbladet.se/debatt/a/gw4p59/natverket-for-solparker-ebba-busch-har-hardudin-utopi
Visa på X →Kan någon berätta för infrastrukturministern att en ny bensin-Volvo och en Tesla väger ungefär lika mycket?
Visa på X →https://www.dn.se/debatt/svenska-folket-fortjanar-att-fa-billig-el-i-dag/
Visa på X →@beckmansasikter Kul att du tittar in Lars. Ställer du dig bakom det som sägs i uppropet?
Visa på X →Viktigt upprop för demokratin av 74 journalister som vittnat om hoten och hatet. https://www.dn.se/kultur/upprop-detta-maste-fa-ett-slut-for-demokratins-framtid/
Visa på X →EU:s klimatmål utom räckhåll när Sverige saknar plan för kolupptaget - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio https://sverigesradio.se/artikel/eus-klimatmal-utom-rackhall-nar-sverige-saknar-plan-for-kolupptaget
Visa på X →Regeringen använder sig av de tidigare utsläppsminskande åtgärderna som genomfördes under Miljöpartiets tid i regering. https://www.dn.se/ledare/susanne-nystrom-regeringen-glider-vidare-pa-miljopartiets-klimatsucce/
Visa på X →Trots optimism: Sverige på väg att missa tre av fyra klimatmål https://omniekonomi.se/trots-optimismen-sverige-ser-ut-att-missa-tre-av-fyra-mal/a/GyBeVV
Visa på X →PER WIRTÉN: Det vi behöver är större invandring https://www.expressen.se/kultur/ide/det-vi-behover-ar-storre-invandring/
Visa på X →MP: Hårt arbete att städa upp regeringens klimathaveri https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Vz4gk4/mp-hart-arbete-att-stada-uppregeringens-klimathaveri
Visa på X →”År 2050 kan 200 miljoner människor vara i behov av internationellt humanitärt bistånd, vilket är dubbelt så många som i dag, enligt ICRC.” https://www.svd.se/a/nyQ3EJ/klimatforandring-och-krig-drabbar-de-mest-sarbara
Visa på X →@vonohlson Absolut, det finns mycket som borde göras för att fler ska kunna bo på det sätt de vill. Men bygglov är inte något onödigt påfund. Och att det därtill just är SDs Sverigehus som ska vara bygglovsbefriade är ju ändå en ögonbrynshöjare.
Visa på X →