En text om samtiden. Om vad den gör med oss. Gråter stilla när jag läser den. I dag behöver vi politiker som är rimliga. Som ser helheten. Som inte bara söker effekter.Som har en plan som inte bara är hårda tag.Utan även om hur bryter vi nyrekryteringen https://arbetet.se/2023/09/29/ivan-sa-heter-pojken-som-vi-fortfarande-kan-radda-fran-gangvaldet-ulf-kristersson/
Visa på X →400
inlägg
Politiker som inte använder forskning och evidens utan endast populistiska förslag borde få fler vassa frågor från journalister. Blir det bättre med regeringens nya förslag ? Hur möter vi kriminella ungdomar ? Bra artikel nedan. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/onb9Kj/unicef-nog-nu-regeringen-barnen-fortjanar-battre
Visa på X →@aliesbati Det är sjukt att politiker inte använder sig av forskning , evidens . Blir bara populistiska slogans Deprimerande korkat. Behövs möjligheten att ge ungdomar en andra chans. Ett bra program . Proffs inom alla områden ex inom psykisk hälsa .
Visa på X →Efter skottlossningen på Mälarhöjdens IP måste vansinnet få ett slut – Arbetet Så bra artikel om tillståndet i landet . Tack @danielswedin https://arbetet.se/2023/09/28/efter-skottlossningen-pa-malarhojdens-ip-maste-vansinnet-fa-ett-slut/
Visa på X →Intressant artikel om att det är den ekonomiska brottsligheten som driver gängen . https://www.dn.se/sverige/ministrarna-inte-bara-knarket-som-goder-gangen/
Visa på X →Fel regering under denna jobbiga tid. https://www.dn.se/sverige/tomas-ramberg-kristerssons-tal-var-inte-ett-samlande-tal/
Visa på X →De tre största partierna talar om Vad som behöver göras . Inte ett konstruktivt ord om förebyggande åtgärder . Här och nu.
Visa på X →UN experts call for end to global ‘war on drugs’ | OHCHR 2023 . Sluta med ”war on drugs” Intressant inlägg från FN: s experter . https://www.ohchr.org/en/press-releases/2023/06/un-experts-call-end-global-war-drugs
Visa på X →Sverige blir osmart när knarkdebatten ödelägger karriärer | Dagens ETC Tack ! @a_gustavsson Så borde fler förhålla sig . https://www.etc.se/ledare/sverige-blir-osmart-naer-knarkdebatten-oedelaegger-karriaerer
Visa på X →@nielspaarup Håller med . Ovärdigt .
Visa på X →@aliesbati Skrev ett litet inlägg till henne om de 700 anställda i Sörmland som varslats … hon har nog ingen superlösning på det .
Visa på X →En nationell marschallplan för att satsa på förebyggande arbete -nå rekryteringsbasen till gängen . Förskola , skola , fritid , föräldrar . Skolan spelar en så stor roll. Satsa på barnen. Ge maximala förutsättningar till de som vill lämna gängen . Lagför de som mördar. Bråttom.
Visa på X →@hanne_kjoller Nu när Sörmland varslar 700 personer o ansvarig politiker tydligt säger att ” det kommer drabba patienterna”. Då räcker inte dina förslag . Nedskärningar kommer drabba patienterna säger politiker tydligt i 21 regioner . Säger facken . Har de fel?
Visa på X →@petterkar1sson @johanwicklen @ManneGerell @tomte_skum @Kenan_Habul Ganska naturligt på 90 talet. Beijerot låg som en våt filt över svensk narkotikapolitik . Föraktet mot beroende var kompakt .
Visa på X →På en idrottsplats bland tränande barn , unga och föräldrar . De sitter två snubbar på olika altaner i Turkiet och iscensätter -styr morden . Hämnd föder hämnd . Regeringen måste satsa allt på att få dessa män utelämnade till Sverige.Allt . https://www.dn.se/sverige/larm-om-skottlossning-i-fruangen/
Visa på X →@petterkar1sson @johanwicklen @ManneGerell @tomte_skum @Kenan_Habul Råkade inte . Bjöd in dem Helt medvetet. Jag ansåg att en panel borde ha olika åsikter. Därefter fick jag backa o säga nej till dem . Och till slut fick de komma .Helt sjuk stämning i publiken där de som idag står bakom war on drugs buade. Jag är tjänstemannen 😎
Visa på X →Bara att lägga ett varsel på 700 vittnar om att det kommer flera varsel inom hälso - sjukvård. Den SD beroende regeringen har valt den hårda vägen ; minimala statsbidrag innebär en patientfarlig vård. https://www.dn.se/sverige/region-sormland-varslar-700-medarbetare/
Visa på X →En katastrof för Sörmland. Välfärden kommer kapsejsa . Den SD beroende regeringen är medveten om det. Det var väldigt tydligt innan budgeten presenterades att regionerna inte skulle klara av sin verksamhet på för låga statsbidrag . https://www.dn.se/sverige/region-sormland-varslar-700-medarbetare/
Visa på X →@LoanSundman Oscar Sjöstedt 😱
Visa på X →@AnderssonUlla Orimligt .
Visa på X →När staten ; den SD beroende regeringen vänder välfärden ryggen blir det en käftsmäll för just välfärden. Tufft för små kommuner som får se över det mesta. Men att låta äldre flytta från sitt äldreboende är en skam. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/stig-75-i-fredrika-kan-tvingas-flytta-nar-kommunen-ska-spara--8d9v7s
Visa på X →Unikt försök i Stockholm: Så ska vården avprivatiseras – på bred front | Dagens ETC Dags för jämlik vård , dags för behovsstyrd vård. Dags för ordning och reda. Om att ta tillbaka kontrollen över vården . https://www.etc.se/inrikes/unikt-foersoek-i-stockholm-saa-ska-vaarden-avprivatiseras-paa-bred-front
Visa på X →@oisincantwell Symbolik. Känns som hela Sverige hänger upp och ned politiskt .
Visa på X →Ulf Kristersson lovade 250 miljoner till idrottsföreningar i utsatta områden • Bojan Djordjic ilska Mycket snack innan valet nu 0 leverans.Idrott får barn att känna samhörighet- förebyggande.Den SD beroende regeringen ger svek ett ansikte. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/EQAL9G/ulf-kristersson-lovade-250-miljoner-till-idrottsforeningar-i-utsatta-omraden-bojan-djordjic-ilska
Visa på X →@kajsadovstad @GPledare Fin artikel ! Tack 🌟
Visa på X →