SVERIGES RADIO PROPAGANDAMEGAFON FÖR VINDKRAFTEN
Sveriges radio, återrapporterar idag okritiskt en rapport från europeiska branschorganisationen WindEurope som menar att vindkraftsutbyggnaden bromsas av ”desinformation och missinformation”.
Jag har nu fördjupat mig i vad rapporten framlyfter som denna ”desinformation och missinformation”:
- Miljö- och naturpåverkan, att vindkraftverk orsakar stora skador på naturen och djurlivet, t.ex. att de dödar massor av fåglar/fladdermöss och har en negativ nettopåverkan på ekosystemet.
Kommentar: Välkänt att vindkraft dödar framförallt stora rovfåglar och fladdermöss. Även känt att större vilt och valar störs av vindkraften och drar sig bort från denna.
- Ekonomiska misslyckanden, att vindkraftsprojekt är ekonomiskt nonsens, extremt dyra, orsakar höga elpriser eller är tekniskt opålitliga.
Kommentar: All vindkraft i Sverige går kraftigt back sedan ett antal år. Den driver också stora samhällskostnad i olika delar kopplat till effektbrist, liksom den driver kostsam utbyggnad av elnät.
- Att vindkraft medför risker för elförsörjningens säkerhet, att vindkraft gör elsystemet instabilt eller att det hotar energisäkerheten i Europa.
Kommentar: Att säga att vindkraft medför instabilitet och således risker borde inte vara mer kontroversiellt än att säga att himlen är blå.
- Att den medför hälsorisker (t.ex. infraljud, “vindkraftssyndrom”)
Kommentar: Skulle inte ta gift på allt för långtgående slutsatser, men nog finns det otaliga vittnesmål om detta.
- Att batterilagring är osäkert med bland annat risker för brand.
Kommentar: Halmgubbe. De enda invändningarna jag sett för större batterilagring är kopplat till resurser och kostnad.
- Att vindkraftverk fryser i vinterkyla och slutar fungera
Kommentar: Välkänt att bladen ibland och på vissa breddgrader blir nedisade så att verken inte kan köras.
Det finns absolut utrymme för att diskutera och debattera kritiska påståenden om vindkraften, men så som jag läser rapporten så är det ett rent propagandanummer för att dupera massorna. Kommer Sveriges radio göra några fördjupade reportage kring detta propagandadokument från WindEurope? Såklart inte! Nu gäller att rätt partier vinner valet i höst!
Visa på X →@DanielHellden Synd om det sprids överdrifter om vindkraftens värdelöshet. Energislagets tillkortakommanden kan enkelt stå på egna ben.
Visa på X →Synd om det sprids överdrifter om vindkraftens värdelöshet. Energislagets tillkortakommanden kan enkelt stå på egna ben.
Visa på X →Att helt skylla sossarna på den höga inflationen 2022 är ohederligt! Att vara sosse och öppna munnen är definitionen av skamlöshet!
(Sossen nedan tillskriver alltså nuvarande regering inflationen året innan de tillträdde)
Visa på X →@HWLinvest https://x.com/franssonjosef/status/2046486529032298846
Visa på X →@hanifbali PS. Samma personer tycker att jag och Jimmie Åkesson måste ta ansvar för den här sammankomsten med en avhoppare från SD år 1995 . DS
Visa på X →Företagsekonomi med Vänsterpartiet! 🤡 Vilken ministerpost ska hon få?
Visa på X →Det här är ta mig f-n det klokaste någon skrivit om elsystemet på länge! Som att jag skrivit det själv… ☺️
”Enligt EU:s elmarknadsförordning ska flaskhalsintäkter användas för att öka överföringskapaciteten mellan prisområdena. Därför planerar Svk att använda dem för att bygga mer elnät de kommande åren.
Men prisskillnaderna inom Sverige har inte uppstått på grund av att man lade ner något elnät. De är en konsekvens av att vänstern skrotade fullt fungerande kärnkraft. Pengarna bör därför gå till att återupprätta den planerbara elproduktion som södra Sverige har förlorat.
I stället för att göra stora elnätsinvesteringar borde de många miljarderna på Svk:s konto finansiera det nya kärnkraftsprogrammet, som är den långsiktiga lösningen på södra Sveriges effektbrist. Mer kortsiktigt bör de även användas till att bygga gaskraft, vilket är den enda kortsiktiga åtgärden som kan fylla det tomrum som den nedlagda kärnkraften lämnade efter sig.”
Visa på X →Detta är en jättenyhet! SVT och SR motiverar sin existens med manipulerade förtroendesiffror!
Visa på X →@GustavBoethius @NiklasGillstrom @HansEklind Eller kulturverksamhet.
Visa på X →@JanAppelkvist Då får hon väl säga det då…
Visa på X →Håller i sak med, men måste säga att jag blev förvånad av hur nyanserade och initierade kommentarerna var.
De missade dock en viktig poäng, att bara en liten bråkdel av samerna har rätt till renskötsel. Att ”näringen” bara försörjer ca 1000 personer är också en rimlig faktauppgift att framhålla.
Visa på X →Vänsterpartiets förståelse för företagande är typ under noll. 😒 Hur kan man stå å säga sånt här dravel? Att den stora morotsbiten går till handelns grossister och butiker säger ingenting om hur mycket av detta som består i löner, arbetsgivaravgifter, transporter, lokalhyror, energi, svinn, stölder, försäkringar och så vidare. Pajasar! 🤡
Visa på X →@FredrikHjelm4 Bert Karlsson hade vänt detta till vinst. Vill du ha hans nummer?
Visa på X →Kommer att tänka på den där gången ett par snabbtänkta SSU:are i en insändare skrev att barn som inte får hemspråksundervisning inte skulle kunna prata med sina föräldrar. 😆
Visa på X →Börjar bli dags att byta ut Mikael Frisell GD för Myndigheten för civilt försvar.
Pride får man gärna delta i om man jobbar på myndighet, men då privat och i civila kläder. Tvång, som här görs gällande, är helt oacceptabelt.
https://riks.se/nyheter/myndighet-f%C3%B6r-civilt-f%C3%B6rsvar-uppmanar-anst%C3%A4llda-att-delta-i-pride-grundlagsvidrigt
Visa på X →Magdalena Andersson håller tal under flaggorna av Hamas och den iranska regimen. Global socialism är ondska.
Visa på X →@Hugin123456 @thyravictoria Något sådant. Möjligen var KD på samma linje som oss.
Visa på X →Välkomnar att Kristdemokraterna kommer ut på banan om den så kallade ”rennäringen” som lägger en våt filt över all utveckling på halva Sveriges yta.
Visa på X →@Hugin123456 @thyravictoria Den fick anslagshöjning och fler uppdrag istället. 😩
Visa på X →SD Skaraborg har runt 1100 medlemmar och en anställd på deltid, som jämförelse.
Visa på X →JAA! De klarade granskningen! 🥳
Skämtföreningen MÄN, som via bl.a. Jämstäldhetsmyndigheten får in runt 40 miljoner kr/år och för dessa pengar kan anställa 50-talet personer som åstadkommer noll och ingenting, förutom ett forum där gubbar kan diskutera onani med yngre pojkar, har alltså klarat granskningen. Deras drygt 1800 medlemmar måste vara överlyckliga! 🤪
Vi behöver göra rent hus med sån här dynga!
Visa på X →En bild av en annan tid! Låt oss aldrig hamna där igen! #SD26
Visa på X →Jag förstår syftet och kan delvis hålla med om ”pappamånaderna”, men 90 dagar är för mycket, iaf har det varit det för vår familj. Kan man kanske mötas på hälften?
Visa på X →Snygg korruption av Demokraterna
Visa på X →