Standardrepliken på varje saklig kritik mot regeringen just nu verkar vara: ”Det är ert fel.” Praktiskt ändå. Då slipper man ju diskutera vad regeringen faktiskt gör, eller inte gör, här och nu. Desperation?


86
inlägg
Standardrepliken på varje saklig kritik mot regeringen just nu verkar vara: ”Det är ert fel.” Praktiskt ändå. Då slipper man ju diskutera vad regeringen faktiskt gör, eller inte gör, här och nu. Desperation?


Fyra år har gått. Bostadsbristen är större, byggandet lägre och det har blivit svårare för vanliga löntagare att hitta ett hem. Regeringen har pratat mycket men levererat lite. En förlorad mandatperiod för alla som försöker ta sig in på bostadsmarknaden! https://www.dagensarena.se/opinion/ulf-kristerssons-regering-ar-som-bagdad-bob/
Visa på X →Elpriset rusar. Igen. Regeringen lovade kontroll över energin. Resultatet? Rekordpriser och inget skydd. Aktivera elstödet nu! https://www.expressen.se/ekonomi/snordyr-el-under-torsdagsmorgonen/
Visa på X →Regeringen sänker skatten mest för dem som tjänar mest och finansierar det med lån. Det betyder att svenska folket skuldsätts för permanenta skattesänkningar. Det är inte ekonomiskt ansvarstagande. Det är att låta framtiden betala för dagens politik.


Med socialdemokratisk politik hade Sverige stått starkare och nio av tio svenskar haft mer kvar i plånboken. I stället för ordning och ansvar i ekonomin ser vi nu en politik som försvagar statsfinanserna. Tidö är en katastrof för Sveriges statsfinanser.
Visa på X →Kritiken mot Tidöregeringen fortsätter. Lagrådet sågar förslaget om hyrköp. Vägen till ett eget hem ska bygga på trygghet och tydliga regler. Sverige behöver fler bostäder och starkt konsumentskydd. Inte finansiella experiment. https://omni.se/a/ExaklK
Visa på X →Fyra högerregeringar. Fyra underskott. Finanspolitiska rådet riktar svidande kritik mot att låna till permanenta utgifter. Att leva på kredit i dag och lämna skulden till nästa generation är inte ansvar. Tidö pantsätter framtiden. https://www.expressen.se/nyheter/politik/finanspolitiska-radet-sagar-regeringen-allvarligaste-kritiken-/


Fyra gånger av fyra har M misslyckats med svensk ekonomi. Nu erkänner regeringen själva att pengarna är slut, efter att ha lånat hundratals miljarder till skattesänkningar för dem som redan har mest. Notan skickas som vanligt till svenska folket. Det här måste få ett stopp.


Regeringen fortsätter skylla ifrån sig i stället för att leverera. Svenska hushåll väntar fortfarande på elstödet. Sluta prata, börja agera. Betala ut pengarna nu!
Visa på X →Betala ut elstödet! Svenska hushåll tvingas vänta medan elräkningarna skenar. Nu måste det levereras. Besked senast fredag. Pengarna ut senast 1 mars. Trygghet handlar om att hålla det man lovar. Sluta skylla ifrån er, betala ut stödet! https://omni.se/a/q6WyK0
Visa på X →Bostadspriserna faller, men unga hålls ändå ute. Det är inte marknaden som sviker, det är regeringen. När byggandet tvärnitar och hyresrätter med rimliga hyror uteblir spelar prisfall ingen roll. Trösklarna är fortfarande för höga. https://www.tv4.se/artikel/6xA3FTduCoZEXbMz2ycnk1/hel-generation-kan-halka-efter-trots-fallande-bostadspriser
Visa på X →Jättedyr el igen ⚡️ Tidö lovade ordning i energipolitiken. Resultatet blev högre elpriser, dyrare elnät, nya effektavgifter och nästan ingen ny el som faktiskt kommer i närtid. SD och regeringen har misslyckats i energipolitiken! https://www.expressen.se/ekonomi/arthur-36-fick-elrakning--pa-nastan-14-000-kronor/
Visa på X →Det behövs en ny riktning för Sverige. Dags att byta regering. Sverige behöver en politik som gynnar folkflertalet istället för den rikaste tiondelen. 9 av 10 i Sverige hade fått det bättre med socialdemokratisk politik! https://www.svd.se/a/8pByPQ/s-ger-nytt-planbokslofte-vanligt-folks-tur
Visa på X →Fler klarar inte hyran. Vräkningarna ökar, barn drabbas. Då driver regeringen förslag som ”trygghetshyra” som i praktiken gör boendet mer otryggt. När marginalerna är små behöver människor mer trygghet, inte marknadsexperiment. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5pnQnE/fler-kan-inte-betala-hyran-vrakningarna-okar?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Karensavdraget måste avskaffas nu!
Visa på X →Karensavdraget måste bort. Det handlar om respekt för människor som jobbar, sliter och håller Sverige igång. Att bli sjuk ska inte kosta tusenlappar eller ge lägre pension. Man ska inte behöva välja mellan hälsa och ekonomi.


Regeringens daltandet med ekobrotten måste ta slut. Hårdare straff. Skarpare kontroll. Stoppa pengaflödet till gängen. Det är våra skattepengar som ska gå till välfärden, inte till gängens fickor. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m0gG8L/s-skarp-straffen-for-grova-ekobrott
Visa på X →Regeringen lovade att fixa elen. I dag pressas hushållen av högre elnätsavgifter medan nätbolagen överkompenseras. Det här är resultatet av svagt ledarskap och bristande leverans. Vanliga löntagare får betala priset. https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/43jaQ6/s-pressa-elnatsbolagen-med-skarpta-regler?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →P4 Blekinges avslöjande om rivningskontrakt visar på ett växande problem. Vanligt folk hamnar i otrygga kontrakt utan besittningsskydd och ingen myndighet följer utvecklingen. Är regeringen beredd att agera eller tänker de blunda för missbruket av rivningskontrakt? https://www.sverigesradio.se/artikel/efter-granskningen-s-vill-stoppa-missbruket-av-rivningskontrakt
Visa på X →Efter tre år med regeringen är facit tydligt. Låg tillväxt, 100 000 fler arbetslösa och växande underskott. Sverige har inte råd med fyra år till där SD och M styr åt fel håll. Vi behöver en ny riktning som sätter jobben och vardagen först.
Visa på X →Moderaterna och Warborn offrar hårt arbetande människor för att ge storbolag mindre ansvar och mindre insyn. När reglerna försvagas är det alltid löntagarna som får ta smällen. Sverige ska bygga trygghet, inte sälja ut den. https://www.etc.se/klimat-miljo/kaellor-moderaterna-samarbetar-med-ytterhoegern-foer-att-vinna-eu-omroestning
Visa på X →Högern röstade idag nej till att stoppa vinster i skolan. Liberalerna visade sig inte mena allvar. SD och regeringspartierna valde ägarna framför eleverna. Skattepengar ska gå till barnens framtid, inte till bolagsvinster! https://www.etc.se/inrikes/foerslaget-om-vinststopp-i-skolan-nedroestat-ygeman-schizofrent
Visa på X →Att fika med högertankesmedjan Timbro prioriterade statsministern före klimattoppmötet. Återigen visar Kristersson prov på svagt ledarskap. Dåligt för Sverige och dåligt för klimatet! https://www.etc.se/klimat-miljo/kristersson-skippar-klimatmoetet-valde-timbro-konferens-i-tallinn
Visa på X →SD-regeringen har valt att sänka skatten mest för de redan rika, samtidigt som byggandet tvärnitat. Bostadspolitik handlar om frihet att kunna flytta hemifrån, bilda familj och skapa sitt eget liv. Vi tar ungas framtid på allvar. Läs mig och Elfva Barrio i https://www.expressen.se/debatt/debatt-en-av-fem-unga-bor-hemma-hos-foraldrarna/
Visa på X →Äldreomsorgen krisar, men SD och regeringen prioriterar skattesänkningar för de som tjänar mest. Våra äldre förtjänar trygghet, inte nedskärningar. 🌹 http://svt.se/nyheter/inrikes/s-kraver-svar-av-ministern-om-brister-i-aldreomsorgen
Visa på X →