Att se bilderna och höra berättelserna från de tidigare ockuperade ukrainska städerna är rent outhärdligt. Tyvärr är vi alla med och finansierar mördandet. ’sedan Rysslands invasion av Ukraina har EU köpt ryskt kol, gas och olja för 230 miljarder kronor’ https://www.dn.se/kultur/bjorn-wiman-darfor-ar-jag-emot-svenskt-medlemskap-i-nato/
Visa på X →409
inlägg
@AnnaMajHultgard @Sida @LarsAmreus @SidaCarin @SwedeninZM Åh, vad bra! Hoppas de får se de lokala elnäten och pelletsspisarna. Jag tänkte på spisarna senast igår och hur ökad användning av dem skulle bidra till så många win-win. Billigare, bättre för klimatet, mindre avskogning, bättre hälsa.
Visa på X →Låt poliser vara poliser. Anställ civila i receptioner o passexpeditioner. För Miljöpartiet är trygghet och social rättvisa kärnvärden i ett hållbart samhälle. Då kan inte polisens resurser satsas så fel. Mycket bra av @martinmarmgren #polis #pass https://www.aftonbladet.se/debatt/a/V93yxl/mp-satsa-500-miljoner-nu-for-att-losa-passkaoset
Visa på X →
Viktigt att vi kan hålla flera saker i huvudet samtidigt och visar fortsatt stark solidaritet med människor i andra kriser och konflikter, trots Putins invasion i Ukraina och allt den bär med sig. #bistånd #migration #solidaritet https://www.dn.se/debatt/kriget-far-inte-leda-till-att-ovrigt-bistand-kollapsar/
Visa på X →Kom igen nu. Nu stänger vi av kranarna till Putins pengar! (Även om det skulle legitimera @miljopartiet s politik…
Visa på X →Mat är vägen till fred. Att ta från biståndet nu - att ta från världens allra fattigaste - är kortsiktigt och riskerar att leda till svält men också uppror och än mer lidande och död. #rörintebiståndet https://www.dn.se/ledare/brodet-ar-slut-da-drar-man-inte-ner-pa-bistandet/
Visa på X →Intressant läsning om vem som eldar på både kriget och klimatförändringarna. Spoiler: Det är inte de som vill ha fred och förnybar energi… https://www.dn.se/kultur/bjorn-wiman-den-stora-lognens-logik-fungerar-ocksa-i-sverige/
Visa på X →Bra fråga!
Visa på X →Vi måste ju möta Putins anfallskrig med alla till buds stående medel. Då går det inte att med ena handen skicka vapen till Ukrainas försvar och i samma andetag stärka Putins krigskassa. Sorgligt av @moderaterna https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3m8lJ/sa-nej-till-att-strypa-putins-gas-en-timma-innan-zelenskyjs-tal
Visa på X →Flexibla, icke öronmärkta stöd är nödvändiga för organisationernas möjligheter att hjälpa brett där det behövs. Stolt över Sveriges bidrag! #bistånd #MR
Visa på X →Bra och viktig kartläggning av @Veckorevyn_ och @irena_pozar Helt oacceptabelt! Vi måste stärka förlossningsvården nu.
Visa på X →Jag tog upp detta i kammaren nyss, för där var det fler partier som sa sig stå bakom ett importstopp av olja och gas. Hoppas det är linjen i kammaren och inte i utskottet som gäller! @Centerpartiet @kdriks
Visa på X →Svenska folket vill inte finansiera Putins invasion och hänsynslösa krig mot Ukraina. Välkommen undersökning av @naturskyddsf som nu visar det med all önskvärd tydlighet! Stoppa leveranserna av Putins olja och gas! https://via.tt.se/pressmeddelande/nio-av-tio-vill-stoppa-import-av-olja-och-gas-fran-ryssland?publisherId=3236031&releaseId=3318643
Visa på X →Att detta sprider sig till ännu en delstat är en katastrof för kvinnors liv och hälsa. Rätten att bestämma över sig kropp är en mänsklig rättighet. Detta vansinne måste stoppas! #abort #womensrights https://www.svt.se/nyheter/utrikes/idaho-foljer-texas-infor-omstridd-abortlag
Visa på X →Ett förfärligt dåd i Malmö igår. Mina tankar går till de anhöriga och alla på skolan som nu sörjer. Familjemedlemmar, vänner, kollegor och elever. Så hemskt och sorgligt.
Visa på X →Bra politik mot Putin men för hushållen och klimatomställningen! https://www.gp.se/nyheter/sverige/mp-f%C3%B6resl%C3%A5r-20-miljarder-till-hush%C3%A5llen-1.68331508
Visa på X →Ordentliga stöd till människor på landsbygden där alternativ till bilen saknas, halverad moms på livsmedel, stöd till kollektivtrafiken, studerande och pensionärer. Så motarbetar vi Putin men stärker #klimatomställning och #välfärd.

En förfärlig utveckling. Vi måste få stopp på det. Nu.
Visa på X →Vi måste ge människor både stöd i en svår ekonomisk situation men också ha fortsatt tryck i omställningen. Lite senare idag presenterar @bolund @miljopartiets förslag. https://press.mp.se/posts/pressreleases/pressinbjudan-mp-presenterar-ekonomiska-kriss
Visa på X →Väldigt oroande! https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dn8rvw/lrf-varnar-for-matbrist-bonder-riskerar-konkurs
Visa på X →@CSparre @MagnusJ_H @SweAmbJordan Två stjärnor!
Visa på X →Hear, hear! ”I själva verket hör biståndet, stödet till Ukraina och upprustningen av försvaret till samma kategori: försvaret av frihet, demokrati och rättvisa.” https://www.dn.se/ledare/emma-hoen-bustos-miljopartiets-duvungar-har-vaxt-upp/
Visa på X →Detta har @miljopartiet varit tydliga med länge. Olja och gas är inte bara dåligt för klimatet, utan också för vår frihet och oberoende av skurkstater. Bra att @dn_ledare uppmärksammar. Mer kraft i energiomställningen behövs omgående! https://www.dn.se/ledare/energiomstallningen-blir-en-verklig-frihetsrevolution/
Visa på X →Stöd ska ut till hushållen. Men klimatkrisen är inte på paus och kommer slå hårdare ju längre vi väntar. V väljer ändå att gå ihop med de högerkonservativa i ett klimat- och fördelningspolitiskt katastrofförslag. Läs @LorentzTovatt i #ETC https://www.etc.se/debatt/v-s-beslut-att-dumpa-priset-paa-fossilt-aer-riktigt-daalig-populism
Visa på X →