Fem partier i Riksdagen? https://novus.se/valjarbarometer-arkiv/novus-valjarbarometer-september-2023-l-c-och-kd-under-4-sparren/
Visa på X →473
inlägg
Klimatdebatt i Riksdagen kl 13 idag. Går att följa på riksdagens webb-tv, http://riksdagen.se https://www.expressen.se/debatt/svenskarna-skyddas--inte-mot-katastrofen/
Visa på X →”Machomän brukar normalt se det som en dygd att “skydda sin familj och fosterlandet”, men inför vår största kris någonsin har de deserterat.” @HenrikJalalian i Aftonbladet. https://www.aftonbladet.se/ledare/a/pQkA3E/omanligt-nar-jan-emanuel-struntar-i-klimatet
Visa på X →@beckmansasikter Försök se en helhet, Lars. Den ensamstående föräldern i Ljusdal kanske har ett jobb också. Kanske rentav pendlar till Hudiksvall. 903 kr för periodkort -- blir 499. Och glöm inte reseavdragen. Det var M som ändrade till förmån för storstadsbor.
Visa på X →MP KU-anmäler Ebba Busch efter gårdagens presskonferens. Det är allvarligt — och inte särskilt snyggt — att statsråd undanhåller information på direkta frågor från journalister. https://omni.se/mp-ku-anmaler-ebba-busch-anses-ha-forsokt-vilseleda/a/l355Lk
Visa på X →Jag förstår att det är en opinionsmätning och att felmarginalerna är hyfsat stora — men lite intressant ändå att MP skulle bli riksdagens minsta parti om det var val nu. C, KD och L åker ur…..


6 miljarder i skattesänkningar för bensin och diesel — som väntas användas för att köra mer… DN frågar om utsläppsökningar som följer. Ebba Busch duckar. Oscar Sjöstedt duckar. Meddelar efter att frågan upprepats att det har de inte räknat färdigt på.
Visa på X →En ström av ord och siffror väller fram när Romina Pourmokhtari håller presskonferens. Men tomheten efteråt är sorglig: inget om effekter, inget om klimatmål, inget om anpassning (mer än genom Klimatklivet — som ju lanserades av mp en gång….)
Visa på X →Sveriges internationella anseende för investeringar skadas av slarviga och dåligt granskade underlag. Tillräcklig och säker förnybar elproduktion är inget tekniskt problem, skriver Tomas Kåberger https://www.sydsvenskan.se/2023-09-04/klimatkrisen-ar-inte-ett-tekniskt-problem
Visa på X →Uranbrytning i Sverige var en dålig affär och dåligt för miljön på 1960-talet, innan det las ned. 1,5 miljoner ton skiffer bröts i Ranstad (Falköping) och gav 200 ton uran. Och ett miljöriskområde som 60 år senare fortfarande finns kvar.


En influenser/minister som går inrikesflygets ärenden. Varningsklockorna måste ju ändå ha ringt där på departementet.
Visa på X →@gad_media Det är fullkomligt riskfritt att påbörja omställningen utan exakta siffror. Resor och matvanor är bra att börja med. Vi ska ju ner rätt kraftigt… så alla minskningar av växthusgaser i atmosfären är bra, oavsett var de kommer ifrån. Så får vi kalibrera efterhand 😊
Visa på X →Det är hög tid att på allvar diskutera politiken för samhällets beredskap i klimatkrisens tid. Klimatpolitik är beredskap och beredskap är klimatpolitik. @gialuhr @ElinSoderbergmp och jag skriver om klimatanpassning i dagens Norra Halland. https://norrahalland.se/debatt/klimatanpassning-allt-mer-nodvandig/36599
Visa på X →”Dessvärre tar nu Sveriges regering flera steg i en defensiv riktning. Det är förödande för världens fattiga, för utsatta grupper och för dem som drabbas av klimatförändringarna in på bara skinnet.” MP-vänner skriver i OmVärlden. https://www.omvarlden.se/opinion/debatt/mp-politiker-regeringens-fokus-pa-handel-rimmar-illa-med-bistandets-mal
Visa på X →Det här är helt otroligt. 42 dagar i rad — och insikten om att allt räknas när det gäller att bromsa förändringarna, ja den syns inte, hörs inte. Vi behöver prata, dela, kräva, ropa.
Visa på X →Tidiga insatser är helt klart en försummad del av lösningen på gängvåldet. Kräver insatser. Läs ledare av @HenrikJalalian https://www.aftonbladet.se/ledare/a/VPMv11/tidiga-insatser-ar-losningen-pa-gangvaldet
Visa på X →Äntligen! Enträgna påpekanden och uppmaningar från vår sida om att rätta till pensionsbeskattningen så att de födda 1957 får tillbaka de tusentals kronor de betalt för mycket i skatt under 2023. Tack @Almericson och alla andra som drivit frågan! https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/76wk1B/gladjebesked-for-57-orna-far-tillbaka-3-2-miljarder
Visa på X →Pride i Jönköping! Idag panelsamtal anordnat av MP Jönköping med bl a vår talesperson i hbtqi-frågor @UlrikaW

Lite udda av en regering: att ta bort ett eget pressmeddelande. ”Det vi visste för tre veckor sen vet vi inte längre”.
Visa på X →Ny och planerad kärnkraft under 2000-talet är i huvudsak en rad storskaliga fiaskon med kraftiga fördyringar och åratals förseningar. Inte direkt nån kö av investerare heller, utöver ryska Rosatom. Kärnkraft, nej tack.
Visa på X →Ingen som vill ha nya reaktorer? Det är ju inte ens tre veckor sen det presenterades på en pressträff. Nu är pressmeddelandet borttaget. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Q70mzQ/regeringen-svanger-om-karnkraftsreaktorerna
Visa på X →Ett språkrör i varje parlament. Pär Holmgren vill bli språkrör – från EU-parlamentet - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio https://sverigesradio.se/artikel/par-holmgren-vill-bli-sprakror-fran-eu-parlamentet
Visa på X →@jonsson_henrik Forskning och media har olika drivkrafter och logik. IPCC ger eg inga ”rekommendationer” utan presenterar fakta — som kan få media att ropa ”paniiik”. Vår roll är att göra politik av fakta, med hänsyn till människors situation.
Visa på X →@ramo_kai Mångfald bättre än enfald. Du får försöka acceptera och bejaka vår globala värld. Isolerade samhällen/länder är inte särskilt framgångsrika.
Visa på X →Alla barn är våra barn. Om kommunen tvingas placera ett barn på SIS ingår ett ansvar som vårdnadshavare. Det kan bara utgå från tanken att det är våra barn. Angeläget inlägg av MP-gruppledare och MP-kommunalråd. https://www.expressen.se/debatt/vi-ar-daliga-foraldrar-at-barnen-vi-ska-skydda/
Visa på X →