@Martin_Kinnunen Om det offentliga inte levererar, vare sig det gäller busskort till skolbarn eller parisavtal, kan det prövas rättsligt. Det är inget konstigt eller ”extremistiskt” med det. Men noterar att SD tydligen har en annan plan.
Visa på X →473
inlägg
Och vår partisekreterare @katrinwissing — från Åre — som kunnig och entusiastisk moderator! (Bilden fr v Elon, Henrik, Amanda, Katrin)
Visa på X →I Jokkmokk har MP drygt 15% av rösterna, i Åre mer än 10%. @vitvarukedja @henrikblind och @amandalind_ förklarar hur lokala frågor och närvaro spelar roll. #krdagar2022

MP vill binda ihop tågstrukturen i Europa — gemensamt biljettsystem och delade investeringar t ex sovvagnar. ”Kakan kan växa” säger @JakopDalunde

Kommun- och regiondagarna är igång! Märta Stenevi öppningstalade starkt. #krdagar2022

@champagnetango2 ”Vi tar frågan på största allvar” eller ”mer forskning behövs”, hälsar politiker/forskare.
Visa på X →Ny studie om vanligaste hatbrottet https://www.aftonbladet.se/a/l3Kw0A
Visa på X →”Åk hem!” är en förfärlig sak att säga till någon som flytt från konflikter eller förföljelse. Eller som kanske kommit för att plugga och arbeta. ”Tack, men jag är redan hemma” vill man svara. @AdvokatEmma http://www.gp.se/1.86320300 via @goteborgsposten
Visa på X →@JohanRipas Min dotter (16) går på gymnasiet där i Nairobi. Osäker dock om Ulf Lundell tillhör hennes generation - och det är helt ok. Varje generation har sina hjältar. Vår gemensamma favorit är Eminem.
Visa på X →@KnibestolTone @StefanHybinette Exakt. Sammy Davis ”keep your eye on the sparrow”. Annars True Detective 1 och 2: Far from any road och Leonard Cohens Nevermind.
Visa på X →“Besvikelse är min främsta stämning från FN:s klimatmöte som precis avslutades, från vilket det inte gick att få betydande ytterligare verktyg för att stoppa den globala uppvärmningen till 1,5 grader” (🇫🇮 miljöminister Ohisalo)
Visa på X →Great news! Sincerely hope Sweden joins and contributes substantially.
Visa på X →Kommande avhandling: politiker som leder utvecklingen får fler som följer och större förtroende. #COP27
Visa på X →Ett avtal om finansiering av ”Loss and Damage” är prioritet på COP27. Det är i längden helt självklart att rika länder som orsakat skador i låginkomstländer ska betala. Sverige skulle kunna ta täten tillsammans med Danmark och andra — men backar istället. https://www.expressen.se/debatt/sverige-bor-betala-for-fattiga-landers-skador/
Visa på X →Nej-alternativet som fick 37 röster (mp & v) handlade om att låta lagförslaget om utlandsspioneri vila ett år. Räckte inte hela vägen tyvärr. Hade behövt 52.

@simonrisberg @vansterpartiet Miljöpartiet röstar nej till förslaget.
Visa på X →Igår lämnade MP och V (Jessica Wetterling @jes_wet) in en gemensam begäran om ”vilandeförklaring” för den grundlagsändring vi ska rösta om idag. MP och V röstar nej.

Deltog i debatt på @PK_Stockholm ikväll om utländskt spioneri, apropå förslaget om ändrad grundlag. Fint att träffa Bulent Kenes, den turkiska journalist som Erdogan specifikt krävt att Sverige ska lämna ut.

@a_gustavsson Javisst. Åker tåg till Sthlm 11:20, så gärna före det.
Visa på X →@a_gustavsson Miljöpartiet kommer att rösta nej till förslaget på onsdag. Vi reserverade oss och lämnade ett särskilt yttrande på KU i torsdags, vilket Ekot och TT tog upp. I morgon deltar KU ordf Ida Karkiainen och jag på Publicistklubben.
Visa på X →Regeringens klimatlogik är halsbrytande. Själva idén måste vara att minska kostnaderna för enskilda. Inte öka dem.
Visa på X →@RichardHerrey Och verkligheten, Richard, den du vill ha kontakt med, är att en stor del av utsläppen i Kina är för produktion av det vi konsumerar i Europa och västvärlden. Det hänger liksom ihop.
Visa på X →Tack för fin eftermiddag i Göteborg, @VISITA_se Lägger gärna till resonemangen om utbildningar som bör diskuteras vidare. Det finns plats för nytänkande där tror jag.
Visa på X →