Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Ida Gabrielsson

Vänsterpartiet

@idagabrielsson (X)

479

inlägg

@LarssssBe @drdanielschatz Nej? Sluta bete dig som en patriarkal aggressiv snubbe själv. Undrar du nåt på riktigt kan jag svara men inte när du beter dig aggressivt

Visa på X

Det är gediget analyserat, i offentlig sektor/LO-jobb består det främst hur vi värderar yrken olika, detta är forskningen helt överens om, i tjänstemannayrken handlar det ibland om oskäliga löneskillnader men också om att män som tex blir socionomer blir chefer direkt efter utbildningen medan kvinnor inte är det. Den typ av oskäliga löneskillnader som finns, finns det redan idag en del verktyg att åtgärda. I LO-yrken är lönen lägre i kvinnodominerade yrken oavsett kön, därför behöver dessa värderas upp genom högre löner, detta kommer ju givetvis innebära att män som arbetar som tex undersköterskor också får högre lön. Det finns massa man kan säga och göra, redan idag finns krav från EU om att implementera ett direktiv som tvingar fram ökad transparens i lönesättning. Skulle säga att det är ett av dom områden där dom flesta är överens om bilden åtminstone. Så borde inte ens vara kontroversiellt att åtgärda

Visa på X

@HannaZsenedu ? Min pappa har drivit en butik, min mormor var första kvinnliga företagaren i Sandviken. Själv har jag arbetat som butiksanställd o behandlingsassistent. Vad det har att göra med låga löner i vård och omsorg begriper jag inte. Men nu vet du.

Visa på X

@SweTruth Ungefär som gjordes med lärarlönelyftet, staten avsätter pengar/medel i en pott för parterna på arbetsmarknaden i offentlig sektor/välfärden att förhandla och fördela. Dvs utöver märket

Visa på X

@ElPatro67176943 Ja. Såsom exempelvis gjorts med lärarlönelyftet, dvs staten avsätter medel till parterna i offentlig sektor/välfärden att fördela och förhandla, dvs medel utöver märket

Visa på X

@ElPatro67176943 Nej det ska fungera som exempelvis lärarlönelyftet, dvs politiken avsätter medel för parterna i välfärden att förhandla och fördela, utöver mörket dvs

Visa på X

@SvenErikOlsson1 Man avsätter medlen till parterna inom välfärden/offentligsektor att förhandla och fördela utöver märket dvs

Visa på X

@SvenErikOlsson1 Regeringen har i år ett reformutrymme på 80 mdr, detta kostar bara 3 mdr årligen. Antagligen en av dom billigaste reformerna något parti går till val på

Visa på X

@KjellaG På ungefär samma sätt som lärarlönelyftet, staten avsätter medel för parterna i offentlig sektor att förhandla och fördela. Inte särskilt dyrt ens

Visa på X

@JaanVanamees Nej men ca 70 procent går till män. Regeringens förändringar har därför enligt Swedbank ökad inkomstskillnaderna rejält

Visa på X

Det är enbart 3 mdr årligen det kostar, långt mycket mindre än ångor reformutrymme som denna regering haft. Bara i år var det tex 80 mdr, det här är en inte en kostsam reform oavsett vad du jämför med. Samtliga partier går till val på långt mycket mer kostsamma reformförslag. Så hur menar du?

Visa på X

@J_o_c_k_e_ Det är ganska vanligt att politiken avsätter medel i potter till parter inom offentlig sektor att fördela. Tex lärarlönelyft

Visa på X

@Mats0staM I LO-yrken är det faktiskt så att även männen som arbetar i kvinnodominerade yrken har för låg lön eftersom jobbet som undersköterska inte är tillräckligt högt värderat

Visa på X

@MatsHAnder9994 Det behövs inga höjda skatter för att genomföra det? Vad har du fått det ifrån. C?

Visa på X

Hur menar du? Tycker du att den som blir tilltryckt av andra inte ska våga säga ifrån? V har inte haft pressträff om C, V har berättat om vårt förslag om bostadsbyggande. Partisekreteraren har nu gett den här kommentaren i samband med att V presenterar politik ca 25 gånger. Nån gång måste man ju säga ifrån. Utgår från att C o andra gjort detsamma om jag uttryckt mig likadant.

Visa på X

Betyder det här att vänsterfolk inte kan ha antisemitiska föreställningar? Självklart inte. Dom från vänster till höger som vill bekämpa alla former av rasism skulle kunna föra en helt annan diskussion än dagens. Tidö-politiker o ledarskribenter, som enbart vill använda frågan för att tvätta SD kommer aldrig ha ett intresse av en ärlig diskussion om antisemitism och rasism. Vi andra behöver höja oss, släppa sargen och slagträt och fundera över vad vi kan göra bättre framåt. Att andra är värre är ingen ursäkt.

Visa på X