(Eller ja, riktigt stora flygplatser kan vara spännande, mest för att det faktiskt är folk från jordens alla hörn där. Men mest är man ju bara stressad + dyr mat).
Visa på Bluesky →1591
inlägg
Ni vet vad jag tycker om *svordom* flygplatser. Men idag gick det otroligt smidigt! Jag fick till och med ta med mig en smörgås och ett kokt ägg genom säkerhetskontrollen. (Glömmer aldrig när jag blev tvungen att överge ett stackars äpple).
Visa på Bluesky →En gång i tiden gav Försvarsmakten ut rullor med samtliga svenska officerare, med namn, titel, placering och personnummer! Långt före sekretess och gdpr. Dessa står i arkivet på Artillerimuseet utanför Kristianstad. Jag öppnade på måfå och hittade en tidigare ÖB.

Sådär! Efter en strulig tågresa igår med avstängd järnväg efter olycka och en extra övernattning på vägen har jag nu hunnit hem och bytt om till uniformen för att, alldeles jättesent, ansluta till Wendes salutbatteri i Lundagård för årets doktorspromotion! Wehej!

thehill.com/homenews/edu... Trump är inte bara galen som person, utan han drivs också av hämndbegär. Det är en farlig, sorglig och absurd utveckling på alla sätt. Kan vi överhuvudtaget betrakta USA som en seriös allierad? (Nej är svaret på det)
Visa på Bluesky →What a time to be alive.

Sanktioner måste införas mot Israel för att stoppa folkmordet och kriget mot Gaza. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/israels-agerande-moter-motreaktioner-sa-kan-eus-eventuella-sanktionsverktyg-se-ut
Visa på Bluesky →Från försvarsdepartementets bunker till takterrassens solsken. Första kvällen här uppe denna kalla vår.

Rolig grej detta med språk i gränstrakter. Igår köpte jag fika av en dansk som lärt sig svenska ord, idag tjuvlyssnar jag på en svensk som lärt sig danska ord. Oerhört pragmatiskt men låter ju konstigt.
Visa på Bluesky →Det är ganska sällan jag åker dagtåg nuförtiden, det blir mest massor av nattåg. Men just nu är jag på södra stambanan om det är som att åka häst- och vagn på kullersten. RENOVERA!
Visa på Bluesky →Det är ganska sällan jag åker dagtåg nuförtiden, det blir mest massor av nattåg. Men just nu är jag på södra stambanan om det är som att åka häst- och vagn på kullersten. RENOVERA!
Visa på Bluesky →Fy fan för Rysslands krig, ockupation och utplåning av Ukraina! sverigesradio.se/play/artikel...
Visa på Bluesky →Fy fan för Israels folkmord och politik för att på alla sätt utplåna Gaza och dess befolkning! Det är så vidrigt, en av historiens stora skamfläckar som kommer kommas ihåg i en lång rad av andra folkmord. https://www.dn.se/varlden/intensiva-israeliska-anfall-125-dodade-i-gaza/
Visa på Bluesky →Fick detta fina märke under mitt besök på Berga i förrgår, tack! St Barbara, ansvarig för allt som exploderar och dundrar, även i marinen.

JAAAAAA! Österrike slog Israel med en rejäl marginal!! KAJ har gjort en fantastisk insats på alla sätt och vis, med både sin musik, sin humor och sin kommunikation. Plats 4 är Väldigt bra! En så väldigt trevlig melodifestival-vår det har varit med KAJ. Tack!
Visa på Bluesky →ABBA direkt efter Sveriges bidrag?! Det är nästan korruption…
Visa på Bluesky →Jag tycker det!
Visa på Bluesky →Är det inte ovanligt många bra låtar i årets Eurovision?
Visa på Bluesky →Man sitter och fikar med sina föräldrar och släktingar i en trädgård i Göteborg, hör mullret och ser en rote Gripen. ”Det är för mig, de vet att jag sitter här” är det enda rimliga att säga då, såklart.
Visa på Bluesky →Israels utplånings-terror fortsätter, och intensifieras, mot Gaza. Det är ockupation och folkmord, genom både bomber och svält. En av vår historias stora skamfläckar. Det är Guernica, Hanoi, Gaza… https://www.dn.se/varlden/israel-forsta-steg-i-gaza-offensiven-inledd/
Visa på Bluesky →Ukrainarna pratade med ryssarna i Istanbul via tolk. Underbart!
Visa på Bluesky →-> Sedan fick jag rejäla rundvandringar på ett minröjningsfartyg och en korvett. Extra roligt att mitt besök sammanföll med att fartygen precis kommit tillbaka från övning och att det var fullt med värnpliktiga ombord som städade och vårdade materiel.
Visa på Bluesky →-> Diskussion om läget nu och utvecklingen framåt, personal och materiel, nya fartyg (de vi har börjar bli gamla), behovet av nya avtal och bättre arbetsvillkor för personalen, Nato och Östersjöområdet samt marin närvaro på svenska Norrlandskusten tills med andra myndigheter.->
Visa på Bluesky →Roligt och mycket givande att besöka Berga och Haninge garnison, med Amf1 och 4. Sjöstridsflottiljen, idag! Perfekt upplägg. Först diskussion med de två förbandscheferna och sedan besök på två fartyg under ledning av de yngre officerare som arbetar där. ->

Det var en mycket trevlig, tyst och mjuk färd!
Visa på Bluesky →