Tack för idag #almedalen! Första dagen bjöd på paneldeltagande i 5 seminarier, 1 rundabordssamtal, 4 mingel, jättemånga möten och samtal samt 15000 steg. Fantastiskt!

1590
inlägg
Tack för idag #almedalen! Första dagen bjöd på paneldeltagande i 5 seminarier, 1 rundabordssamtal, 4 mingel, jättemånga möten och samtal samt 15000 steg. Fantastiskt!

Jo, ja, men.
Visa på Bluesky →Åh nej =(
Visa på Bluesky →Älskar militär kommunikation. ”Du är välkommen på studiebesök måndag V543”. Även om jag vet hur systemet funkar tänker jag varje gång att så många veckor finns det ju inte på ett år…
Visa på Bluesky →Sorgligt för kulturarvet såklart, men monumentet var ju inte precis vackert, om man ska vara ärlig. Lite (mycket) apart där ute på en åker i Kvidinge. sverigesradio.se/play/artikel...
Visa på Bluesky →Man vill ju inte trötta ut er med #almedalen men detta med att folk kånkar på roll up-fodral på pendeltåget är verkligen ett Almedalen classic.
Visa på Bluesky →Svensk klassiker genomförd: Precis när vi grillat klart och satt oss ner så började det regna. Snabb stafett för att ta in all maten. Som att leva i en midsommarfilm!
Visa på Bluesky →Att svara på enkäter med frågan ”ditt bästa almedalsminne” är ju livsfarligt. Almedalen 2011-2012 var ju total galenskap, mycket som nog får betraktas som preskriberat och/eller hemligstämplat.
Visa på Bluesky →Väldigt rätt av @signekrantz.swifties.social Själv tillhör jag de som är emot AI och känner en blandning av förak och rädsla för teknik som hallucinerar. https://www.aftonbladet.se/ledare/a/4B4geq/svt-later-ai-hallucinera-fram-dina-undertexter
Visa på Bluesky →-> Jag är väldigt glad över att finanspolitikerna har använt sig av vårt försvarspolitiska arbetssätt: Att ha så många möten som behövs för att kunna komma överens, och att ge och ta så att alla partier blir rimligt nöjda. Detta ger arbetsro för totalförsvaret.
Visa på Bluesky →Jag har varit med i delar av de förhandlingar som nu pågått om finansieringen av totalförsvaret. På försvarssidan har vi varit överens ett bra tag, nu var uppgiften att finanspolitikerna skulle lösa det ”tekniska”. Och det har de gjort! Jag ser nu fram emot höstens arbete. ->
Visa på Bluesky →Det är ju alltid väldigt intressant med partiledarval, och oerhört fascinerande när det kommer fram personer som (iallafall utanför partiet) är helt nya. Det visar ju på något. Liberalerna har ju en liten utmaning framför sig…
Visa på Bluesky →”Tänk på tonen” sa Johan Pehrson i sin sista partiledardebatt. Jag skulle vilja gå ännu längre och säga till mina politikerkollegor att ge fan i att gå på enskilda tjänstemän i den politiska debatten. Alla måste sluta med hot och hat. https://www.publikt.se/nyhet/myndighetens-medarbetare-hotas-och-hangs-ut-27190
Visa på Bluesky →Flyglarm i mer än halva Ukraina just nu.

Juni är en enda lång månad av sjuka mängder logistik. Packning hit och dit för olika saker, ett dop, en prästvigning, midsommar, Almedalen… känner mig lite som en packåsna.
Visa på Bluesky →Jo men hej och hå. Regeringens talepunkter börjar likna sossarnas gamla Thunderclaps på Twitter. Tröttsamt.
Visa på Bluesky →Statsministerns har i dagens frågestund i riksdagen flera gånger på ett väldigt nedvärderande sätt återkommit till att problem i samhället är invandrares fel. Det är en rasistisk retorik som inte är värdig regeringen.
Visa på Bluesky →-> Jag bad min hyresvärd att låsa min port dygnet runt för några år sedan, och så är det fortfarande. Detta under en period då jag mottog en hel del olika tråkiga budskap från folk. En låst port gör att jag känner mig mycket tryggare i min roll som politiker.
Visa på Bluesky →Att besöka politikers hem är en otroligt dålig, onödig och allvarlig form av politiskt ”arbete”. Den enda man når då är politikern själv, på ett sätt som uppfattas som hotfullt. Ens eget hem är den plats där man ska vara tryggast, inte mötas av budskap, oavsett vem man är. ->
Visa på Bluesky →Den våldsbejakande högerextremismen lockar ungdomar till vit makt-klubbar. Nazismen lever och frodas. https://www.sverigesradio.se/artikel/unga-riskerar-att-rekryteras-till-valdsbejakande-klubbar
Visa på Bluesky →Riksdagskören sjunger!

Hade planer för det men det blåste så mycket.
Visa på Bluesky →Talmannen har kallat till sommarfika!

Karlskrona igen! Tredje besöket denna vår. Det finns ju så otroligt mycket att besöka i Karlskrona och hela Blekinge att man aldrig blir färdig! Foto från gårdagens regn. Idag blåser det, såklart.

När man tror att KAJ-hysterin börjar lägga sig kom Nationaldags-klippen! När de övar nationalsången, träffar kungen och hela alltet. Det är så väldigt fint, och så välförtjänt!
Visa på Bluesky →