Överstatligheten och att den politik som kommissionen bedriver har en inbyggd högerlutning med privatiseringar etc. Bättre med starka mellanstatliga samarbeten utan politisk överbyggnad som kommissionen är.
Visa på Bluesky →1587
inlägg
-> EU är såklart ingen lösning på allt eller mirakelkur, jag är verkligen en väldigt EU-kritisk vänsterpartist. Men de krav EU ställer på demokrati och utveckling är viktiga mål att uppfylla för länder som Moldavien. Mycket bra att Moldavien vänder sig bort från Ryssland.
Visa på Bluesky →I maj var jag i Moldavien med UNDP. Det var en oerhört lärorik och intressant resa, men redan då var de oroliga över påverkan i valet. Nu visar resultatet att presidentens parti har vunnit och Moldaviens utveckling och resa till ett EU-medlemskap kan fortsätta ->

Jag tycker det är svårt med språket i Finland. Ska man alltid börja prata svenska? Eller börja med att fråga, ”svenska?”. Men på genomresa i svensktalande bygder blev det faktiskt skånska!
Visa på Bluesky →Idag är det val i Moldavien och Jonas Sjöstedt är på plats. Det är, som så ofta i dessa tider, ett ödesval. Jag hoppas på en lugn och säker valdag som ger ett fritt, demokratiskt, tryggt och stabilt valresultat. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QMQWEW/massivt-forsok-fran-ryssland-attpaverka-valet-i-moldavien
Visa på Bluesky →Nu var det ett kortare planerat banarbete. Maximal otur precis när de löst översvämningen
Visa på Bluesky →Det här kommer jag aldrig riktigt att begripa, varför vill inte konservativa och ”sverigevänner” skydda värdefull natur? En ny rödgrön regeringen bör göra tvärtom och dessutom satsa på vandringsleder och att göra naturen tillgänglig för fler. https://www.sverigesradio.se/artikel/naturvardsverket-pengarna-racker-inte-for-skydd-av-vardefull-natur
Visa på Bluesky →Flygplatser. Värdelösa ställen. Noll service, långa köer, kilometer att gå, vatten förbjudet, alltid meck med den farliga hudkrämen… Sörjer det inställda nattåget.
Visa på Bluesky →Håller med, i en nordeuropeisk kontext
Visa på Bluesky →Jag tänker att det är väldigt liknande miljöer, klimat och terräng.
Visa på Bluesky →Nu finns partiernas motioner på försvarsindustristrategin på riksdagens hemsida, för er som är intresserade av att läsa! https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/forsvarsindustristrategi-for-ett-starkare-sverige_hd01f%C3%B6u3/
Visa på Bluesky →Nu ikväll börjar den judiska nyårshögtiden Rosh Hashana. Jag önskar alla som firar ett gott nytt sött år!

Nu när kyrkovalet är över så kan folk sitta ner och andas igen. Fyra år till nästa våg av bitterhet och kränkthet mot att alla medlemmar får rösta och, gud förbjude, kampanja!!
Visa på Bluesky →Ni… tänker väl… ni tänker väl inte… skriva ner dem?
Visa på Bluesky →Det var mycket terräng!
Visa på Bluesky →Trots otroligt mycket att göra satte jag mental och fysisk hälsa först idag och promenerade runt skärgårdsön Grinda! En mil i strålande höstväder, men bitvis lite mer utmanande än jag hade tänkt mig… Väldig härlig dag!


Detta är min talman! https://www.di.se/debatt/replik-jeansen-har-varit-tillatna-lange/
Visa på Bluesky →Att vi alls har allmän och lika rösträtt är ett resultat av bitvis väldigt våldsamma demonstrationer i slutet av första världskriget.
Visa på Bluesky →"Vår majoritetskultur har inte i grunden varit konfrontativ eller eskalatorisk eller för den delen våldsbejakande" Jo, det har den visst. Konfrontation och våldsamma uppror är en grundläggande del av vår historia
Visa på Bluesky →Det har aldrig varit oklart, vi har frågat rakt ut och fått tydliga svar. Hur anställningsprocessen med annons såg ut vet jag inte.
Visa på Bluesky →Man vill ju inte vara sån men det finns definitivt kd-ledamöter som bär prydliga jeans i riksdagens kammare… Buschs kontroll av ledamöternas kläder verkar vara bristfällig. https://www.sverigesradio.se/artikel/busch-rasar-mot-jeans-i-riksdagen-vart-ar-sverige-pavag
Visa på Bluesky →Landerholm var opolitiskt anställd.
Visa på Bluesky →Alltid en ära att få föreläsa på HOP på Försvarshögskolan! Mycket bra diskussioner om styrning, beslutsfattande, Nato och olika utmaningar som finns. Beundrade också de anarkistiska solrosorna som verkar ha fått växa lite hej vilt…

Detta är helt rätt av Billström. Den nationella säkerhetsrådgivaren borde placeras i den vanliga organisationen under en minister. Idag är det helt obegripligt. omni.se/billstrom-re...
Visa på Bluesky →