Tur att Sverige har goda grannar så vi kan delegera viktiga delar av politiken till dem. Hoppas Stubb kan dela med sig av sina anteckningar från COP30 till Kristersson.


1587
inlägg
Tur att Sverige har goda grannar så vi kan delegera viktiga delar av politiken till dem. Hoppas Stubb kan dela med sig av sina anteckningar från COP30 till Kristersson.


Åker tåg i Europa. Det är, både bildligt och bokstavligt, ömsom vin ömsom vatten. Precis som allt annat i livet.

Och glöm inte: Politik är en förtroendebransch. Man kan tycka illa om begreppet leva som man lär och vifta bort sånt som att politiker behöver vara föredömen. Men till syvende og sidst handlar allt om väljarnas förtroende, för både person och agerande.
Visa på Bluesky →Att sätta rubriker i svensk damtidning är för övrigt en speciell typ av journalistik. ”Hur kan vi får detta att låta så dramatiskt som möjligt?!”
Visa på Bluesky →Jo men vi försöker få lite ny konst till försvarsutskottets mötesrum. Svensk damtidning deltar i kampanjen. https://www.svenskdam.se/kungligt/politikerna-rasar-riksdagen-kraver-svar-var-ar-victoria/11094629
Visa på Bluesky →Varje gång man kan säga en mening, eller kanske TVÅ, på franska är ju en seger!
Visa på Bluesky →Alla får leva som de vill! =)

”Någon borde kalla någon till något utskott” konstaterar man lite trött en fredag eftermiddag i det rådande säkerhetspolitiska läget.
Visa på Bluesky →Haha nej! =)
Visa på Bluesky →Fick besök av en vän med 10 månaders dotter idag. Hon valde mellan öppna förskolan och fika på riksdagen. Kanske, tänkte jag, är det ibland samma sak.
Visa på Bluesky →-> Jag vill också, som vanligt, tacka försvarsministern för förhandsinformation i morse! Det gör mycket för relationerna mellan regeringen och opposition att information på presskonferenser inte kommer som en överraskning.
Visa på Bluesky →Ett avtal om framtida försäljning av JAS Gripen till Ukraina är väldigt positivt för Ukrainas försvar. Gripen är världens bästa stridsflygplan, gjort precis för den geografiska situation som både Norden, Baltikum och Ukraina befinner sig i. ->
Visa på Bluesky →Detta är fruktansvärt farligt: Nazister som går runt på gatorna och misshandlar personer. Det är våldsbejakande högerextremism och ”antisocialt dominansbeteende” på riktigt. En stor fara för hela samhället och alla som kommer i dess väg. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/nazisternas-valdsnatt-gar-till-attack-i-t-banan/
Visa på Bluesky →Viktig kamp mellan rätt och fel i ett av de senaste avsnitten av Expressens Politikrummet: Självklart är Nära nära dig den bästa kampanjlåten någonsin. (Dessutom är Flyter bättre än Sverige jobbar) m.youtube.com/watch?v=Y_UV...
Visa på Bluesky →Tack P4 och T2 i Skövde för en mycket givande förmiddag! Väldigt bra diskussioner om nuläge, behov och utmaningar samt samtal med anställda GSSK-soldater om 12 årsregeln (som borde avskaffas), löner och arbetsvillkor. Och så (rejäl) lunch på Soldathemmet såklart!

Det skulle jag säga!
Visa på Bluesky →Används friskt i byråkratiska sammanhang när man inväntar nya besked eller något har stannat upp, men man är redo att göra saker.
Visa på Bluesky →Bra tid på året, nu när man möter soluppgången när man går ut på morgonen!

”Avvakta kraftfullt” är svenskans roligaste uttryck. Mycket användbart i alla möjliga sammanhang.
Visa på Bluesky →Men herregud. Vad är det för politisk miljö vi fått när en partiledare avgår ett valår pga hat och hot?! https://www.dn.se/sverige/c-ledaren-anna-karin-hatt-avgar-efter-hat-och-hot/
Visa på Bluesky →Hot och hat mot politiker får aldrig accepteras. Även politiker måste kunna leva som vanliga människor (även om säkerhet såklart behövs) och ha ett vardagsliv där de mår bra. Anna Karin Hatts avgång är mycket sorglig.
Visa på Bluesky →Att det där inte kom med i kulturkanon är en skandal!
Visa på Bluesky →Idag på morgonen lyssnade jag på ett seminarium i riksdagen om parlamentsvalet i Moldavien. Mycket intressant med presentation från vår nya ambassadör, forskare och ledamöter som varit valövervakare. Moldavien går nu vidare i sitt arbete för ett EU-medlemskap.

Dagens förmiddagskaffe brought to me by totalförsvaret.

