Amerikanerna är spritt språngande galna. https://www.dn.se/varlden/dansk-ilska-over-gronlandskt-sandebud/
Visa på Bluesky →1581
inlägg
En hel hög med julläsning fick följa med hem från kontoret. En tidning per dag är målet, vi får se om det lyckas.

Internet killed the video star. sverigesradio.se/play/avsnitt...
Visa på Bluesky →Bra fråga, de borde ju inte kunna gå in i svenska hamnar och bunkra.
Visa på Bluesky →Fartyget som ligger still med motorproblem utanför Höganäs har dokumenterade kopplingar till rysk vapenhandel. Det är oerhört viktigt att fortsätta arbetet med att stoppa de fartyg som används för att möjliggöra Rysslands krig mot Ukraina. https://www.hd.se/hoganas/detta-vet-vi-om-ankrade-fartygets-kopplingar-till-rysk-vapenindustri/
Visa på Bluesky →Blupparen har fel.
Visa på Bluesky →Det finns många skånska ord jag tycker om men min favorit är ändå när folk avslutar ett telefonsamtal med ”ja, sär vi, haj”.
Visa på Bluesky →Jag tycker inte vi hyllar lussekatten tillräckligt mycket. Pepperkakan får verkligen all uppmärksamhet.
Visa på Bluesky →Jag själv är kvar i Stockholm men från Skåne hälsas att det var en mycket snygg julgran 🌲 över Öresund idag!

Det blev en oerhört sorglig och på alla sätt helt fruktansvärd första kväll på Chanukka, nu när antalet dödade i det antisemitiska attentatet i Sydney ökar. Terror och hat måste alltid bekämpas med full kraft.
Visa på Bluesky →Oerhört glädjande att Nobels fredspristagare, oppositionspolitiker och ett stort antal politiska fångar har blivit släppta i Belarus. Vi stödjer deras kamp för demokrati och fria val. Den belarusiska befolkningen måste själva få välja sin framtid. https://www.dn.se/varlden/belarus-friger-oppositionsledare-och-fredspristagare/
Visa på Bluesky →Idag var det en yngre man med en hund som promenerade på Rörstrandsgatan i Stockholm som svor högt åt mig och var extremt otrevlig när han såg min partilogga. Jag försökte stanna och hälsa. Man undrar ju hur sådana människor mår när de svär åt folk de inte känner.
Visa på Bluesky →Det är dock en motorväg som ganska ofta står stilla i rusningstid (mina föräldrar bilpendlade där många år)
Visa på Bluesky →Jag åker därför oftast numera två nattåg i veckan, både till och från Stockholm. Det ger flera fördelar, inte bara bekvämare resa utan tid att arbeta klart på dagen, ha kvällsmöte och äta riktigt middag innan man går på tåget.
Visa på Bluesky →Hela altet behöver byggas om
Visa på Bluesky →Jag undviker numera att åka dagtåg med SJ x2000. Tågen och järnvägen är i för dålig skick och 4,5 timmes resa blir inte rolig. Men ibland, som nu, måste man och det är en plåga varje gång.
Visa på Bluesky →excited to award my kids the Burger King Peace Prize this weekend
Visa på Bluesky →Grattis på självständighetsdagen, Finland! Foto från mitt senaste besök i höstas, från båten mellan Umeå och Vasa. Som skåning är Finland ibland långt borta men som försvarspolitiker är Finland alltid väldigt nära.

Absolut, besökte dem i måndags!
Visa på Bluesky →Jag tror det har blivit bättre (dvs mindre detaljstyrning) senaste tiden.
Visa på Bluesky →Utrikespolitik = många ord, långa möten, mycket fika
Visa på Bluesky →Det bästa med försvarspolitik är att det alltid finns mer att lära. I veckan lärde jag mig kopplingen mellan flygflottiljernas nummer och motsvarande bokstav i alfabetet. Plus färger och djur… Det finns så mycket roliga symboler och traditioner!
Visa på Bluesky →Har läst och träffat och besökt övning. Men det är ju en fråga för myndigheten, politiken styr inte innehåll på det sättet.
Visa på Bluesky →“Swedes like to be on time but if we have to choose between being on time and have fika, we choose fika” Utrikesutskottets möte med Storbritanniens ambassadör försenat och 10 minuter (!) pga kö vid fikavagnen.
Visa på Bluesky →Tack F17 för ett väldigt givande studiebesök idag! Det mullrade i luften medan vi diskuterade insatsen i Polen, infrastruktur- och flygplatsfrågor, Nato och incidentberedskap samt besökte flygverkstaden och underhållet. Avslutade sedan såklart på Soldathemmet.
