
1581
inlägg

Vem är du när kaffemaskinen vill rengöras? Trycker du ”senare” och lämnar till Någon Annan eller tar du ansvar? Idag tog jag ansvar!

Vi hade väldigt trevligt! Några politiska diskussioner lockades fram men de blir korta i sådana här sammanhang.
Visa på Bluesky →-> -> De sista två dagarna, efter att halva delegationen åkt hem (planerat, ingen kris) var det jag och fyra sverigedemokrater kvar. Gick också alldeles utmärkt! Här påväg in för att hälsa på Taiwans president på nationaldagen i fredags.

Vi var elva riksdagsledamöter som reste tillsammans till Taiwan veckan som gick, från fyra olika partier. Det funkade alldeles utmärkt, bra samtal och diskussioner på luncher, middagar och i bussen. Ibland blev det politik men oftast inte. ->

Underbart ändå att mötas av svensk höstkyla när man går av flyget, efter en vecka i taiwanesisk superkaoshögsommarvärme!
Visa på Bluesky →Ostron slapp vi tack och lov! Gårdagens frukost var äggpannkaka med ost från en hål i väggen-resturang. De hade otrolig effektivitet på söndagsfrukosten, på minst tre språk.
Visa på Bluesky →Lämnar strax Taipei, Taiwan, efter en OERHÖRT givande och lärorik vecka. Många bra möten med diskussioner och samtal, samt nationaldagsfirande, kultur, sevärdheter och god mat! Säkerhetsläget och totalförsvar såklart hela tiden i centrum. Tack!

Hipp hipp HURRA!
Visa på Bluesky →Det är ju kanelbulleafton idag! Har helt glömt att önska alla som firar en glad kanelbulle! Imorgon är det kanelbulledag och sedan såklart annandag kanelbulle. Allt ska firas!
Visa på Bluesky →Ord och inga visor. ”The Commander in Chief Is Not Okay” https://www.theatlantic.com/newsletters/archive/2025/09/trump-hegseth-speech-incoherent/684421/
Visa på Bluesky →Idag börjar den judiska högtiden Yom Kippur, som pågår ett dygn. Jag önskar alla som firar en fin och betydelsefull högtid!
Visa på Bluesky →Stödpaket 20 till Ukraina är nu beslutat av riksdagen.

Kärt barn har många namn. Finland har flera språk.
Visa på Bluesky →Oxdjupet. Kommer de såhär långt in mot Stockholm kan det bli lite svårt. Då får vi fylla igen med sten igen.

When in Finland! Karelska piroger. En mycket bra lunch.

Turistleende efter att ha sett Helsingfors siluett försvinna i fjärran och passerat hela Sveaborg på en centimeters avstånd i underbar och inte särskilt blåsig september-sol!

Tack Helsingfors för två fina och intressanta dagar! Att färjan kör så nära att man nästan kan nudda Sveaborg är värt hela resan. Så vackert!

Verkligen!
Visa på Bluesky →Vackra och mysiga Hanaholmen fyller också 50 år i år, fem decennier av finskt-svenskt samarbete på flera olika områden. Dessutom är det ju så vackert här på Hanaholmen med vatten, natur och skulpturpark! #hanaholmen50




För femtielfte året i rad (nåja, jag missade förra året) är det konferens med försvars- och säkerhetstema på Hanaholmen utanför Helsingfors. Tidigare finska försvarsministern Stefan Wallin inleder och modererar, som vanligt. #hanating

Det är otroligt fascinerande att höra skillnaden på KAJs riktiga dialekt och när de pratar tydligt…
Visa på Bluesky →Det blev en liten promenad på 20000 steg runt i fina Helsingfors idag. Runt Tölöviken och Djurgårdsviken, ut på lilla Tjärholmen och (ganska) nya otroliga biblioteket!




Jag tror varje människa har en inneboende önskan att vara med och bestämma över sitt liv och det samhälle hen lever i .
Visa på Bluesky →Ryssland är ju en diktatur med imperieambitioner så…
Visa på Bluesky →