Mycket läsvärd, men alldeles för kort!, intervju med katolska biskopen och kardinalen Anders Arborelius av @joelhalldorf.bsky.social Ser fram emot mer av detta! vitrok.substack.com/p/anders-arb...
Visa på Bluesky →1581
inlägg
Det är så fascinerande detta med Europas olika mer eller mindre självstyrande regioner med egna språk, kulturer och starka identiteter. Jag såg en bara enda spansk flagga i hela Donostia/San Sebastian.

På grund av regn och storm (som sedan lugnade ner sig tack och lov) blev det bara 10500 turiststeg på förmiddagen i Donostia/San Sebastian. Får komma tillbaka för utsiktsplatserna! Nu vidare till Madrid med tåget!

Många besöker när de tar paus mellan tåg men jag är inte så sugen på det själv om jag ska vara ärlig. Men säkert jättehäftigt!
Visa på Bluesky →OS-invigning. Egentligen är det ju fantastiskt att så många länder kan samlas på ett och samma ställe och mötas genom idrotten. I mina drömmar hoppas jag att det betyder något, att dessa mänskliga möten ger en bättre värld och bygger fred. Lika men olika, tillsammans. Men, ja.
Visa på Bluesky →Jag åker tåg igen! Mot söderut! Hamburg är värd ett stopp i sig självt såklart, men oftast blir det ett stopp på vägen och station där alla byter tåg. Alla järnvägar går nämligen till Hamburg.

Eller hur! (Andra ledamöter ej lika nöjda)
Visa på Bluesky →Konsten i försvarsutskottets sammanträdesrum - en följetong! Armémuseum ville ha tillbaka sina sköldar, så efter många om och men (det hotades med generaler i olja, vi kontrade med krav på foton på kronprinsessan) har vi nu fått vackra naturmotiv! Fint!


Sverige gör nu sin första insats i air policing på Island. Ett antal Gripen-plan är på plats för att bevaka isländskt luftrum. Det är mycket bra och naturligt att Sverige deltar i detta arbete för att stödja ett annat nordiskt land. https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2026/02/flygvapnet-har-landat-pa-island/
Visa på Bluesky →-> Samarbete mellan frivilliga försvarsorganisationer (som Bilkåren) och Försvarsmakten blir ett sätt att optimera resurserna och på så sätt utbilda fler personer snabbare. Dessutom knyts på detta sätt olika delar av totalförsvaret ihop till en större helhet.
Visa på Bluesky →-> Det är ett mycket bra och intressant koncept att utbilda frivilliga till civilt försvar, värnpliktiga och anställda soldater och officerare samtidigt. Bilkåren har instruktörer, Försvarsmakten har fordon och anläggningar. Båda har stora behov av utbildade förare. ->

Idag blev det besök på den gemensamma utbildningen av lastbilsförare som Bilkåren och Marinbasen (Försvarsmakten) gör i Karlskrona. Imponerande att se hur eleverna rattade runt lastbilarna redan efter bara någon dags träning! ->

I det lilla landet Sverige långt bort i norr sitter nu komiker och recenserar Skarsgård i SNL igår. Första svensken att vara värd! Amerikanerna ser oss och vet vilka vi är! (Obs ironiskt, ingen behöver klaga)
Visa på Bluesky →Försvarsmakten tar till ny (?) metod för kommunikation: Att lägga in parkeringsförbuden direkt i Google maps! Smart!

Alla skåningar alltid: DMI ÄR BÄTTRE ÄN SMHI. Lika bra att förena oss med Danmark direkt, inga förhandlingar behövs.
Visa på Bluesky →Det är ju tur att medierna lägger upp chattar med ”så är läget i trafiken” så att alla sura människor kan få skriva av sig om vintern, medmänniskorna, skatterna, fan och hans moster. En samhällsgärning: ”Här är chatten för alla er som är arga och sura!”
Visa på Bluesky →Vi kallar det snökaos. Malmö 20.52.

Förväntar mig inget annat!
Visa på Bluesky →Gott att höra! Mer ölindränkt än vanligt tänker jag…
Visa på Bluesky →Känslorna för USA (den amerikanska styrande politiken, alltså) nu är sådana som inte bör beskrivas i ord. Men fy fan alltså.
Visa på Bluesky →Hej hej nationerna! Står AF-borgen kvar eller är rev ni den på stora festen igår?
Visa på Bluesky →Uttalande från den mördades familj.
Visa på Bluesky →Jag är väldigt mycket för strejker, såklart. En kommande strejk i Spanien mot dåligt underhåll av järnvägen ställer till det för min egen tågresa dit i vår. Men det är också ett litet äventyr (tänk positiva tankar…) att lösa detta och hitta en resväg som funkar!
Visa på Bluesky →Mycket fint att Maria Malmer Stenegaard och Lars Løkke Rasmussen höll presskonferens på svenska och danska. Fram för skandinaviskan!
Visa på Bluesky →Jag vill bara ta tillfället i akt och rikta världens största ELOGE och TACK till alla människor som kan saker, oavsett ämne och område. Mvh hon som idag bytte dator och blev lite uppgiven över det tekniska.
Visa på Bluesky →