@paducah1234 @PerRosencrantz Vi får se om denna eller nästa regering tar initiativ för att förändra ledamöternas personliga mandat. Det skulle ju också påverka personalvalssystemet.
Visa på X →1575
inlägg
Siste april i Lund med ett stort gäng gamla studentlivsaktiva. Tillsammans har vi suttit typ 100000 år i olika styrelser (endast ett fåtal på bilden). Två saker folk ville prata om: Riksdagens kvittningssystem och Vänsterpartiets partiskatt. Man älskar ju organisationsnördar!

Siste april i Lund med ett stort gäng gamla studentlivsaktiva. Tillsammans har vi suttit typ 100000 år i olika styrelser (endast ett fåtal på bilden). Två saker folk ville prata om: Riksdagens kvittningssystem och Vänsterpartiets partiskatt. Man älskar ju organisationsnördar!


@lindgren_p För att det var stor kris i samhället, många människor dog, blev arbetslösa och drabbades på andra sätt. Det fanns stort behov av att hitta lösningar i ett mycket osäkert läge.
Visa på X →@lindgren_p Detta användes bara under pandemin
Visa på X →@Milan9215 Detta användes bara under pandemin
Visa på X →@PerRosencrantz Detta användes bara under pandemin
Visa på X →@beckmansasikter Detta användes bara under pandemin
Visa på X →@BrunduChristian Detta användes bara under pandemin
Visa på X →@ca_wald @PerClareus @TeodorKoistinen Det fanns bara två då, och det var väl bara Amineh som var intresserad av att vara inne och rösta.
Visa på X →@AndersWJonstorp @PerClareus För att alla ledamöter är valda på personliga mandat. Vissa inskränkningar kan tänkas göras i kristider som pandemi, men inte permanent, med nuvarande grundlag/ordning.
Visa på X →@PerClareus Detta var endast under pandemin.
Visa på X →Tur att det finns de som orkar titta på partiledardebatter och kan sammanfatta för oss andra. https://www.dn.se/sverige/tomas-ramberg-debatten-blev-inte-den-knall-kristersson-behovde/
Visa på X →@karltulipan Jag tänker att fartyg som är bekvämlighetsflaggade, knappt sjödugliga, med dåliga arbetsvillkor och som transporterar rysk olja och gas eller stulna ukrainska grödor inte ska få segla genom Östersjön.
Visa på X →Mycket bra att Kustbevakningen genomför fler och fler bordningar av fartyg som tillhör ryska skuggflottan. De ska inte vara i Östersjön alls, varken av juridiska, ekonomiska eller miljömässiga skäl. https://www.sydsvenskan.se/skane/nytt-fartyg-bordat-utanfor-trelleborg/
Visa på X →Jag tänker ofta på detta underbara klipp som SVT gjorde en gång, faktiskt för på dagen 11 år sedan! Det är kaos. Får vi sommarlov snart? youtu.be/_UFqclhch34
Visa på Bluesky →@maxentin Helt rätt. Vi enas mot Göteborg och mot de pimpade mössorna.
Visa på X →Jag tänker ofta på detta underbara klipp som SVT gjorde en gång, faktiskt för på dagen 11 år sedan! Det är kaos. Får vi sommarlov snart? https://m.youtube.com/watch?v=_UFqclhch34&fbclid=IwZnRzaARj_bhleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAo2NjI4NTY4Mzc5AAEenKHwOEdv2w6R1VX-jIsrV1881qoR7oPwZKQSXhqmwBmJbDEQ1Ow-Z6p0UYU_aem_uaKkY6Lc3yMKKv9Ry5qySA
Visa på X →@maxentin Pösmössa är ju bara konstigt att ha på sig, man ser ut som en svamp. 🍄🟫
Visa på X →@VladimiLoj Hela riksdagen är byggd på att även personvalda ledamöter ingår i en partigrupp. Det finns inga personliga stöd eller system alls. Det är därför det är så svårt nu med rekordhöga 9 vildar.
Visa på X →@FGSixtensson @ca_wald Det stora problemet är att vildarna bara de senaste veckorna har börjat rösta emot sina gamla partier, tidigare har de oftast röstat med sina gamla partier eller iallafall block.
Visa på X →@FourSMgolds Kvittningen finns för att ledamöter ska kunna vara sjuka, vabba, åka på valobservation, konferenser, studiebesök som bara går att göra vid specifika tillfällen (som när försvarsutskottet åker på Cold Response) etc
Visa på X →@FGSixtensson @ca_wald Ja, vi kvittar enligt kvot, men det är 9 vildar som partigrupperna inte har koll på och som är utanför kvoterna nu. Alla ledamöternas röster finns på riksdagens hemsida, där kan man tex se vildarna.
Visa på X →@olleolsson11002 Ingen köper några röster, det oerhört olagligt. Om du har bevis för det bör du omedelbart göra en polisanmälan.
Visa på X →Och på det kom det otrevligheter. Om man inte kan diskutera utan att bli oförskämd så blir det såklart block.
Visa på X →