Alexander Lukasjenko besöker sin nya kompis Kim Jong-Un i Pyongyang. Diktaturerna kommer varandra allt närmare för att inte bara förlita sig på ett Ryssland som har allt mindre globalt inflytande och internt i landet en långsiktigt djup ekonomisk kris.
Visa på X →410
inlägg
Idag London och Aurora Forum som samlar brittisk och nordisk-baltisk industri och politik för samtal om gemensamma utmaningar. Stort fokus i samtalen på Ryssland och Kina, väsentligen mindre på USA, vilket nog säger en del om europeiska läget nu. Bra att träffa @CBildt på plats.

Sverige agerar kraftfullt mot den ryska skuggflottan.
Visa på X →@JoarForssell @gunnarssonhanna Skrattade högt när jag läste detta. Och gick sedan tidigt från ett möte och kände mig då väldigt utrikesutskottig.
Visa på X →Bra tal av Kungen vid inledningen av statsbesöket i Polen. ”Sverige stod på den polska befolkningens sida i sin strävan efter frihet och demokrati, som började med Solidaritetsrörelsen 1980. Er kamp tjänade som inspiration för många andra länder.” https://www.kungahuset.se/5.7aac20b919c8e2e7a1381833.html
Visa på X →Göteborg fortsätter att rasa i näringslivsrankningar och stadens besöksnäring får kämpa för överlevnad när uteserveringar förbjuds, taxor höjs och dialogen med S-styret uteblir. Tur att Moderaterna erbjuder ett alternativ. https://www.gp.se/6171026f-9ce3-4ac0-825f-05be08497d30
Visa på X →Det är faktiskt djupt osmakligt att Miljöpartiets utrikespolitiska talesperson Jacob Risberg precis stod i kammaren och jämförde Hamas med Sverigedemokraterna. Det ena en terrorsekt med åtskilliga människors liv på sitt samvete, det andra ett folkvalt parti i Sveriges riksdag.


Dansk drömkaka i riksdagens café. Bland det godaste jag ätit på länge. Som en mer robust silviakaka. Rekommenderar oppositionen att köpa några för att bli på lite bättre humör.

Inleder veckan i Paris för en rad möten om alltifrån försvarsindustriellt samarbete till Europarådets arbete med införande av lobbyregister i europeiska parlament. Och här skiner också solen!

May the people of Iran now finally gain freedom once and for all, and live in a country defined by democracy, freedom and equality. The rule of the mullahs has brought nothing but darkness and death to tens of thousands of Iranians. Sweden stands with the brave people of Iran.
Visa på X →Ayatollah Khameneis död är en befrielse. Han och mullornas brott mot mänskligheten är i det närmaste omätbara. Måtte den islamistiska terrorregimen nu falla och demokrati få blomstra. Irans folk förtjänar frihet och vi står med dem.
Visa på X →Irans attacker mot bl.a Förenade Arabemiraten är orättfärdiga och måste fördömas. Attackerna innebär en grov kränkning av landets suveränitet och är ett brott mot internationell rätt. Det vittnar om desperation. Det måste nu vara sista gången det sker. Det är inte första gången.
Visa på X →Vi ser en mycket oberäknelig utveckling i Mellanöstern. Detta klipp fick jag från Dubai för någon timme sedan och visar hur snabbt situationen kan eskalera utanför Iran. Från i dag avråder UD från alla icke nödvändiga resor till Förenade arabemiraten, Qatar, Kuwait och Bahrain.
Visa på X →Måtte Irans folk nu få sin frihet, en gång för alla, och få leva i ett land präglat av demokrati, frihet och jämlikhet. Mullornas makt har bara betytt mörker och död för åtskilliga tiotusentals iranier vars enda brott är att de fötts. Sverige står bakom Irans modiga folk.
Visa på X →En ögonblicksbild av de väldiga utmaningar Europa har i den gemensamma utrikes- och säkerhetspolitiken för att på riktigt kunna bli den globala kraft som hade varit önskad.
Visa på X →En kväll i Lund är aldrig, aldrig fel.

Ett intensivt och inspirerande dygn i Ukraina är över. Tåget till Dorohusk i Polen gick enligt tabell. Det bestående intrycket från Kyiv är att något vänt. Det finns en vittring efter och beslutsamhet att avsluta kriget med fördel för Ukraina som är starkare än sist jag var där.

Bra diskussion i Kyiv mellan bl.a Polens utrikesminister Sikorski, USA:s förre Natoambassadör Kurt Volker och Kanadas förra utrikesminister Chrystia Freeland. Den transatlantiska relationen är förändrad, men inte död. Europa måste inse att det är vi som nu måste visa ledarskap.

As simple as that.

Kransnedläggning och minnesstund för stupade ukrainska soldater. Varje bild, varje namn, är en smärtsam påminnelse om hur onödig och brutal Rysslands krigföring varit sedan 2014.


Tillsammans med vice ordföranden i spanska utrikesutskottet Carlos Rojas träffade jag soldater från fronten. Här med Vlad, ingenjör från Dnipro som anslöt sig till Ukrainas armé 2022. Svåra vittnesmål från fronten. Helt uppenbart är att vårt stöd spelar roll, men att mer behövs.

@AnderssonUlla Nu var det ju förvisso Rubio som du åsyftar i slutet, men blir nyfiken på ditt tvärsäkra uttalanden: när har Erik Slottner gett vicepresident Vance stående ovationer?
Visa på X →Gripande att få delta som gäst på ukrainska parlamentets minnesstund för det fullskaliga krigsutsbrottet för fyra år sedan. Talman Ruslan Stefantjuk nämnde särskilt Sveriges omfattande militära och ekonomiska stöd till Ukraina i sitt tal till Verkhovna Rada.


En viktig symbolisk handling och en påminnelse om att en majoritet av amerikanska folket samt de valda företrädarna i kongressen stödjer Ukraina. Det låter inte alltid som det, men det är ett faktum också värt att belysa.
Visa på X →Nya brittiska sanktioner i dag mot 240 ekonomiska entiteter, sju personer och 50 fartyg. Strålande bra. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/699c9dd4882eb23165f1277f/Sanctions_Notice__Russia__24_February_2026.pdf
Visa på X →