Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Fredrik Lundh Sammeli

Socialdemokraterna

@lundhsammeli.bsky.social (Bluesky)@lundhsammeli (X)

431

inlägg

Regeringen väljer dessutom att skära ner på kvinnosjukvården med 600 miljoner kronor – och försöker kalla det en satsning. Det är både oseriöst och respektlöst mot alla kvinnor som kämpar för vård i tid.

Visa på X

I tre år har SD och regeringen lagt fram budgetar som underfinansierat vården. Resultatet: rekordlånga vårdköer och personal som sägs upp. Dagens besked förändrar ingenting. Vården får återigen för lite pengar – patienter och personal drabbas. #bp26 #sjukvårdskris

Visa på X

Polisen måste få mandat att akutstänga HVB-hem som kontrolleras av kriminella. Vi kan inte vänta i åratal på domstolsprocesser - hemmen måste kunna stängas här och nu. När gängen tagit kontroll över HVB måste samhället ta tillbaka kontrollen - med tvångsförvaltning om det krävs.

Visa på X

HVB-hemmen är ett marknadsmisslyckande som göder gängen och drar in barn och unga i helvetet. Därför krävs offentligt ansvar. Unga avviker från HVB-hem för att mörda och spränga - och regeringen gör inte tillräckligt. #hvb #hvbkris

Visa på X

Manifestera och demonstrera hur mycket ni vill där ni har tillstånd, utanför Israels ambassad, utanför riksdag och regering, på gator och torg, men låt barn vara i fred förhelvete. #gaza

Visa på X

Barn och unga i HVB-hem ska mötas av trygghet och kvalitet – inte av kriminella aktörer som ser vård som en affärsidé. Ändå har regeringens passivitet gjort att oseriösa kan fortsätta driva verksamhet. Det är oacceptabelt.

Visa på X

Ingen människa någonstans ska dödas för sitt engagemang. Motståndare möter man med ord - inte hat, hot eller våld i någon form. Fruktansvärda bilder från Utah och det som kom att bli Charlie Kirks sista stund i livet.

Visa på X

Seriöst @JessicaStegrud, att filma tonåringar som förföljs är inte sättet att bidra till ett bättre samhälle. Logiken haltar också rejält när det förklaras med obehaget att själv känna sig förföljd…

Visa på X

Har inte läst regeringsförklaringen så jag kan ha missat. Men ärligt, talade statsministern så här länge utan att nämna exempelvis äldreomsorg, sjukvård och pensioner? Detta är verkligen ingen välfärdsregering, inget nytt kanske, men än en gång bekräftat.

Visa på X

En regeringsförklaring får vara lååång första året av en mandatperiod. Men 4e, näää. Detta är för många ord från en statsminister som framstår mer självgod för varje år som går. Kom igen i morgondagens #pldebatt istället.

Visa på X

Tre år med Ulf Kristersson har gjort Sverige fattigare och farligare. Han lovade ordning – men levererar kaos: HVB-hem drivs av gängkriminella, Sprängningarna ↑ 50%, Fler barn döms till Sis, Vårdköerna växer. Kristersson har tappat kontrollen över Sverige.

Visa på X

Ändå fascinerande att statsministern gång på gång kommer till riksdagen och visar att han själv lever i en helt egen bubbla… där allt är fantastisk, där hans ledarskap är tydligt och där man på hans sidan av politiken är eniga…

Visa på X

Man är fri att tycka att en politiker har helt fel och att allt hen gör är galet och dåligt. Men när man hotar, förföljer eller trakasserar en politisk företrädare passerar man en gräns som också i grunden hotar vår demokrati. Lägg av, lägg ner, bete er!

Visa på X

Sjukvårdsministerns avgång förändrar ingenting. Vården är i kris för att regeringen och Ebba Busch gång på gång valt att nedprioritera vården i budgeten. #svpol #vårdkrisen #sjukvårdskris

Visa på X

Jag hoppas verkligen inte sjukvårdsministerns avhopp är ett resultat av att sjukvården än en gång inte kommer få pengar i stundande statsbudget 😱Isåfall dock cred till AAJ att hon inte längre vill fronta ett vårdhaveri.

Visa på X

Jag tror Kristdemokraterna tänker helt fel om det är så att man sparkat Sjukvårdsministern i hopp om bättre stöd i sjukvårdsfrågorna. Det är inte företrädaren som är problemet utan politiken.

Visa på X

Det finns mycket att säga om regeringen och SDs bristande leverans på sjukvårdsområdet och inte minst den nationella sjukvårdskris som man drivit fram och sett på när den fördjupats. Men @AckoAnkarberg ska ha all cred för sitt sätt att vara; respektfull, lyssnande och resonabel.

Visa på X