Vem ska bestämma hur du lägger ditt livspussel? Du eller Miljöpartiet?
Visa på X →420
inlägg
Yesterday was the 110th anniversary of the Armenian Genocide. During the years 1915-1917, the Islamist regime in Turkey carried out a campaign to exterminate all Christians within the borders of the empire, around 1.5 million Christians are estimated to have been killed as a result of this. Most of these were Armenians, but other Christians such as Greeks, Assyrians and Chaldeans also suffered greatly. In the Riksdag we honor these victims in a ceremony every year, and this year was no exception. After a minute of silence, speeches were given by author Ann Grönhammar, who have written the book "The dream of Armenia", and Anna Aghadjanian, Armenia's ambassador in Stockholm, among others. We also got to listen to traditional Armenian music. Turkey continues to deny the genocide, so we continue to keep the memory alive.




All form av politiskt våld är oacceptabelt, oavsett om offer eller förövare tillhör högern eller vänstern. Tidö-partierna har gett polisen, Säpo och domstolarna mer pengar och större befogenheter, för att bekämpa allt våld och all brottslighet. Tyvärr verkar det inte som att våldet som sådant är det som MP upprörs mest över, det låter som att de är mer fokuserade på att motarbeta åsikter de ogillar snarare än att stoppa våldet. Det är en olycklig prioritering.
Visa på X →Idag så representerade jag SD i Riksdagsdebatten om Punktskatt, där jag valde att lägga särskilt fokus på trängselskatten. Mitt anförande kan läsas i sin helhet nedan. Video kommer imorgon, eller på lördag. - - - - - Tack fru talman. Då ska vi alltså diskutera punktskatterna. Sverigedemokraterna står förstås bakom samtliga våra förslag, men för tids vinning yrkar jag bara på Reservation 12. Sveriges skattepolitik måste präglas av rättvisa, logik och respekt för människors vardag. I vår kommittémotion lyfter vi fram flera punktskatter som snarare skadar än tjänar samhällets intressen. Jag vill här särskilt lyfta fram trängselskatterna. Trängselskatten, fru talman, har blivit något helt annat än vad den från början utlovades att vara. Den skulle minska trafiken och förbättra miljön i våra storstäder – men verkligheten ser annorlunda ut. Vi ser i dag hur denna skatt fungerar som en extra pålaga på människor som inte har något alternativ till bilen. Det är en straffskatt på arbetare, småföretagare och pensionärer som kämpar för att få livspusslet att gå ihop. Trängselskatten slår särskilt hårt mot låg- och medelinkomsttagare. För många är bilen inte en lyx, utan en nödvändighet. Det handlar om att kunna ta sig till jobbet, skjutsa barnen till skolan eller ta sig till vårdcentralen. Skatten gör det dyrare att arbeta – inte minst för dem som bor i ytterområden eller på landsbygden, där tillgången till kollektivtrafik är begränsad. Det här är både orättvist och samhällsekonomiskt ineffektivt. Folkomröstningen om trängselskatt i Göteborg ger också en fingervisning om ett lågt folkligt stöd. Vi föreslår därför regeringen att överväga en successiv utfasning av trängselskatten, och söka andra lösningar. Men fru talman, trängselskatten är inte den enda skatten som behöver ses över. Vi vill se en översyn av energibeskattningen för att skapa rättvisa villkor på energimarknaden. Subventioner för vissa och straffskatter för andra skapar obalans och hotar svensk industris konkurrenskraft. Vi måste ha en energibeskattning som bygger på logik och behov, inte ideologisk särbehandling. Framöver så hoppas vi att regeringen kan överväga en avskaffning av Malus-beskattningen, som drabbar dem som behöver använda större fordon. Exempelvis företagare, men också funktionsnedsatta som behöver extra lastutrymme för exempelvis ramp eller rullstol. Malus resulterar i att färre byter till modernare fordon, vilket ironiskt nog leder till ökade utsläpp. Det är dags att avsluta detta misslyckade system. Och likaså så vore det önskvärt meden översyn av kemikalieskatten. Den är i praktiken en straffskatt på hemelektronik som har minimal miljöeffekt men stor negativ påverkan på svenska företag och konsumenter. Den svenska marknaden är helt enkelt för liten för att påverka stora, globala företagsutbud, och skatten fungerar därför bara som ett påslag för konsumenten – utan att miljön vinner på det. Och med det fru talman, så tackar jag för ordet.

Idag så voterades det om asyl och uppehållstillstånd i Riksdagen. Vänsterpartiet tycker att asylpolitiken blivit för "sträng" och vill att det ska bli lättare att få uppehållstillstånd. De vände sig vidare emot ambitionen att få ner antalet asylsökande som söker sig till Sverige. V, C och MP hade också ett gemensamt yrkande om utvidga begreppet "humanitära grunder" för uppehållstillstånd, så att det ska omfatta fler. Låt det inte råda några tvivel på att det är en avsevärd skillnad i invandringspolitiken mellan högern och vänstern. Vinner de rödgröna valet nästa år så kommer det leda till en rejält mycket högre invandring.

Today I had the pleasure to attend the Business seminar on Armenia, held in Stockholm. Arranged by the ministry of foreign affairs, as well as the Swedish embassy in Yerevan, and the Armenian embassy in Stockholm. Among the speakers were Swedish ambassador Patrik Svensson, Armenian ambassador Anna Aghadjanian and Ruben Simonyan, Armenian Deputy Minister of High-Tech Industry. The speeches and discussions focused on increased trade between our two countries, as well as the opportunity for swedish investments in Armenia. My interest in Armenia is first and foremost moral, but that doesn't exclude that mutially benifital deals can and should be made. During the Q&A sections of the meeting, I took the opportunity to ask two questions. First regarding the Crossroads for peace initiative, and how realistic it is to expect Azerbaijan to ever agree to a fair peace deal. Secondly about the problems with corruption. Sweden has in the past helped Armenia with anti-corruption measures, with good results. But in the last year Armenia has stagnated in the corruption index, which might deter foreign investors. All things considered, it was a productive meeting. We shall continue to build closer ties between Armenia and Sweden/Europe.


https://www.svd.se/a/0VAnyB/skank-en-tanke-at-alla-forfoljda-kristna Jag önskar er alla en Glad Påsk. Skänk gärna en tanke till alla de som gärna skulle vilja fira Påsk, men inte kan eller vågar.
Visa på X →Intressant eftermiddag igår med föreningen Satsa på Spannarp, tillsammans med bl.a. SD-kollegorna Sara-Lena Bjälkö och Carita Boulwén. På dagordningen stod Strömma damm och dess kraftstation som hotas av nedläggning efter en dom i Mark- och miljödomstolen. Jag har skickat en fråga till Klimat- och miljöministern om detta. Se inlägg från igår för mer info.



Kanske inte så spännande som mycket annat jag gör, men inte dessto mindre nödvändigt. Idag så inventerade jag SD Varbergs lager, för att se vad vi behöver köpa in inför sommarens alla marknader och torgdagar. Kan konstatera att vi börjar få ont om vissa saker, men kaffemuggar har vi så att det borde räcka över valet 2030. 😁

Fråga till Klimat- och miljöministern GÄLLANDE STRÖMMA DAMM Sydost om Varberg ligger Strömma damm, med en kraftstation som genererar 376 MWh per år. Enligt en dom från Mark- och miljödomstolen måste nu dammen bort, med hänsyn till vandrande fisk. Domen har förståeligt väckt känslor bland lokalbefolkningen. En bonde fruktar att hans åker kommer bli till träskmark. Andra närboende fruktar översvämning av källaren eller påpekar förstörd utsikt från huset. Och den lokala sportfiskeklubben förlorar ett populärt tillhåll. Frustrationen blir knappast mindre av att företaget bakom kraftstationen presenterat inte bara ett, utan två fisk-vänliga alternativ till nedstängning, utan att ha fått gehör för detta i domstolen. Det känns inte rätt att staten på detta sätt kör över små lokalsamhällen. Man kan också ifrågasätta det rimliga i att stänga ner fungerande elproduktion när vi vet att behovet av el bara kommer att öka framöver. Med detta vill jag fråga klimat- och miljöministern: Är regeringen öppen för att ändra lagstiftningen så att inte fler lokala dammar drabbas, såsom nämns ovan? Erik Hellsborn (SD)

Idag så höll SD Halland sin distriktsstämma. Grattis till Lars Larsson som valdes om som distriktsordförande, och till Andras Ahlqvist som valdes till listetta på vårt inspel till riksdagensvalsedeln. Jag vill också passa på att tacka valberedningen och mötets ombud för förmånen att själv få stå som nummer två på på nämnda inspel. Inget är ännu hugget i sten, men det är en stark indikator på att jag kommer få fortsätta i Riksdagen efter även valet. Jag har gjort mitt bästa för att förvalta förtroendet att få vara en av tre halländska Sverigevänner i Stockholm, och hoppas att få fortsätta med det även under nästa mandatperiod.


@elonmusk Bill is my favorite liberal.
Visa på X →@TonyJohansson78 @DSuhonen @KatalysInst Nej, att ta in hundratusentals personer som inte kan försörja sig själva betyder högre skatter.
Visa på X →@emmafastesson Är det här ett skämt-konto?
Visa på X →Torgdag i Varberg. Pratar politik med de lokala väljarna.

Just nu sitter jag på tåget hem till Halland, efter ännu en fullspäckad vistelse i huvudstaden. Mycket fokus på utrikespolitiken den här veckan, och då främst Kina/Taiwan samt Kaukasien. På tisdagen så åt jag lunch med Taiwans ambassadör, Klement Gu . Den nya kinesiska militärövningen kring ön var ett givet samtalsämne, men också planerandet av en ny resa till Taiwan för riksdagens ledamöter till hösten. Min förhoppning är att åka med då. Samma eftermiddag så besökte utrikesminister Maria Malmer Stenergard Sverigedemokraternas gruppmöte, och berättade om vad som hände på hennes departement. På den efterföljande frågestunden lyfte jag de kinesiska aggressionerna mot Taiwan. Mellan dessa både möten hade Riksdagen besök av Vlad Zadorin, en av de ukrainska soldaterna som tillfångatogs på den omskrivna Ormön, i början av kriget. ”Russian warship, go fuck yourself.” Hemska historier om grymheterna i den ryska fångenskapen. På onsdagsmorgonen hade vi besök av Centrum för Östeuropastudier. Fokus låg på den oroväckande utvecklingen i Georgien, där styret går i en mer auktoritär och pro-rysk riktning. Men under mötets gång diskuterade vi även den bredare regionen och relationerna mellan såväl Ryssland och Georgien som Armenien, Azerbajdzjan, Iran och Turkiet. Tyvärr står Armenien alltmer ensamt som den enda demokratiska staten i Kaukasien. Senare samma dag var det seminarium på temat ”Trump, Kina och Taiwan”. Intressanta, om än lite olustiga diskussioner om den nya amerikanska administrationens Kina-politik. Slutligen på det utrikespolitiska området så hade Riksdagens armeniska vänskapsgrupp besök av Armeniens ambassadör, Anna Aghadjanian. Varje år så arrangerar vi en minnesstund för att högtidlighålla det armeniska folkmordet, där Turkiet under första världskriget mördade 1,5 miljoner kristna, varav flertalet var armenier. Dagens möte handlade huvudsakligen om att planera årets ceremoni. Vid sidan av all utrikespolitik så blev det förstås en del inrikespolitik också. Utöver att göra ett inhopp i Socialförsäkringsutskottet, så var det idag dags för Skatteutskottets årliga besök hos Skatteverket, där de gick igenom vad som är aktuellt hos dem. Vidare har det förstås voterats i kammaren, bland annat om ett SD-förslag om att förbjuda import av kött som slaktats utan bedövning. Tyvärr röstades detta ner av de andra partierna. Jag har även skickat in en skriftlig fråga till jämställdhetsministern, om den märkliga årsrapporten från Institutet för mänskliga rättigheter. Se separat inlägg från igår för vidare information. Nu väntar en helg på hemmaplan, med bland annat torgdag på lördag. Kom gärna förbi och säg hej till mig någon gång mellan 12 och 14 om ni är i krokarna i Varberg.




Även mindre allvarliga brott kommer leda till utvisning. Samma sak med obetalda skulder och en ovilja att följa myndighetsbeslut. Vi gör skillnad. https://www.svd.se/a/wgm2rP/forslag-dalig-vandel-kan-leda-till-utvisning
Visa på X →@Olle_Thorell Ni lät MP slå sönder kärnkraften. Försök inte förneka det.
Visa på X →@front_ukrainian No
Visa på X →Följande insändare har skickats till de halländska lokaltidningarna: SVENSKA SPRÅKET SKA VARA NYCKELN TILL INTEGRATION - INTE TOLKAR Ett starkt Sverige bygger på gemenskap, sammanhållning och en gemensam grund att stå på. Språket är en avgörande del av detta. Nu tar Sverigedemokraterna i samarbete med regeringen ett viktigt steg för att förbättra integrationen genom att tillsätta en utredning som ska se över tolkfrågor. Vi sverigedemokrater har länge drivit på för att svenska språket ska vara nyckeln till ett fungerande samhälle – och nu tar vi ytterligare konkreta initiativ för att stärka denna vision. Idag används skattepengar till att bekosta tolkar åt personer som bott i Sverige i många år utan att lära sig svenska. Detta skapar utanförskap, försvårar integrationen och leder till onödiga kostnader för svenska skattebetalare. Den nu tillsatta utredningen ska bland annat analysera möjligheten att införa en avgift för tolk i myndighetskontakter, vilket skulle stärka incitamenten för att lära sig svenska. Sverigedemokraterna ser det som självklart att den som kommer till Sverige och vill bygga sin framtid här också ska anstränga sig för att bli en del av samhället. Att kunna språket är avgörande för att kunna arbeta, förstå sina rättigheter och skyldigheter, samt delta i samhällslivet på lika villkor. Utredningen kommer även att se över hur vi kan förbjuda att barn används som tolkar – en oacceptabel situation som sätter barn i vuxnas ansvar. Dessutom ska det utredas i vilka situationer andra närstående kan avvisas som tolkar vid myndighetskontakter, för att säkerställa rättssäkerhet och obundna beslut. Vi sverigedemokrater vet att en fungerande integration kräver tydliga krav och förväntningar. Med denna utredning tar vi ytterligare steg för att säkerställa att fler nyanlända lär sig svenska och blir en del av vårt samhälle. Vår linje är tydlig: Sverige ska hållas samman, och svenska språket ska vara vår gemensamma grund. Ludvig Aspling (SD), Migrationspolitisk talesperson Carita Boulwén (SD), Riksdagsledamot Halland Erik Hellsborn (SD), Riksdagsledamot Halland Sara-Lena Bjälkö (SD), Riksdagsledamot Halland

@Edward_Blom @anderslindberg Vänstern gillar inte när folk kommer med tips på hur man kan spara pengar. Det beror på att dom inte är intresserade av att faktiskt hjälpa, bara av att kritisera regeringen.
Visa på X →@jonnasima Vänstern gillar inte när folk kommer med tips på hur man kan spara pengar. Det beror på att dom inte är intresserade av att faktiskt hjälpa, bara av att kritisera regeringen.
Visa på X →@front_ukrainian Same thing with Portugal apparently.
Visa på X →Igår kväll var jag i Södertälje och träffade Caps and Candles. Ett helt fantastiskt gäng som samlar in pengar och organiserar hjälpsändningar till Ukraina. Tillsammans med kollegor från M, S och V fick jag hjälpa till med att plocka ihop hygienpaket åt soldater vid fronten. Dessa lastade vi sedan in i en donerad ambulans, tillsammans med lådor av sjukvårdsutrustning. I detta nu rullar ambulansen och dess last ner mot Ukraina. Efter utfört arbete bjöds det på fika medan föreningens medlemmar berättade om sitt arbete och om egna upplevelser från kriget. Stort tack för att vi fick komma och ta del av ert arbete. Och tack för presenterna, däribland min nya nyckelring, gjord av en gevärshylsa från fronten. Slava Ukraini!



