Regeringen har inte funderat på och tänker inte agera, om kritisk laddinfrastruktur från Tesla drabbas av upptrappade konfliktåtgärder och inte blir tillgänglig under jul- och nyårshelgerna. . #tesla #svpol

408
inlägg
Regeringen har inte funderat på och tänker inte agera, om kritisk laddinfrastruktur från Tesla drabbas av upptrappade konfliktåtgärder och inte blir tillgänglig under jul- och nyårshelgerna. . #tesla #svpol

Idag har jag fortsatt diskussionen om sympatiåtgärder. När de stora (just nu illustrerat av IFMetall och Tesla) har muskler att bråka så riskeras små företag att knäckas. Därför behövs mer proportionalitet av sympatiåtgärder. Lyssna för exempel! https://sverigesradio.se/artikel/debatt-ska-reglerna-for-sympatiatgarder-andras--2
Visa på X →Kommer det vara möjligt att köra elbil till Jämtland o Härjedalen under jul o nyår om Tesla konflikten utökas? Har skickat frågan till @andreas_carlson för att förstå vilken beredskap regeringen har! #svpol


Jag och @Jonnycato skriver på @ABDebatt . Om den svenska modellen ska överleva snabba och oförutsägbara förändringar på arbetsmarknaden så behöver regelverket för sympatiåtgärder regleras och moderniseras. #tesla #svpol https://www.aftonbladet.se/debatt/a/JQmRXj/c-sympatistrejkerna-mot-tesla-har-gatt-for-langt
Visa på X →Dagens Opinion uppmärksammar mitt försök att förstå vad som händer med lokalt sortiment när Gårdsförsäljning blir verklighet. Nu har Systembolaget hört av sig så nu får jag nog svar. https://dagensopinion.se/artikel/c-ledamot-till-attack-mot-systembolaget/
Visa på X →Ikväll tvingade jag mig själv att se, med öppna ögon. 2 min av den 43 min råa videon som visar Hamas brutala attack i Israel den 7 oktober. Filmen visades av Israels ambassadören för C RD grupp ikväll. Följdes av resonerande samtal. Om mänskliga rättigheter, krig o försvar.
Visa på X →Högtidsstund i Stockholms stora synagoga till minne av Novemberprogromen 1938. Stämmer till stor eftertanke med den lavinartade antisemitismen som drabbar vanlig familjer i Sverige. I det mörka mycket inspirerande att lyssna till @JudiskaUngdom arbete, årets ELSA pristagare!


Det finns bara en som bestämmer - och det är jag. Jag skiter fullständigt i vad ni tycker och tänker - och de fick dom (Djurgårdskaminerna) snart veta! Det säger Berit. Lyssna till hur hon med stort hjärta drivit järnvägsrestaurang i 40 år. https://podcasts.apple.com/se/podcast/seri%C3%B6st/id1712988998
Visa på X →Hur fungerar egentligen produktionen av järnsvamp? Finns det någon marknad? Och hur ser framtiden ut för fossilfritt stål? Jag intervjuar och får riktigt bra svar av @hybrit_project (ägs av @Vattenfall_Se @LKABgroup o @SSAB_AB) VD Ulf Spolander! #svpol https://open.spotify.com/episode/0oHottqPCtnpDTcKyaJkJP?si=potn_-AwSYKtiBBqNAJv2w
Visa på X →Kommer fusionskraft att fungera? Svenska företaget Novatron bedömer att de hittat den felande länken. Jag intervjuar VD Peter Roos på plats i labbet på KTH. Inga kameror tillåtna men beskriva går bra. #svpol #energi https://spotify.link/TOonQZcO6Db
Visa på X →Bryt tillståndsstilleståndet! Sverige har naturresurserna, kapitalet, innovationerna, talangerna, entreprenörskapet för att gå vinnande ur klimatomställningen som skapar jobb och tillväxt. #svpol https://www.di.se/debatt/debatt-naringslivet-fortjanar-tillstandsprocesser-i-varldsklass/
Visa på X →Turister och 6000 renar borde kunna samsas på en yta lika stor som Stockholms kommun! Målet måste vara att lösa eventuella konflikter och inte stänga fjällen för de, som inte likt mig, växt upp med tält. https://www.dn.se/sverige/framtiden-hotad-for-stfs-fjallstugor-i-jamtland
Visa på X →Great that you made it to Stockholm @schnabeljoachim and contributed to interesting discussions!
Visa på X →Snackade gårdsförsäljning med Åre Bränneri idag. Kan inte förstå vad som är så farligt med detta. Det är ju ingen billig alkohol som tillverkas på gårdar o småbrännerier. Här finns möjligheter o tillväxt. Lyssna på Andy!
Visa på X →@Centerpartiet driver regeringen framför oss för ökad konkurrens och transparens i hela livsmedelskedjan. @MartinAadahl och jag har drivit på i respektive utskott!#svpol https://tinyurl.com/mss6dkzf
Visa på X →It was an honor to welcome @GaviSeth to the parliament and discuss how to continue the work with Swedish Businesses and @gavi !
Visa på X →Inget pristak, säkra bra konkurrens. Säger till @svtnyheter - Konkurrensverket kanske behöver mer resurser akut för att verkligen övervaka marknaden ordentligt. Kan också vara att det måste göras någon förändring i konkurrenslagen. Se intervjun https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sa-vill-partierna-fa-stopp-pa-de-skenande-matpriserna #svpol
Visa på X →@eva_kristin77 @MelvinW05 @simonrisberg Jag har en del grejer från min tid som ordförande i @Regelradet att ta tag i plus allt jag sett och ser ute ”på fältet”.
Visa på X →@MelvinW05 @eva_kristin77 @simonrisberg Vi ska självklart göra detta! Många av våra förslag, som sänkta arbetsgivaravgifter, har äntligen stöd även av akademin. Villkoren för både små o stora företag är helt avgörande för tillväxt i hela landet. Alla kan inte jobba ”för kommun”.
Visa på X →Idag fick jag majoritet för att bjuda in politiska ledningen för Energi- och näringslivsdepartementet till Näringsutskottet för att få ordning på När svenska företag kan få sina elpengar. @dagensindustri skriver att det kan dröja till nästa vinter! #svpol


Skriver på @didebatt om att Regeringen överhuvudtaget inte verkar bry sig om den kostnadschock som företagen, sedan lång tid lever i. De väntar bland annat på 22 MDR i elstöd. #svpol https://www.di.se/debatt/debatt-elstod-till-foretagen-behovs-snarast/
Visa på X →Företagen väntar på pengar på kontot, åtminstone besked om när, elstöden kommer. @BuschEbba måste berätta vad som dröjer. Nu handlar det om jobben! #4av5jobb #svpol https://www.dn.se/ekonomi/c-vill-kalla-busch-till-utskottet-gallande-elstod-till-foretag/
Visa på X →Tack @SODaunfeldt för tydligheten. Att ta bort den allmänna löneavgiften, dvs den rena skatt som är en tredjedel av arbetsgivaravgiften, ökar inte inflationen. Den ökar antalet arbetade timmar. Och det är bra. #svpol
Visa på X →”Ett isberg stort som Gotland har lossnat från Domedagsglaciären säger @MuharremDemirok i sitt linjetal. @Centerpartiet måste fortsätta att utveckla klimatpolitiken. Jag vet att avgörande för detta är att politiken underlättar för företagen att göra omställningen. #svpol
Visa på X →När det tjafsas om vem som sagt vad i ”du-har-minsann-försämrat-Sveriges-chanser-att-bli-medlem-i-NATO” så verkar de vara några senatorer i USA som förstår vad som krävs. #svpol #nato https://sverigesradio.se/artikel/usa-maste-gora-mer-for-att-forma-turkiet-att-slappa-in-sverige-och-finland-i-nato
Visa på X →