@BuschEbba svarade i veckan att det inte spelar ngn roll att @Tesla blockeras från utbyggnad av snabbladdare. Finns ingen anledning till ytterligare åtgärder. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/utbyggnaden-av-snabbladdare_hc11663/
Visa på X →@NicklasNilsso14 @asoderqvist @SwedishPM @ElisabethSvan @CarlOskar @BuschEbba
Visa på X →@asoderqvist @SwedishPM @ElisabethSvan @CarlOskar @BuschEbba https://www.dn.se/ekonomi/c-kraver-svar-fran-regeringen-efter-laddkaoset/
Visa på X →Visa på X →@dagensnyheter uppmärksammar min formella fråga till @BuschEbba om hur regeringen ska hantera de negativa konsekvenserna av sympatiåtgärderna mot @Tesla eftersom laddinfrastrukturen inte byggs ut som den ska och skapar kaos. https://www.dn.se/ekonomi/c-kraver-svar-fran-regeringen-efter-laddkaoset/
#tesla #svpol #ev #NetZero
Visa på X →Europa har köpt olja o gas från Ryssland för ca 17 miljarder USD under 2024. Totalt har Ukraina fått 41 miljarder USD I stöd från hela världen. EUs sanktioner måste bli mycket tightare!
Visa på X →Kommenterar på Altinget att det är helt orimligt att Sverige fortfarande har kvar ett gemensamt ägande av Sweden House. Det är ju över tusen dagar sedan den fullskaliga invasionen av Ukraina, https://www.altinget.se/artikel/efter-flera-aar-av-krig-svenska-staten-ager-fortfarande-bolag-i-ryssland
Visa på Bluesky →Kommenterar i @altingetse att det är helt orimligt att Sverige fortfarande har kvar ett gemensamt ägande av Sweden House. Det är ju över tusen dagar sedan den fullskaliga invasionen av Ukraina. https://www.altinget.se/artikel/efter-flera-aar-av-krig-svenska-staten-ager-fortfarande-bolag-i-ryssland
Visa på X →Bra att @svenskaregering nu kommer i mål med att sälja Bilprovningen som var tanken när omregleringen gjordes av Alliansregeringen. Staten ska inte äga bolag om det inte finns mycket goda skäl för det. #svpol
Visa på X →Det går inte att komma ifrån att den här strejken tyvärr verkar ha blivit en global symbol för att komma åt Elon Musk som har en dokumenterad ovilja att sluta kollektivavtal för sina bolag. Läs hela artikeln nedan.
Visa på X →@andreas_carlson var faktiskt helt svarslös när jag debatterade nattågen Gbg - Åre. Bra att frågan fortsatt uppmärksammas https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QMjMO8/75000-resenarer-rasar-mot-sj-s-nedlagda-nattag
Visa på X →Etiska riktlinjer måste omsättas i avtal hos underleverantörer man använder. Brott mot avtal innebär då böter. Om inte - så har man skrivit dåliga riktlinjer. Istället skyller @socialdemokrat på hela telemarketing o spelbranschen. Ta ansvar istället o be drabbade om ursäkt #svpol
Visa på X →Riksdagsåret har börjat och partiledardebatten pågår. Så vad kan jag se fram emot i mitt utskott? Jo:
- Utgivningsbevis för periodiska skrifter
- Avskaffat krav på tillstånd för hotell- och pensionatsrörelser
Så tunn är regeringens företagaragenda!#svpol
Visa på X →För staten så ger besöksnäringen ett ordentligt klirr i kassan men för lokalsamhället så kan det många gånger vara en förlustaffär.
Skriver idag på @dagensindustri om utmaningar och möjligheter för tillväxt lokalt.
#svpol
https://www.di.se/debatt/det-behovs-ett-skattesystem-som-gynnar-fler-orter/
Visa på X →STF och samebyarna gör det tydligt att turisterna inte är önskade i fjällen, men länet är större än Danmark. Det finns gott om plats för fler människor att vandra på sommaren och tura på vintern.
https://www.svd.se/a/o3E26R/omstritt-beslut-stoppar-fjallvandrare-slar-hart-mot-bygden?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Konkurser ökar och nyföretagandet minskar. Regeringen svarar med att radikalt öka företagens kostnader. Jag skriver i @opse om en politik för sänkta kostnader för företag, fler jobb o tillväxt. #svpol #4av5jobb
https://www.op.se/2024-07-22/regeringen-kvaver-landets-smaforetagare/
Visa på X →Komiskt hur reportrar kommenterar att @POTUS med stab bedyrat att han sitter kvar in i det sista. De kommer alltid försvara sin politiker!
Goda nyheter för världen att Biden inte kandiderar igen. Kommer bli stökigt. Men nu kan demokraterna vinna presidentposten!
Visa på X →Turistskatt eller inte? Jag kommenterar i @SvD att @Centerpartiet vill göra det möjligt för kommuner att själva fatta beslut. Denna typ av intäkter i kommunen ska ju gå till att förstärka företagen och besöksnäringen lokalt.
https://www.svd.se/a/0VVor0/visita-varnar-for-lokal-turistskatt
Visa på X →Techmiljardärer i hoodies finansierar inte vara varandras startups och nonprofits utan också politiska kandidater. Herrklubbarna är intakta om än men med nya attribut.
https://www.nytimes.com/2024/07/15/us/politics/elon-musk-trump-super-pac.html?smid=nytcore-ios-share&referringSource=articleShare&sgrp=c-cb
Visa på X →Elisabeth lyfte flera förslag för att stärka branschen, medan hon lagade mat med. Hon kritiserade allmänna löneavgiften som höjts från 1,5 procent sedan den infördes till 11,62 procent 2024, ”den största smyghöjningen av skatten som finns” #svpol
https://tinyurl.com/ywtvrtfz
Visa på X →Socialdemokraterna vill begränsa vinster i Veterinärvården. Tidigare har utbildning, banker, vård och sjukvård pekats ut. Dags för S att redogöra för vilka branscher som är OK att göra vinst i. Kan vara bra för alla företagare som tror att S är ett företagarparti. #svpol
Visa på X →Jag har motionerat om att ta bort kvitton under de två år jag suttit i riksdagen. Regeringen har genomfört bra politik.
Från och med idag så kan jag och alla andra digitalt drivna företagare, slänga kvitton o pappersfakturor! Bra gjort av oss alla! #svepol #4av5jobb
Visa på X →Ibland lyssnar regeringen på goda förslag från oppositionen. Nu snabbutreds det näringsförbud för kriminella som jag föreslog i februari https://www.di.se/nyheter/centern-forbjud-kriminella-att-driva-bolag/ #svpol
Visa på X →Klart småföretagen saknar Företagarlinjen när regeringen höjt kostnaden för att anställa och kostnaderna vid sjukfrånvaro. Bra att @foretagarna visar detta i rapporten. https://www.di.se/nyheter/ilskan-mot-regeringen-sista-chansen-att-bevisa-sig/ #4av5jobb #svpol
Visa på X →Inget sjuklöneansvar. Företagen ska inte behöva betala om någon av de anställda blir sjuka som regeringen har föreslagit. Sverige har haft den ordningen tidigare och det är en katastrof för små företag att regeringen återinförde ett dåligt förslag. #4av5jobb
Visa på X →