Jag gillar kött. Jag gillar godis och socker. Däremot är jag mindre förtjust i nya skatter. Generalsekreteraren för Nordiska ministerrådet skriver en debattartikel som föreslår att hela Norden bör införa skatter på kött och socker. Nej tack till nya klåfingriga skatter.
Visa på X →153
inlägg
#NewProfilePic


@tomastobe Hoppas allt går väl❤️
Visa på X →S vill alltså lösa dyra bolånekostnader för bankkunderna med en skatt som alla vet kommer leda till ännu högre kostnader för just bankkunderna. Fungerande konkurrens gynnar bankkunderna på riktigt.
Visa på X →C röstar hellre på S budgetförslag än på regeringens. Jag pressade C i budgetdebatten idag och det är tydligt att de blivit ett rent vänsterparti även i den ekonomiska politiken.
Visa på X →Vänsterpartierna har presenterat en skattehöjarcirkus på hushåll och företag som är hårt pressade av inflationen. S vill höja skatten för löntagare. V vill höja skatten för pensionärer. MP vill höja skatten för den som sparar i ISK. C vill höja skatten på bensin och diesel.
Visa på X →Jag är inte förvånad över att V föreslår skyhöga skattehöjningar trots att hushåll och företag plågas av inflationen. Men kan C berätta hur de ska få ihop sin politik med V om de skulle styra Sverige tillsammans?
Visa på X →Jag är faktiskt nyfiken på vad S, C, V och MP kommer lägga för gemensamma budgetförslag. Idag presenterar iallafall regeringen och sd en gemensam statsbudget. Vi bekämpar inflationen, stöttar hushållen, stor satsning på välfärden och historiska tillskott till polis och försvar.
Visa på X →Till mina moderata vänner vill jag säga, avvakta med kritik tills ni sett hela budgetförslaget. Jag förstår upprördheten och delar i grunden åsikten om att skatten måste sänkas. Denna paus av uppräkningen möjliggör dock andra insatser
Visa på X →Åtta år med socialdemokratiskt styre har skapat många problem. Vi kan dock inte lösa alla problem omgående. Helheten av detta budgetförslag som kommer att presenteras kommer vara ytterligare ett steg på vägen.
Visa på X →Regeringen pausar nu den automatiska höjningen av brytpunkten för statlig inkomstskatt. Det är ett mycket tufft ekonomiskt läge och vi måste göra tuffa prioriteringar. Men låt mig vara tydlig, självklart vill vi sänka skatten. 🧵
Visa på X →Det är fint att du bryr dig om vanligt folk, men försök i alla fall att hålla dig till sanningen.
Visa på X →Dessutom har vi nu en svag krona, ett aggressivt Ryssland och en hög efterfrågan på olja som driver upp priset. Sen måste vi komma ihåg att ert extrema experiment med reduktionsplikten fortfarande inte är avskaffat.
Visa på X →Om den samlade oppositionen hade fått bestämma hade det blivit betydligt dyrare och en dyster utveckling för alla vanliga bilägare.
Visa på X →Vi har i flera steg agerat för att det ska bli billigare att tanka en vanlig bil. Vi kommer sänka reduktionsplikten och skatten har vi sänkt vilket gör att det vid årskiftet kommer bli flera kronor billigare vid pump.
Visa på X →Muharrem, det är magstarkt att våga påstå att bränslet är rekorddyrt. Det stämmer inte. Förra våren när S styrde med hjälp av er toppade dieselpriset på över 28kr och bensinpriset på 24kr. 🧵
Visa på X →https://www.dn.se/ekonomi/konkurrensverket-ryter-till-mot-drivmedelsbolagen/
Visa på X →Nu sänker vi priset rejält för att tanka bensin och diesel i Sverige. Vid årskiftet kommer det inte längre kosta mer att tanka i Sverige än i andra jämförbara länder i Europa. Nu ryter även Konkurrensverket ifrån mot bensinbolagen. Det är bra. Nu får de skärpa sig. 2/2
Visa på X →Att bensinbolag nu gnäller när vi kraftigt sänker reduktionsplikten är inte så konstigt. Några av dem har tjänat mycket pengar på den förra regeringens extrema reduktionsplikt. Prislappen för den politiken betalades av alla som är beroende av bilen och transporter. 1/2
Visa på X →Om bensinbolagen vill blanda in mer än lägstanivån är det dessutom fritt fram! Det Tidöpartierna fokuserar på är att vallöftena ska infrias och att människors ekonomi ska gå ihop. 7/7
Visa på X →Om Sverige hade hållit fast vid de rödgröna partiernas föreslagna höjningar av reduktionsplikten hade en liter diesel kunnat kosta över 7 kronor mer 2026. En full tank i en Volvo V70 hade då kostat uppemot 500 kronor mer än om inget görs. Det är inte rimligt. 6/7
Visa på X →I valet mellan bensinbolagens vinster och att vanligt folk ska ha råd att tanka så väljer vi vanligt folk. Det är ingen naturlag att Sverige ska ha världens högsta bränslepriser. 5/7
Visa på X →Det är klart att om man tjänat mycket pengar blir man besviken på att vi nu ställer om politiken och ställer oss på medborgarnas sida och kraftigt får ner priset. 4/7
Visa på X →Bensinbolagens reaktion är inte oväntad. Flera av bensinjättarna har tjänat väldigt mycket pengar på den förra regeringens extrema reduktionsplikt. 3/7
Visa på X →Vi lovade att få ner bränslepriserna, det har vi nu gjort i två steg. 1: Vi sänkte skatten med 1kr/litern i höstas 2: Vi är nu överens om att sänka reduktionsplikten till 6% 2/7
Visa på X →