Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Daniel Vencu Velasquez Castro

Socialdemokraterna

@danielvencu.bsky.social (Bluesky)@VencuVelasquez (X)

407

inlägg

Arrangörerna har vädjat till förtroendevalda från alla EU-länder att närvara för att de ska känna mod, styrka och trygghet att genomföra Prideparaden. Under Budapest Pride var den starka närvaron av politiker från andra EU-länder en huvudfaktor till att paraden kunde genomföras.

Visa på X

På plats i 🇭🇺 för att delta på Pecs Pride som anses ”olaglig”. Förbudet mot prideparader i landet är ett flagrant brott mot EU-stadgan och därför är närvaron av förtroendevalda från andra EU-länder viktig för att markera att det inte får ske i vårt demokratiska Europa.

Visa på X

Höjt barnbidrag, slopad karens och mer till vanligt folk. Med Socialdemokraternas budget hade en barnfamilj fått 5000 kr mer i plånboken. Bra för jämlikheten och svensk ekonomi. Istället prioriterar regeringen de allra rikaste och vanligt folk får stå tillbaka.

Visa på X

I år har M klagat på att biståndet inte är transparent. Trots det har man struntat i alla varningsflaggor och skickat 60 miljoner till en fond med starka kopplingar till Somalias antisemitiska premiärminister i en världens mest korrupta länder. Leva som man lär va det…

Visa på X

@KattisTolgfors Det är ingen som säger emot dig. Det frågorna rör är att pengar slussats till fonder som har stark koppling till den somaliska regeringen. Landet är ett av världens mest korrupta, tycker inte du att det är märkligt att svenska biståndspengar gått just dit?

Visa på X

@KattisTolgfors Det är alltså inte jag som säger detta, det har rests frågor om en hemlig uppgörelse och det har framkommit att Sida varnat för fonden som pengar slussats in i. Det är alltså en märklig situation som rimligen är föremål för frågor, vilka nu ställs till regeringen.

Visa på X

@KattisTolgfors Kritiken är att det gjorts en hemlig uppgörelse där flera miljoner skickats till en fond med kopplingar till Somalias premiärminister. Risken för korruption är uppenbar, trots att Sida varnade regeringen fortsatte man. Hur kan man vara så ansvarslös med skattepengar?

Visa på X

SD lovade att de aldrig skulle gå med på försämringar av A-kassan, idag gör dem just det. En miljon arbetare kommer förlora mer pengar om de blir av med jobbet, mitt i en lågkonjunktur. SD prioriterar skattesänkningar för de rika framför vanligt folks trygghet.

Visa på X

Romina Pourmokhtari har låtit SD styra klimatpolitiken och konsekvensen är att Sveriges utsläpp är rekordhöga. Hon skulle avgå om utsläppen ökade och det är bara att konstatera att hennes sista klimatbudget bekräftar att hon misslyckats. Tidö gör Sverige smutsigare.

Visa på X

Jag lyfte @yildiz_tar fall i riksdagen när han blev gripen i Turkiet för hans aktivitet i hbtqi-communityt. Glad att fått träffa honom på fri fot! hbtqi-communityt i Turkiet behöver stöd, tyvärr minskar Sveriges engagemang. Vi i S fortsätter stötta hbtqi-communityt i landet.

Visa på X

Regeringen har i tre års tid satt svensk välfärd på svältkur, skapat en rekordhög arbetslöshet och fört en politik som ökat barnfattigdomen. I alla budgetar har vanligt folk fått stå tillbaka till förmån för de rika. Och nu lånas det till skattesänkningar. Man häpnar.

Visa på X

Moderaterna har ingen integrationspolitik, deras skrämsel och lögner om att vi skulle tvångsblanda befolkningen blottar deras oförmåga att bryta segregationen.

Visa på X

S vill se en energiöverenskommelse, det är bra för Sverige om industrin får förutsägbara spelregler för att skapa arbetstillfällen i Sverige. SD stänger den dörren och väljer populism i ett läge där deras politik lett till låg tillväxt och rekordhög arbetslöshet. Odugligt.

Visa på X

SD verkar vara mot aborträtten och försökte förklä det i att kyrkan borde vara ”aktiva i debatten” om abort. Kvinnors rätt till sin egen kropp är ingen debatt, det är en rättighet. Ulf och Ebba Busch måste markera mot detta och klargöra regeringens ståndpunkt och ta avstånd.

Visa på X

Noterar att stora delar av högern tycker det är ok att svenska judar blev kallade för odjur av Moderaternas gruppledare och Sveriges utrikesminister. Samarbetet med SD har verkligen haft stor inverkan på svensk höger.

Visa på X

Utrikesministern måste be om ursäkt och ta avstånd från avhumaniseringen hon spridit vidare av judar som protesterar mot Israels krigsbrott. Judar som protesterar är inte ”odjur”

Visa på X

Hur kan Maria Malmer Stenergard och Ms gruppledare kalla judar som demonstrerar mot Israels krigsbrott för odjur? Det är helt sjukt. Det var inte en demonstration som riktade sig mot den judiska skolan. Utan mot de som bjöd in en IDF-soldat till de lokalerna, efter skoltid.

Visa på X

Idag hade Tidöpartierna chansen att stoppa vinsterna i förskolan, en chans de inte tog. När det väl gäller är aktieägarnas vinster alltid viktigare för SD-regeringen än barnen. Skamligt.

Visa på X

@JohanForssell Du anklagar alltså den folkvalda oppositionen för att indirekt vara ansvariga för trakasserier på politiker. Varför kan vi inte gemensamt säga: demonstrera gärna. Men hat, hot och våld ska aldrig tolereras i en demokrati. Ni kan verkligen bara polarisera.

Visa på X