Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Daniel Vencu Velasquez Castro

Socialdemokraterna

@danielvencu.bsky.social (Bluesky)@VencuVelasquez (X)

408

inlägg

@johanpaccamonti Det handlar om att stabilisera elnätet och hjälpa till att hantera toppar. I mitt svar stod det att vi gärna tittar på mer kärnkraft samtidigt som vi möter de behov svensk industri och svenska hushåll har idag. Handlar om en god energimix som skapar billig el nu o i framtiden.

Visa på X

@johanpaccamonti Det finns en mängd saker som kan göras exempelvis att bygga ut havsvindkraften, skapa förutsättningar för energilager, satsa på mer solel, ta bort luft i systemet. Det behövs för att värna svensk industri och hushåll här och nu. Ni väljer att inte leverera den el som behövs nu.

Visa på X

Vad Fortum egentligen har sagt, ni kan ju gissa vad de andra egentligen tycker om finansieringsförslaget till ny kärnkraft som angetts ”positiva” till förslaget i KDs egna lilla lista…

Visa på X

Det är rätt fascinerande att högern är fast i någon form av valdebatt när det kommer till energipolitiken. Börjar bli uppenbart att de inte har någon politik på området och därför bara kan skylla ifrån sig, farligt med politiker som friskriver sig från ansvar.

Visa på X

@Spesam Din kritik utgår inte från ”basala metodregler”, du såg att Henrik Jönsson blev avslöjad med lögner om medias rapportering av USA-valet och behövde hitta ett sätt att rättfärdiga hans kanal, som du sprider och kollar på. Det är inte seriöst.

Visa på X

@Spesam Du är riksdagsledamot för M och du har precis skrivit ut att för er är det viktigare med debattörer som skapar vinklade narrativ och falska motsatsförhållanden än att hålla sig till fakta och sanning, för att det gynnar er. Det är både sorgligt och farligt, ni kan bättre.

Visa på X

@ghokmark Ytterst märkligt att Magdalena Andersson ska ta ansvar för höga elpriser när det är Ebba Busch som varit energiminister i över två år.

Visa på X

@BuschEbba trodde inte det skulle bli så dyrt i vinter, hon hade fel. Nu behöver svenska hushåll betala för en regering som var för prestigefylld för att lyssna på S om att pausa modellen för flowbased Börjar bli hög tid för statsrådet att bråka i Bryssel, inte med oppositionen.

Visa på X

@susannasilfver Det här är inte seriöst. Den höjdes av regeringen Reinfeldt med. I den blocköverskridande energikommision där M,KD,C,MP och S ingick kom vi överens om att ta bort effektskatten. Varför bjuder ni inte in till samtal med fokus att göra det billigt och inte att polarisera.

Visa på X

@RobertHannah85 Vad är ditt förslag för att svenskarna ska få billigare el i vinter? S föreslog att regeringen skulle pausa införandet av modellen för flowbased men ni vägrade att lyssna, trots att svenskt näringsliv och en rad andra pekat på att det blir dyrare. Ta ansvar för er politik.

Visa på X

@ghokmark Sverige nettoexporterade el igår, nedlagd kärnkraft är bara ett svepskäl av en regering som inte vill ta ansvar. Signalerna i oktober var att flowbased-modellen skulle göra det dyrare, regeringen borde lyssnat på S, Svenskt näringsliv och experterna som alla förordade en paus.

Visa på X

Ebba Busch vevade i oktober om att det blir låga elpriser i vinter, trots den nya modellen. Förslaget låg då på bordet och och signalerna var att det skulle bli dyrare. Det fanns möjlighet att pausa den, men Ebba var envis och nu får vanliga svenskar betala.

Visa på X

@whatboldness @BuschEbba Din partiledare är energiminister som struntade i alla signaler om att det skulle bli dyrare om man inte pausade den nu införda modellen.

Visa på X

@kurrejonsson @BuschEbba Du kanske har missat att det skedde ett regeringsskifte 2022 och sedan dess är det Ebba Busch(KD) som är energiminister. Modellen infördes nu i höst, allting pekade på att det skulle bli dyrare, trots det valde statsrådet att inte agera. Styr man ett land behöver man ta ansvar.

Visa på X

Om @BuschEbba hade lyssnat på oss socialdemokrater och pausat införandet av den nya modellen för flödesbaserad kapacitetsberäkning hade elpriserna inte varit så höga idag. Redan i oktober vädjade vi om detta och möttes av nonchalans, nu får svenska hushåll betala priset.

Visa på X

@susannasilfver Den nya flödesbaserade kapacitetsberäkningen har, som väntat, inneburit höga elpriser i södra Sverige. Vi socialdemokrater uppmanade regeringen gång på annan att pausa införandet, men din regering vägrade lyssna och nu får svenska folket betala priset.

Visa på X

@SDTobbe sitter alltså i ett regeringsunderlag som tillåter religiösa friskolor att fortsätta med sin verksamhet. Varför agerar inte Tidö för att skolan ska vara en plats för kunskap, inte en kassako för riskkapitalister och religiösa fundamentalister.

Visa på X

Om finansministern förhåller sig till SCB:s statistik om sjunkande BNP på samma sätt som klimatministern förhåller sig till SCBs utsläppssiffror är det huvudet i sanden som gäller istället för kraftfulla åtgärder för att skapa jobb och tillväxt, Tidö gör Sverige fattigare.

Visa på X

Helt sjukt att det här får fortsätta i Sverige, högern fortsätter skydda vinstintresset och agerar inte mer resolut mot religiösa friskolor. Skolan ska vara en plats för kunskap och intellekt, inte vinst eller indoktrinering.

Visa på X

Glöm aldrig när det, mitt i rådande inbördeskrig, var två riksdagsledamöter från @sdriks som valde att besöka och legitimera Assads brutala regim genom att vara med i Assadkontrollerad media ,där lögner spreds om Sverige, och träffade regimen.

Visa på X

Kom ihåg för @moderaterna är klimatkrisen en ryck på axeln. Man häpnar inför deras naivitet men svarar på frågan om deras passiva klimatpolitik.

Visa på X