RT by @AsaWestlund: Undrar vilka som blir kvar när SD och deras medlöpare är klara med alla tänkta utrensningar av misshagliga medborgare? Det blir väl typ Jimmie, Ultima Thule och folk som överanvänder gråtskrattsmileys i sociala medier. 🐦🔗: https://nitter.cz/mattias_neo/status/1712185568719671652#m [2023-10-11 19:17 UTC]
Visa på Mastodon →Åsa Westlund
Socialdemokraterna
@asawestlund.bsky.social (Bluesky)@AsaWestlund@respublicae.eu (Mastodon)@AsaWestlund (X)2195
inlägg
RT by @AsaWestlund: Stockholm! @SveElevkarer roddar rapportsläpp på Westmanska Palatset mellan 17:00-19:00 imorgon. 📚 Skola, demokrati & egenmakt står på agendan - kom och tjata med mig och http://b.la. @FredrikMalm, @AsaWestlund, Jonas Segersam & Peter Fredriksson! Anmälan krävs! 🐦🔗: https://nitter.cz/emblapersson_/status/1712391921228812689#m [2023-10-12 08:57 UTC]
Visa på Mastodon →RT Mikael Damberg S kräver Jomshofs avgång efter Muhammed-tweet https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4oK2AV/s-kraver-jomshofs-avgang-efter-muhammed-tweet 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/mikaeldamberg/status/1684547110228701185
Visa på Mastodon →Sarah Sjöström. En av världens absolut största idrottare. Så imponerad. 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1685246149207207936
Visa på Mastodon →RT Marcus Larsson Och vem sitter i styrelsen för företaget som driver NMI? Japp, samma koncernskolestyrelseledamot som har sommarstuga ihop med statsministern. <div class="rsshub-quote"> Jenny Maria Nilsson: Välfärdsoligarker har ett eget medieinstitut som angriper den fria journalistiken. Skolor vi svenska medborgare bekostar, ska inte granskas. De som blir miljardärer på systemet sprider vidare. Ingen ansvarig har något att säga. </div> 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/Skolinkvisition/status/1683156512380796928
Visa på Mastodon →Tur att det finns journalister som orkar. Som bekant är många anställda i friskolor med rätta är rädda för repressalier om de pratar med journalister. (Omfattas ej av meddelarskyddet) De journalister som ändå gör sitt jobb utsätts av drev påhejade av friskoleägarna….. <div class="rsshub-quote"> Marcus Larsson: Koncernägare som suttit i FP:s partistyrelse gillar inlägg från koncernägare som varit moderat topptjänsteman (arkitekt till friskolereformen) som handlar om artikel skriven av företag med koncernstyrelseledamot i styrelsen som granskar journalister som granskar skolkoncerner. https://t.co/L9MzAWiTFU </div> 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1683068502486183936
Visa på Mastodon →Re @pascalidou @KjellRautio Hemskt 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1683068843692834816
Visa på Mastodon →Re @aliesbati Tack för du skrivit ned dina upplevelser. Så glad att du klarade dig! Så ledsen att andra inte gjorde detsamma. 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1682707533960445952
Visa på Mastodon →Re @wallenborg57 Du menar att detta är vanligt även i andra koncerner? Tipsa gärna. 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1682648592467521537
Visa på Mastodon →Re @sundstrompeter Du läste inte länken? Bristen på mat var garanterat inget som fördes fram i marknadsföringen…. Små barn är väldigt utsatta, och tyvärr inte första eller enda gången just denna koncern ertappades. 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1682649408695853058
Visa på Mastodon →Pikant att uppdrag och ägarskap i just denna koncern var så meriterande i Tidöpartiernas ögon att det ledde hela vägen till skolministerposten. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/partiernas-reaktion-pa-granskning-om-forskolan-torget 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1682408216360108038
Visa på Mastodon →Re Uppmaningen till rena lagbrott för att maximera vinst visar också att regeringens svar på alla skandaler - fler regleringar - kommer sakna effekt. Vinstintresset är starkare än viljan att följa lagar och regler. Och allt kommer inte gå att kontrollera. Förbjud vinst i skolan! 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1682408939395203082
Visa på Mastodon →Re @rektor_linnea @viskot @MuharremDemirok Som jag tror att du vet har vi socialdemokrater inte låst oss vid någon exakt lösning för hur vinstintresset ska bort från svensk skola. Vi föreslår alltså inte en så ”enkel” eller verkningslös lösning som du tillskriver oss. Förbud mot aktiebolag kan mkt väl vara ett bra sätt. 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1682414486446133251
Visa på Mastodon →Re @auxmuel @viskot @rektor_linnea @MuharremDemirok Ja. Absolut. 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1682414707926343685
Visa på Mastodon →Re @Waldheim @FIFAWWC Hurra! 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1681970163464241153
Visa på Mastodon →Ja. Regeringen riskerar det som gjort Sverige framgångsrikt när den missköter omställningsstudiestödet. Snålheten till CSN är ett tydligt exempel. Men regeringen verkar dessutom helt sakna samverkan med parterna och samordning i RK om genomförandet. https://www.dn.se/debatt/ingen-vill-sluta-avtal-med-en-regering-som-bryter-loften/ 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1679919069359919104
Visa på Mastodon →RT Fredrik Olovsson Regeringen ogillar tydligen elektrifieringen. Nu genom indraget stöd att elektrifiera bussflottan. Och biogas beskattar man numera (efter EU-dom) som om den vore fossilgas - utan att agera. Allt drabbar kollektivtrafiken som går mot höjda biljettpriser. https://www.dn.se/sverige/hard-kritik-mot-att-regeringen-drar-in-elbusspremie/ 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/fredrikolovsson/status/1679366379651096578
Visa på Mastodon →RT Johan Enfeldt Idag kom tilläggsdirektiv som öppnar för det jag skrev om här. Alltså tvååriga yrkesutbildningar för elever som inte klarat grundskolan. En sådan utveckling skulle ha negativa effekter på grundskolan och på Sverige som kunskapsnation. https://t.co/dzHpgwMefz <div class="rsshub-quote"> Johan Enfeldt: En ny yrkesutbildning för underkända? Skolministern testballongade lite i en TT-intervju i veckan. Vad betyder det och vilka är riskerna? - > https://t.co/OEuegenGKE </div> 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/johanenfeldt/status/1679461269596692482
Visa på Mastodon →RT Emil Högberg: En oerhörd felprioritering. 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/hogbergemil/status/1678707315938058242
Visa på Mastodon →RT Carl Melin: På den tiden Public Service vågade kalla rasistiska partier för rasistiska. https://t.co/VHXm5eMub7 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/CarlMelin/status/1678760680764354563
Visa på Mastodon →RT Fredrik LundhSammeli Kritiken är svidande från många håll över regeringens kortsiktiga agerande. Och nej, stödet till Ukraina kan inte innebära att vi skiter i resten. Så kan inte en ansvarstagande regering agera. Men det kanske denna regering inte heller tänkt vara… <div class="rsshub-quote"> Agnes Wold: En av Sveriges mest välrenommerade infektionsforskare (malaria) om beslutet att dra in finansieringen av stödet till utvecklingsforskning https://www.svd.se/a/8JLkgA/anders-bjorkman-riv-upp-besluten-om-raserat-forskningsstod via @SvD </div> 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/lundhsammeli/status/1678303941132533760
Visa på Mastodon →RT Magdalena Andersson Turkiet har ikväll sagt att de ska inleda processen med att ratificera vår Natoansökan. Det är ett viktigt och välkommet besked för vårt land. Nu ser vi fram emot att både 🇹🇷 och 🇭🇺 ratificerar oss snabbt. 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/magdandersson/status/1678495138656448539
Visa på Mastodon →Det verkliga beskedet från regeringen är att vinstjakten ska fortsätta styra svensk skola. Skriver på @ABDebatt https://www.aftonbladet.se/debatt/a/KnK90o/s-talet-om-vinststopp-ekar-tomt-ministern 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1677329892512350208
Visa på Mastodon →🧵Hårt pressad regering presenterar utredning om friskolor. Problemet är att regeringen är fortsatt naiva inför vinstintresset. Istället för att göra ngt åt grundproblemet och förbjuda vinst vill de skapa en enorm kontrollapparat. Det finns två problem med det. -> 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1677254547624919040
Visa på Mastodon →Re 1. Löser ej problemen 2. Det riskerar skapa ett administrativt monster. Där landets skolpersonal får ännu mindre tid för undervisning än nu och istället tvingas lägga än mer tid på dokumentation. Elevernas bästa får stå tillbaka för att rädda några få friskoleägares vinster. 🐦🔗: https://n.respublicae.eu/AsaWestlund/status/1677256521149710336
Visa på Mastodon →