Exakt så.
Visa på X →Åsa Westlund
Socialdemokraterna
@asawestlund.bsky.social (Bluesky)@AsaWestlund@respublicae.eu (Mastodon)@AsaWestlund (X)2192
inlägg
Det här uttalandet av Svantesson kommer tyvärr gå till historien.

Minns S-studenten Fadime. ❤️ https://www.instagram.com/p/DTxBbaqgpyk/?igsh=MWE4aWlnZTNjOXE0OA==
Visa på X →Kommunstyrelseordförande (M) i min hemkommun.

De rikaste 12 har större förmögenhet än HÄLFTEN av världsbefolkningen. https://www.mynewsdesk.com/se/oxfam-sverige/pressreleases/de-rikaste-12-har-stoerre-foermoegenhet-aen-haelften-av-vaerldsbefolkningen-3426660
Visa på X →Dags för Kullgren att lyssna? ”Att fortsätta prioritera en handfull västkustfamiljers kortsiktiga ekonomiska intressen framför vetenskap, ekosystem och nationell försörjningsförmåga är inte en ansvarstagande politik. Det är att blunda för verkligheten.” https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Exp2nj/agera-nu-radda-strommingen-sillen-och-vildlaxen?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Tänk att det räckte med ett föräldraledigt manligt moderat statsråd för att regeringen skulle förespråka mer feministisk snöröjning. #egenintressetljugeraldrigimoderaterna 😂
Visa på X →Åkesson välkomnar utländsk inblandning i det svenska valet. I alla fall om det är Trump som stöttar SD….. https://www.expressen.se/nyheter/politik/kritik-mot-akessons-ord-om-trump/
Visa på X →Men vad i helvete!! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/granskning-man-domda-for-sexbrott-avtjanar-straff-i-foreningar-med-barn-och-unga
Visa på X →Moderaternas försök att förlöjliga Magda åldrades verkligen inte väl.
Visa på X →Att ta ansvar för det man gör ligger tydligen inte för M-toppen. Än mindre att följa lagen. https://www.dn.se/sverige/sonesson-visste-att-kvotflyktingstoppet-gick-emot-lagen-en-signal-till-staten/
Visa på X →Bokslut SD-regeringen.
Visa på X →Sverige blev Sverige för att vi lyfte varandra. Och nu är det vanligt folks tur. Vanligt folk har ställt upp och hållit tillbaka i inflationsrisken. SD-Regeringen har ändå valt att gynna dem som tjänar mest. Det är orättvist. Sverige behöver en ny riktning nu. #S2026
Visa på X →Snart börjar vaburari. Och smitta drabbar även den personal som vårdar, sköter eller undervisar barnen. Och förstås andra i kontaktyrken. Personal som inte kan jobba hemifrån utan får betala dyrt med karensavdrag på lönen. Dags att avskaffa denna orättvisa! #s2026
Visa på X →Det finns som @MatsEngstrom skriver nu starkare skäl än någonsin att minska fossiloberoendet i Sverige och EU. https://app.retriever-info.com/go-article/00944220260114_151593_94913/209600/monitor/search?type=jwt
Visa på X →Nej så här kan det verkligen inte fortsätta. Tilliten till professionen måste vara grunden, marknadsstyrningen måste bort. Och det behövs fler som gör jobbet, mindre administration. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stress-bakom-tusentals-sjukskrivna-i-vard-skola-och-omsorg-kan-inte-fortsatta-sa-har
Visa på X →S-regeringen tillsatte en utredning om att förbjuda vinst i skolan. SD-regeringen sparkade utredaren och ändrade uppdraget till att bevara vinstintresset. Idag presenterades resultatet. Det krävs en ny regering för att ändra riktning i skolpolitiken.
Visa på X →Det är nu väldigt tydligt att marknadsskolan kommer räddas kvar av SD-regeringen. Det enda som kommer hända är att mer admin läggs på alla skolor och myndigheter. Drivkrafterna att ta ut vinst istället för att ge barn en så bra förskola och skola som möjligt blir kvar.
Visa på X →Sent besked om ersättning till skogsägare. Tyvärr har enskilda skogsägare har hamnat i kläm när de förbjudits avverka men lämnats utan ersättning. S har därför länge budgeterat mer resurser och krävt tydligare regler. SD-regeringen lägger pengar först 2027.
Visa på X →Fruktansvärt. Pengar är en stark drivkraft. Ändå är så många av våra system så naivt utformade. Så här kan vi inte ha det. Berättar inifrån familjehems-marknaden: ”Finns pengar att tjäna på att dölja” | SVT Nyheter https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/berattar-inifran-familjehems-marknaden-finns-pengar-att-tjana-pa-att-dolja
Visa på X →Shein och Temu borde vara skyldiga att följa samma kemikalieregler som företag inom EU. Tills dess: undvik. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/unik-analys-visar-har-ar-flipflopsen-du-ska-kasta
Visa på X →Neddragningarna i biståndet är också ett slag mot det internationella klimatarbetet. Inte nog med att sd-regeringen ökat utsläppen i Sverige. Nu drar SD-regeringen också in pengarna till de fattigaste ländernas klimatanpassning, en viktigt del av Parisavtalet.
Visa på X →”Varför ska vi bestraffa de företag som har gjort exakt vad vi bett dem att göra? De har nu ett konkurrensmässig försteg – om EU bara håller fast vid sina mål.” Bra sagt av Busch. Men varför gör hennes parti och EU nu tvärtom? Med @marienilsson64 https://www.svd.se/a/Pd93Lb/gor-inte-europa-och-sverige-till-ett-tekniskt-museum-skriver-s-och-if-metall?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →Andreas Cervenka: Samhällsklyftor och rå kriminalitet https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gx1zdB/andreas-cervenka-samhallsklyftor-och-ra-kriminalitet
Visa på X →Sverige har till skillnad från en rad länder nobbat deltagande i EU-kommissionens initiativ för syntetiskt flygbränsle. Hoppas att detta inte är början på en trend där Sverige ställer sig utanför samarbeten för länder som vill gå före i klimatarbetet. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/sveriges-deltagande-i-kommissionens-initiativ-for_hd11297/
Visa på X →