Två år har gått sedan Putin inledde sitt fullskaliga anfallskrig mot Ukraina. Det ukrainska folket har gjort mer än vad någon någonsin kunde föreställa sig, de är den fria världens sköld mot diktaturen. Tyvärr har Sverige och stora delar av västvärlden inte gjort tillräckligt.1/5
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
We stand with #Ukrainians & #Ukraine whatever it takes. Ten years of aggression & two years since the fully scaled brutal breach of #InternationalLaw by #Putin & #Russia when continued the war of aggression towards independent and sovereign #Ukraine 🇸🇪🇺🇦
Visa på X →

@kjellljunggren Ja. En del frågor skulle han släppt. Då hade han kunnat gräva djupare kring det jag nämnde. Det hade gett mer för alla inblandade.
Visa på X →Ska #Ungern köpa fyra #Gripen. Fortsätter de leasa flera? Eller kan de flyttas till Ukraina nu? Har statsministern säkrat ungerskt stöd för #Ukraina utan fler veton i utbyte mot Gripen? #GripentoUkraininow
Visa på X →Spot on. Inte minst i delen om SD… https://www.aftonbladet.se/kultur/a/APjVAE/eric-rosen-om-romina-pourmokhtari
Visa på X →Gäller att vara tydlig gällande #Ungerns stöd för #Ryssland och #Kina samt bristande stöd för #Ukraina när Statsministrar möts i Budapest idag.
Visa på X →@adamdanieli @BrunduChristian Då kanske det är smart att öka produktionen för att få med priset? Ser fram emot att du drar samma land mot subventioner inom elsystemet. 😉
Visa på X →Bonus) Hade så innerligt haft en uppföljande fråga när @RPourmokhtari sa att det var enda majoriteten för kärnkraft när hon pressades kring SD. Är det alltså värt att kompromissa med allt? Utsläpp, rasism, rättssäkerhet, sitt samvete osv för det?
Visa på X →3) Ja. 7/8 partier ville sänka drivmedelspriserna. Men det finns ju fler sätt att göra det på. Våra förlag sänkte lika mycket som regeringen lyckats med. Utan att öka utsläppen. Samtidigt som vi skapar tiotusental arbetstillfällen och gör Europa mindre beroende av rysk olja. ->
Visa på X →2) Sverige köpte inte upp hela världen (eller hela Europas användning av biodrivmedel). Vi köpte 1,6% av världens produktion. Och enkelt nationalekonomi säger att ökad efterfrågan leder till ökat utbud. Investeringar som nu skrotas i Sverige. Talas om 20 miljarder… ->
Visa på X →1) Riksrevisionen sa att reduktionsplikten var ineffektiv. Det var i förhållande till ökad koldioxidskatt. Samma skatt som regeringen höjer. I förhållande till i princip alla andra styrmedel (inte minst laddstolpar) är biodrivmedel effektivt. ->
Visa på X →Bra och intressant av @SVTHolmberg ikväll. Tydligt att regeringen inte har en plan för minskade utsläpp. Att man skrotar saker nu för sådant som kanske kommer sedan. Fanns tre saker jag hoppas kommer med nästa gång. 🧵
Visa på X →@BrunduChristian Vi köpte 1,6% av världens biodrivmedel. Det är knappast en ansenlig del.
Visa på X →@BrunduChristian @olaspannar Fast den paletten har ni ju också tagit bort. Reseavdraget skrotades, miljöbilspremien likaså. Sådant som klassats som betydligt effektivare än laddstolpar. Ni har ju plockat bort paletten utan att ersätta den med något.
Visa på X →Ja. Riksrevisionen sa att miljöbilsbonus var ineffektivt i förhållande till ökad koldioxidskatt. Samma skatt som regeringen sänker. Näst effektivast enligt RrV var reduktionsplikten. Den slaktade också regeringen. Satsning på laddstolpar är långt mer ineffektivt. Sluta hitta på.


Det är rejält att slira på sanningen att säga att Sverige köpte upp hela Europas biodrivmedelsanvändning. Nu ljuger @RPourmokhtari i 30 minuter. Dessutom finns det gott om förslag som BÅDE sänker priset och utsläppen. Säg som det är - ni prioriterade inte dem.


Och #Centerpartiet är positiva till svensk medverkan i den defensiva EU-insatsen #Aspides i Röda havet. Skydda den fria civila sjöfarten och #TheLawoftheSea
Visa på X →@BrunduChristian @olaspannar Åtgärderna är ännu inte presenterade, än mindre beslutade. Det är det som är problemet.
Visa på X →På sträckan Gävle–Funäsdalen finns till exempel 32 laddare av olika märken som har kapacitet på över 100 kilowatt. och det finns 61 Tesla-laddare. På sträckan Gävle–Storlien finns 32 laddare av olika märken och 70 Tesla-laddare. Så alternativen i norra Sverige är inte så många!
Visa på X →Laddarna som Tesla byggt runt om i Sverige är viktiga för möjligheten för både företag och familjer, att ta sig mellan olika delar av landet. I vissa områden är Tesla-laddare kritisk infrastruktur och på andra områden avgörande för att inte väntetiderna ska bli oändligt långa.
Visa på X →Sekos besked att stoppa etableringen och underhåll av laddstationer kommer drabba hela den svenska laddinfrastrukturen och elektrifieringen av fordonsflottan. Sympatiåtgärderna måste begränsas! #svpol #tesla
Visa på X →@PeterModerat @simonwakter Delbetänkandet kom förra våren och innan dess fanns ju bland annat FFF-utredningen som visat på samma potential. Så underlag har det inte varit brist på.
Visa på X →@simonwakter För det första är ju det fossila till 100% importerat och just fossilt. Och för det andra faller nu många miljarder i investeringar i svenskt, vilket ju SR rapporterade idag. Så utvecklingen var på rull där vi kunde fått betydligt mer svenskt drivmedel.
Visa på X →Om statsministern nu ska besöka #Ungern så borde det göras samtidigt med att Sveriges medlemskap ratificeras i parlamentet. Om det sker på måndag, besök på måndag.
Visa på X →