Planerbar kraft är mycket mer än kärnkraft. Det behövs mer el här och nu. Kraftvärmen har stor potential i befintliga anläggningar, vattenkraften kan effektiviseras, biogasturbiner byggas snabbt, energieffektivisering kapa toppar och lagring samt flexibilitet hjälpa till.
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Svenska Kraftnät, Energimyndigheten, Energiföretagen, Industrin och många fler är eniga. Kärnkraft ligger långt bort så innan dess behövs mycket annat. Vind och sol kan leverera snabbt och till låg kostnad. Det går utmärkt att få in i dagens elsystem, speciellt med lite nytänk.
Visa på X →Regeringen sätter mål som passar den egna politiska agendan snarare än de verkliga behoven. Det är djupt skadligt för Sverige som nation, för konkurrenslag, omställningen, jobben och hushållen. 🧵

@Bbiiddee @eva_kristin77 Kostnaden är hemlig. Det står i avtalet mellan parterna att den slutgiltiga kostnaden inte får röjas. Jag tänker såhär: Om det går snabbt, billigt och är enkelt att bygga kärnkraft torde det ju vara någon som också vill investera i det utan statliga subventioner. Go ahead!
Visa på X →@sveukr @SwedishPM Enig. Detta måste politiken lösa, situationen just nu är bortom all värdighet. Handlar inte om partibok, utan om medmänsklighet och om vad som är rätt. ”Ukrainas sak är vår” är ett löfte vi måste leverera på, varje dag, både i Sverige och i stödet till Ukrainas försvar. C redo.
Visa på X →#Oslo för utbyte med kollegor om läget. Därför inte deltagande vid ceremonin vid riksdagen @NATO


Ahh, #Putin fick välja och han valde att inte ge sig 100% av de s k ”rösterna” utan nöjde sig med 88%. En teaterföreställning i tre akter. Tsar Putin.
Visa på X →Putin har redan beställt ett valresultat och ett valdeltagande. Utfallet var klart långt innan vallokalerna öppnade. Detta "val" är en cirkus som är orkestrerad av clownen Putin, men oppositionens kamp får inte vara förgäves. Deras mod får aldrig gå obemärkt förbi.
Visa på X →Frihet kommer aldrig gratis. Vid vallokaler i Ryssland och runtom i världen så köar oppositionella och anhängare till Navalny som en protest mot det korrupta valet. Det kräver ett enormt mod av alla inblandade. Vårt svar på deras kamp måste vara att underkänna Putins cirkus.
Visa på X →Heder åt alla de ryssar som trots hot om förföljelse stod upp mot Putin idag genom att skapa kö kl 12 framför vallokalerna som @navalny bad dem om https://omni.se/a/JQK688
Visa på X →Det som nu pågår i Ryssland är ett #Teaterval i regi av #Putin. Det är fullkomligt illegitimt. Saknar all trovärdighet, medborgarna har inte rätt att göra ett fritt val.
Visa på X →Regeringens politik kring arbetskraftsinvandring är obegriplig och slår direkt mot företag och tillväxt. Jag har träffat mängder av företag som vittnar om samma sak. Lönegolvet kostar. Släpp prestigen, släpp plakatpolitiken och gör rätt. https://www.tn.se/arbetsmarknad/36286/nya-lonegolvet-kostar-hotellet-360-000-i-manaden/
Visa på X →Tänk att vara så tom på empati för andra människors tragedi att man tolkar allt som en del av kulturkriget. Det är verkligen tragiskt att se
Visa på X →En katastrof som på morgonen drabbat Östergötland. 17.000 höns som dött i en brand, fruktansvärt. Ett livsverk som gått åt i lågorna, mina tankar är med de drabbade lantbrukarna hemma i Linköping.

@mrtnbergman Jag håller med. Det är rätt desperat av regeringen att förlänga, osakligt att skicka ut prm en fredag kväll och finns ju en hel del undertryckt ilska mellan raderna (och departementen) i detta.
Visa på X →Att smyga ut pressmeddelanden sent fredag kväll betyder att man inte vill berätta om det. Vattenkraftens nyttor behöver värnas och miljöåtgärder genomföras. Det är uppenbart för alla att regeringen inte verkar klara av den uppgiften eftersom man fortsätter skjuta fram deadline.

Riksdagen är inte bara lagar och regler. Det är också stegtävlingar! Jag plockade hem segern i år. Väldigt nöjd på ett snitt på över 30k om dagen (inkl omräknade aktiviter som längdskidor). Nu är jag både bäst på matte och träningsmängd. Alltid något att skriva på CV:t! 🥇

I ett land där oppositionella jagas och mördas kan inga riktiga val hållas. Dagens ”val” i Ryssland är en välorkestrerad cirkus av clownen och brottslingen Putin.
Visa på X →Gärna, men också ett rejält försvar https://omni.se/a/76X0jo
Visa på X →Kommer regeringen att fatta beslut om #Gripen till #Ukraina imorgon. Då dag 748 av Rysslands krig o luftattacker. Kartan över larm just nu:


Nu är den svenska flaggan hissad vid Natos högkvarter i Bryssel. Det svenska medlemskapet kommer göra Nato starkare, och Sverige säkrare. Men det här är inte slutet på resan, nu börjar arbetet. Fotocred: @JohanPehrson #WeAreNato

Nödhjälp till #Gaza måste nå människorna, nå barnen som svälter och riskerar dö. Då krävs även eldupphör nu. Först då kan hjälpen effektivt nå alla behövande. Israel som stat kan inte låta civila dö svältdöden, samtidigt hävda att de skyddar civila.
Visa på X →Kolla Mattias Karlsson, gissa vem som är med i Svensk Damtidning denna vecka? Det är väl fint, folkligt och folkhemskt? Ja, det är Mattias omskrivning för det han tycker är svenskt och som jag borde hålla mig borta från.

@JessicaStegrud För att vara den sista du bekymrar dig över så är du ändå här och just bekymrar dig en söndagskväll ☺️ Kan knappast komma som en chock, men jag är inte höger. Jag är liberal, fast förankrad i mitten. Å andra sidan är du inte borgerlig, har aldrig varit och kommer aldrig bli.
Visa på X →@JessicaStegrud Tack för din omtanke, jag kan lugna dig med att jag står där jag alltid stått. Långt från ytterhögern 😀
Visa på X →