https://www.svd.se/a/M7nq8o/tunga-spolitikern-oppnar-for-regering-med-m Det har sagts förr men tål att sägas igen: S är först och främst ett maktparti. Ideologi och sakpolitik är sekundärt, det viktigaste är alltid makten i sig.
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Irans frihetskamp ska inte reduceras till kampanjmaterial – ett öppet brev till den iranska diasporan i Sverige För drygt två månader sedan var jag på väg till riksdagen från Arlanda flygplats för första gången efter juluppehållet. På tåget träffade jag en annan riksdagsledamot. Detta var bara några dagar efter den brutala massakern på iranska demonstranter, och den första frågan jag fick handlade just om detta. Dödssiffran som då rapporterades låg på omkring 1 000, en fruktansvärd siffra som sedan tyvärr steg till över 30 tusen oskyldiga män, kvinnor och barn som slaktades ute på gatorna av mördarregimen. Min riksdagskollega lyfte att vi skyndsamt borde ta en gemensam ställning via den grupp vi har i riksdagen för Iran. ”Snart är det val och vi måste nå ut”, sa han. Jag blev stum en stund. Mina föräldrar, mina syskon och nästan alla mina släktingar bor i Iran. Jag visste då inte hur de mådde eftersom all kommunikation hade stängts ner av regimen. Men jag visste att tusentals kvinnor, män och barn hade dödats på Irans gator för att de krävde samma friheter och rättigheter som vi har i Sverige. Och mittemot mig sitter en person som föreslår att vi ska utnyttja deras blod och deras uppoffringar för att fiska röster i ett kommande val i Sverige. I dag bor omkring 100-120 tusen iranier i Sverige. Jag förstår att detta kan locka många politiska partier att med vilka verktyg som helst försöka vinna val, särskilt när marginalerna mellan blocken är så små. Som jag sa till vederbörande: att trampa på oskyldiga människors blod för att bedriva valkampanj är rent oetiskt, omoraliskt och ohederligt. Sedan den dagen har jag varit ganska återhållsam i denna fråga just av den anledningen. Nu ser jag dock hur det iranska folkets kamp för frihet och demokrati utnyttjas av nästan alla politiska partier inför valet. Många partier och deras företrädare talar om Iran och påstår att de ”står på det iranska folkets sida”. Hur, ingen vet. Många som för några månader sedan kände sig kränkta av att kallas iranier presenterar sig nu plötsligt som ”exiliranier”, och vissa som aldrig tidigare önskat att kung Carl XVI Gustaf ska leva för evigt ropar nu plötsligt ”Javid Shah”. Faktum är att en stor majoritet av politiker i Sverige och EU varken har inflytande, ambition eller intresse av att faktiskt hjälpa det iranska folket på deras väg mot frihet och demokrati. Glöm inte att det tog EU drygt sju år och 40-50 tusen döda iranier på gatorna innan IRGC terrorklassades. Ja, Sverige och EU har alla möjligheter att stänga ner iranska ambassader och utvisa de agenter som verkar under diplomatisk täckmantel, något som jag och många andra ledamöter länge har lyft till både den nuvarande regeringen och tidigare regeringar. Men detta kommer sannolikt inte heller att ske, eftersom ambitionen, kompetensen och ryggraden saknas hos många ledande svenska och europeiska politiker för att hantera den iranska regimens infiltration av Europa. Mitt budskap till den iranska diasporan i Sverige är därför detsamma som jag framfört i mina senaste tal i Göteborg och Stockholm: Låt inte Irans frihetskamp bli ett slagträ i svensk inrikespolitik för att fiska röster. Låt inte stora ord ersätta verklig handling. Låt inte ert engagemang reduceras till kampanjmaterial. Rösta inte på politiska partier den 13/9 utifrån deras ställningstagande i Iranfrågan, utan utifrån vad de vill göra för Sverige. Och glöm inte vilka som faktiskt stod upp för sitt löfte om att stödja det iranska folkets kamp för frihet när resten av världen bara stod och bevakade utvecklingen. @realDonaldTrump @netanyahu


Ledamöter i Sveriges riksdag är folkets främsta företrädare. Därför är det viktigt att vi lyssnar på vad människor säger och håller kommunikationskanalerna öppna. Samtidigt finns det bättre och sämre sätt att kommunicera. Jag anser att massutskick av mejl till riksdagens ledamöter inte bara är fel sätt att kommunicera, utan också kontraproduktivt. Jag och många andra riksdagsledamöter har sedan fredag kväll fått över 200 mejl med samma innehåll, trots att vi inte har gjort något som motiverar denna typ av kampanj. Iranfrågan hanteras för närvarande på ett praktiskt och pragmatiskt sätt av USA och Israel, och majoriteten av politiker i Sverige och EU har i praktiken varken inflytande över eller direkt engagemang i denna fråga. Min uppmaning till alla som vill kommunicera med folkvalda är därför att undvika massutskick och i stället skriva personliga mejl till berörda ledamöter. Helst bör representanter för större grupper göra detta. Då finns bättre chans för en konstruktiv dialog och kanske till och med handling från politiker.

@oelma__ "Slangbella"
Visa på X →Hade en högerdebattör skrivit motsvarande hat om en kvinnlig rödgrön partiledare hade det tagit hus i helvete.
Visa på X →Vi återinför tjänstemannaansvaret!
Visa på X →https://www.epochtimes.se/sd-vill-starka-kampen-mot-korruption-foreslar-ny-polisenhet
Visa på X →”Vi återinför tjänstemannaansvaret. Det kommer finnas risk att åka i fängelse om det är så att man fattar beslut som gynnar en själv eller gynnar någon anhörig eller för den delen missgynnar någon otillbörligt.” Läs gärna min intervju om tjänstemannaansvaret i länken nedan:

En läsvärd artikel om svensk gruvindustri. ” I varje enskilt fall sker en specifik prövning dels av om det är visat att verksamheten överhuvudtaget kan tillåtas, dels av vilka villkor som i så fall behövs för att skydda människors hälsa och miljön. ” https://www.svd.se/a/7p34Po/sarlagstiftning-for-alunskiffer-hindrar-utveckling
Visa på X →”Politikens uppgift måste vara att underlätta människors vardag, inte att försvåra den för att tillfredsställa Miljöpartiets behov av moralisk självbekräftelse.” https://www.aftonbladet.se/debatt/a/k0wdqB/jimmie-akesson-sd-standigt-rabblande-om-putin-och-irans-regim
Visa på X →Sossarna har insett att deras samarbetspartier (C, MP och V) är så dåliga att de börjar blicka högerut. Detta säger mycket om det regeringsalternativ som oppositionen företräder. https://www.di.se/nyheter/s-toppen-oppnar-for-att-regera-tillsammans-med-m/
Visa på X →🇸🇪 folket behöver inte fler föreläsn från MP. De beh lägre kostn. De beh pol som förstår att 🚗 inte är en lyx i hela 🇸🇪. Och de beh en reg som är beredd att agera när drivmdlpriserna stiger. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/k0wdqB/jimmie-akesson-sd-standigt-rabblande-om-putin-och-irans-regim
Visa på X →Nej, det här är ert misslyckande @TeresaCarvalho. Detta är ett importerat problem. Det är ert fel.
Visa på X →De nya reglerna för frihetsberövandeersättning innebär bland annat att statlig ersättning i vissa fall ska kunna jämkas eller helt utebli om det anses oskäligt att betala ut stora belopp till personer som dömts för allvarliga brott. – Det finns en rimlighet i att oskyldigt dömda får ersättning. Men när skuldfrågan ligger fast och det handlar om tekniska omständigheter, som i det här fallet, ska det finnas möjlighet att justera ersättningen. https://samnytt.se/efter-nara-miljonen-till-valdtaktsman-nu-ska-brottsoffer-fa-fortur
Visa på X →Vad håller UD på med, @MariaStenergard ?
Visa på X →Även S är oroade för att S ska vinna valet och tvingas regera med övriga vänstern. https://www.di.se/nyheter/s-toppen-oppnar-for-att-regera-tillsammans-med-m/
Visa på X →Replikskifte med Ida Karkianen (S), från januari, om hur snabbt medborgarskap ska beviljas. Hela debatten kan ses här: https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/debatt-om-forslag/riksrevisionens-rapport-om-migrationsverkets_hd01sfu8/
Visa på X →I dag är det tydligen ”FN:s internationella dag mot islamofobi”. Det finns framförallt tre saker att säga om det här: 1. För det första är FN:s hyckleri i frågan monumentalt. Om vi utgår från hur verkligheten de facto ser ut, är det snarare så att vi skulle behöva en internationell dag mot islam(ism). Det är bara att ta en titt på den muslimska delen av världen. Jag tänker inte minst på det utbredda demokratiska underskottet och på hur kvinnor, minoriteter och oliktänkande behandlas. Det är också tydligt att det är muslimska terrorgrupper som ligger bakom en förkrossande majoritet av alla terrordåd i världen, där radikaliserade muslimer sprider skräck och mördar oskyldiga icke-muslimer i islams namn. Som om inte detta vore nog har vi i dag en situation där islamistiska grupper tillåts verka inom våra gränser med målet att nedmontera demokratin. 2. För det andra är det patetiskt att FN väljer att använda sig av begreppet ”islamofobi”, vilket är samma begrepp islamister världen över använder sig av för att svartmåla och tysta legitim kritik av islam och islamism. Och vad då ”fobi”? Menar FN att alla de människor som har utsatts för någon form av förtryck och diskriminering i ett muslimskt land, lider av en fobi när de känner rädsla och/eller kritiserar islam som en följd av detta? Menar FN att alla de människor som har någon nära vän eller släkting som har lemlästats eller mördats av radikaliserade muslimer i islams namn, i själva verket lider av en fobi om de känner rädsla och/eller kritiserar islam som en följd av detta? 3. För det tredje är det riktigt allvarligt att Utrikesdepartementet använder sig av begreppet. Förstår man inte att man därmed springer islamisternas ärenden och att man trampar på alla de människor som verkar för en förändring i den muslimska världen eller som förtrycks och mördas i islams namn? Det är naturligtvis inte ”islamofobin” som behöver bekämpas, utan islamiseringen. Patetiskt, minst sagt.


Vilket datum firar vi den internationella dagen mot islamism?
Visa på X →Läs gärna min intervju om hur vi gör om systemet med skadestånd nedan: https://samnytt.se/efter-nara-miljonen-till-valdtaktsman-nu-ska-brottsoffer-fa-fortur
Visa på X →Under lång tid har fokus i hög grad legat på gärningsmannens rättigheter och integritet. Nu vänder vi på perspektivet och sätter brottsoffret i centrum. Att den som utsatts för brott faktiskt får sin ersättning är en helt central del i den omläggningen. När människor ser att brottsoffer får upprättelse och att systemet upplevs som rättvist ökar också tilliten till rättsstaten. Det är en viktig utgångspunkt för hela den omläggning vi nu genomför.

@beckmansasikter Problemet här är att vi har fått en massa klimatveganer som egentligen vill äta kött. De vill att deras vegetariska mat ska se ut och smaka som kött, lätt att förväxla då. Jag som däremot inte vill äta kött här fått mycket färre alternativ då fejkkött går bort för mig.
Visa på X →Polisstudenter kommer nu få sin utbildning betald. Detta gör vi för att öka attraktiviteten i polisyrket för att fler ska välja att bli poliser. Polisutbildningen ska betalas genom att studielånen avskrivs under tiden man jobbar som polis, detta ska vara skattefritt. Totalt kommer ca 300 000kr i studiebidrag och avskrivna lån utgå som skattefri ersättning till den som väljer att läsa till polis.
Visa på X →@SuzanneWennber1 Mycket riktigt, det är SFS 2026:93 som rör försöksbrottet. SFS 2026:94 rör förberedelse- och stämplingsbrotten.
Visa på X →Ha, ha, ha. Ja jag säger inget.

