@beckmansasikter Nu räknas ju inte lön i procent utan i kronor. Det viktiga är att rörläggaren är nöjd med sin ersättning. Eftersom det var tal om kvällstid kan det kanske vara en annan taxa, eller hur tänker du?
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
De brittiska avloppsnäten missköts. Minskad budget för miljömyndigheter, miljöövervakning och privatisering har bidragit. Det drabbar både badare och haven. ”Friday briefing: Britain’s rivers and oceans are filling with sewage – with no sign of stopping”https://www.theguardian.com/world/2023/apr/07/friday-briefing-britains-rivers-and-oceans-are-filling-with-sewage-with-no-sign-of-stopping?CMP=share_btn_tw
Visa på X →Elbilsomställningen har saktat in; klimatbonusen hade stor betydelse för byte till elbil. Kommuner med höga inkomster i ledningen — Kungsbacka på plats 51 som först bland halländska kommuner. https://www.mynewsdesk.com/se/klimatbyraan/pressreleases/hela-kommunlistan-saa-aer-takten-i-elbilsomstaellningen-3244684
Visa på X →Dags att hantera bullret. https://www.dn.se/insidan/experter-varnar-for-halsorisker-manga-svenskar-storda-av-buller/
Visa på X →https://www.dn.se/varlden/europas-tredje-storsta-flygplats-forbjuder-privatflygplan/
Visa på X →🔥Per Bolund (MP): Förbjud svenska matbutiker att slänga mat http://www.gp.se/1.96227846 via @goteborgsposten
Visa på X →Håller med Croneman i DN. Regeringen är självklart helt usel just nu. Men den politiska journalistiken i SVT är ännu sämre. https://www.dn.se/kultur/johan-croneman-var-gar-den-bortre-gransen-for-politikerna-i-svt/
Visa på X →
Bilfria städer blir alltmer populära bland svenskar. Kanske dags att damma av den avslagna motionen om bilfri innerstad i Kungsbacka. sen handlar det ju inte om ”bilhat” utan om städer som är bra för människor. https://www.aftonbladet.se/a/zEVRAq
Visa på X →På en föga hedrande elfte plats passerar Sverige idag vår ”Overshoot Day”. Resten av året — 9 månader av 12 — tar vi av planetens ändliga resurser från våra barn. https://www.overshootday.org/newsroom/country-overshoot-days/
Visa på X →I helgen blev jag återvald till @miljopartiet partistyrelse. Så glad att få vara med och stärka och vässa oss som parti. Ett parti som visar vägen framåt i en svår tid med många medlemmar och engagerade i hela landet!

Idag är det Earth overshoot day i Sverige, den dag vi har använt upp de resurser som ska räcka för ett år. Detta skriver jag och Amanda Palmstierna om i Dagens ETC.
Visa på X →Brist på energi och arbetskraft kommer att skada Sveriges utveckling och konkurrenskraft. Vi måste ha mer el och fler som arbetar. Då duger det inte att som regeringen vill, säga nej till vindkraft och stänga gränserna…. https://www.dn.se/ledare/sa-manga-procent-finns-ju-inte-sa-pomperipossa-i-monismanien/
Visa på X →Att hitta på en kris som aldrig inträffat, inte ens i närheten, för att driva sin tes är ohederligt. Sverige hanterade några timmars import med marginal, ingen blev urkopplad och ingen hade haft nån glädje av fler kärnkraftverk.
Visa på X →En orättvisa det är svårt att förstå. Undra om vi kommer få se en ändring i vårbudgeten? #57 #seniorerna
Visa på X →”Samhällen, folk och kulturer som har varit oförmögna att anpassa sig till nya förhållanden har gått under: snabb reaktion, krisinsikt och förmåga till förnyelse har varit fördelaktigt, medan förnekelse, tröghet och rigiditet har lett till katastrof.” https://www.dn.se/kultur/bjorn-wiman-politikerna-som-projektleder-vart-gemensamma-sammanbrott/
Visa på X →Som om det inte räckte med att höja momsen på reparationer, idag höjer regeringen också arbetsgivaravgiften för ungdomar. ”Det vore kul om vår företagarvänliga regering kunde genomföra lite företagarvänlig politik snart” skriver @foretagarna. Inte många vänner kvar nu.
Visa på X →@Kvistelhallo En gång per år kan man väl få lite extra skjuts av sitt namn 😊.
Visa på X →Idag höjer regeringen momsen på reparationer av cyklar, kläder mm. Höjs, alltså. Stick i stäv med tanken på det cirkulära samhället. Aprilskämt? Nej, tyvärr. Bild Wikimedia Commons CC-SA

Momshöjningen från regeringen är som ett ytterligare dåligt aprilskämt. Ny blir det ännu dyrare att reparera sina saker. ”Modeföretagens klimatkritik mot regeringen: “Helt fel” https://www.svt.se/kultur/mode-hallbarhet-h-och-m-lindex-kappahl-gina-tricot-reparationer-hojd-moms-kritik-regeringen-lagandring via @svtnyheter
Visa på X →”Den så kallade folkutbytesteorin är en högerextrem konspirationsteori”. Christer Mattsson, Segerstedtinstitutet vid @goteborgsuni svarar Mattias Karlsson. https://www.expressen.se/debatt/nej-mattias-karlsson-det-sker-inget-folkutbyte/
Visa på X →MP-toppens kritik mot Jomshofs (SD) tweet: “Rasistisk konspirationsteoretisk retorik” https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-toppens-kritik-mot-jomshofs-sd-tweet-rasistisk-konspirationsteoretisk-retorik via @svtnyheter
Visa på X →@anntikapitalist Säj de. Mycke och tänka på.
Visa på X →Bra råd till regeringen från @RFSU
Visa på X →När inte nationer levererar tar städerna över. MP-ledda Stockholm, Göteborg och Malmö visar vägen medan regeringen duckar. https://www.aftonbladet.se/a/l3ry2k
Visa på X →