”S+mp-regeringens agerande under perioden 2014-22 karakteriseras av ett sammanbrott för normalt beslutsfattande, där man ignorerar inte bara den tekniska kompetens som finns inom landet utan även berörda myndigheters.” http://ENERGInyheter.se https://www.energinyheter.se/20231004/30052/ledare-sa-forstordes-sveriges-energiforsorjning
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
@Iglooapelsin Så du menar att dansk polis fortsätter med något som inte ger resultat. Vilken forskning refererar du till?
Visa på X →@hrhellman Men det vore klädsamt om Magdalena Andersson kunde medge att den politik S fört 2014-2022 med stöd av framförallt MP, men även V och C varit förödande i flera avseenden.
Visa på X →@hrhellman Ett förslag är att du läser Riksrevisionens rapport som rör Svenska kraftnät och förra regeringens beslut som var i total avsaknad av konsekvensanalys. https://www.riksrevisionen.se/rapporter/granskningsrapporter/2023/statens-atgarder-for-utveckling-av-elsystemet---reaktiva-och-bristfalligt-underbyggda.html
Visa på X →@Iglooapelsin Leif GW är dåligt påläst. Hemliga tvångsmedel får endast användas om det föreligger hög risk och konkret misstanke om brott med visst straffvärde. Beslutas av domstol. Visitationszoner har använts i DK under lång tid och är bra för förhindra nya brott.
Visa på X →Medverkat i 💯% med @jonsson_henrik som bla intervjuar statsministern på temat makt. Vårt samtal handlade om rus och regler, om allt från sänkt skatt på snus till droghandelns koppling till gängkriminalitet, psykisk ohälsa och psykadelika. Husband: Army of Lovers Tack Henrik!

Nationell samling behövs. Bra att alla politiska partier, näringsliv och civilsamhället därför bjudits in av regeringen. Utesluter inte på ngt sätt att tidigare regeringar tar ansvar för utvecklingen.


@pavloscavelier @moderaterna Det borde ha varit infört redan under S tid vid makten. Känns oerhört grundläggande att personalen ska kunna upprätthålla trygghet och säkerhet. Vi jobbar med förslag på området. Ju förr det kan komma på plats desto bättre.
Visa på X →@Prasterik Sverige arbetar med frågan främst inom EU för det blir mer effektivt så. KD driver på frågan intensivt och följer med UD löpande
Visa på X →Ska det svenska politiska systemet fungera - där ministrar inte får ge direkta order till myndigheter – utan myndigheter ska vara följsamma mot den politiska inriktningen som markeras, så måste mål och verkställighet gå i takt. Detta duger inte!!!
Visa på X →Trots dessa tydliga signaler så väljer alltså myndigheterna att blunda för den nya politiska inriktningen och bara tilldela 36 vargar. Ja, det kommer enligt modellerna innebära en mindre vargstam även nästa år men inte alls i den takt som politiken nu markerat att man vill gå i.
Visa på X →- Trots att regeringen har sagt att vill se en halvering av vargstammen. - Trots att Naturvårdsverket fått i uppdrag att ta fram en plan för det ska kunna bli verklighet. - Trots att EU-kommissionen nu börjat markera en kommande vändning i vargfrågan ifrån EU:s håll.
Visa på X →Nyss kom beskedet om hur många vargar som kommer få skjutas vid den kommande licensjakten i vinter, enbart 36 djur. En tilldelning som framstår som tondöv. Det är inte så att landsbygdsministern varit otydlig med vad regeringen tycker i frågan.


Statement of the Sweden-Armenia Friendship Group and members of the Swedish delegation of PACE regarding Azerbaijan’s attack on #NagornoKarabakh


Vi behöver förbättra vården för personer med könsdysfori, men till skillnad från M och L säger KD nej till sänkt åldersgräns för att byta kön. Vi vänder oss även emot idén att juridiskt kön är något som alla fritt ska kunna välja och byta, utan diagnos om könsdysfori. #aktuellt
Visa på X →Honoured being invited to commemorate Dag Hammarskjöld and his legacy by laying a wreath on his grave and participating in seminar at @DagHammarskjold on the sad anniversary 62 years after the tragic aircrash causing his and 15 others' death on a UN peace mission to Ndola @Zambia
Visa på X →Riksrevisionen riktar skarp och befogad kritik. Senfärdigt agerande, kortsiktighet och dåliga konsekvensanalyser är de största bristerna. Tack och lov att denna regering tar elsystemet på allvar! @kdriks https://www.riksrevisionen.se/om-riksrevisionen/kommunikation-och-media/nyhetsarkiv/2023-09-19-otillrackliga-statliga-atgarder-for-ett-effektivt-elsystem.html
Visa på X →Ser med intresse fram emot att läsa rapporten.
Visa på X →Kung Carl XVI Gustaf har idag suttit på Sveriges tron i 50 år. Stort grattis, kungen och tack för din insats. Själv är jag stolt och glad över att varje dag få tjäna kungariket, Sverige.

Kristdemokraterna säger nej till att sänka åldersgränsen för könsbyte till att omfatta barn. Det som behövs är att förbättra transvården och att korta väntetiderna för personer som lider av könsdysfori, så att fler människor får stöd i tid. https://www.svd.se/a/XbQ9go/kd-darfor-sager-vi-nej-till-ny-lag-om-konsbyte
Visa på X →Personer som lider av könsdysfori ska få det stöd de behöver. Vi vänder oss emot idén att juridiskt kön är något som alla fritt ska kunna välja och byta, trots att man inte har diagnostiserats med könsdysfori. @kdriks https://www.svd.se/a/XbQ9go/kd-darfor-sager-vi-nej-till-ny-lag-om-konsbyte
Visa på X →Nu dubblerar vi satsningen för att höja ambitionerna för cancervården. Regeringen tillför 500 miljoner kronor extra per år 2024-2026 för att förstärka cancervården. Det innebär en satsning på 1 miljard kr. Mycket bra jobbat @AckoAnkarberg (KD) m.fl. med en viktig satsning.

En ny och bättre version av äldreomsorgslyftet har varit en viktig prioritering för oss kristdemokrater. Det bidrar i det viktiga arbetet att säkerställa att tillräckligt många vill och kan jobba inom äldreomsorgen i framtiden.

Vi gick till val på att sänka skatten och reduktionsplikten på drivmedel. Sverige straffar företagare, bönder och alla som jobbar för att livspusslet ska gå ihop. Nu gör vi det enda rätta, sänker skatten på bensin och diesel - hela Sverige ska fungera! Heja dig @BuschEbba @kdriks
Visa på X →Sänkta skatter är viktigt för landsbygden, men också för hushållen och barnfamiljerna i stan. Det vore såklart helt fel att göra som Centerpartiet vill, dvs. sänka skatten för landsbygden men inte för människor i Stockholm.
Visa på X →