Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

63 971inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

När fan är det nog? Statsministern måste sätta ner foten nu. Han krävde ursäkt av Åkesson, minuter senare kom svaret. Sd och Jimmie tänker fortsätta som förut. Trollarméerna jobbar på. När får det konsekvenser?

Visa på X

@KarlssonMax En fantastisk plats, där lekte vi alltid som barn. För oss som både i krokarna hette det Vårbergstippen, eftersom det var en gammal tipp för allsköns skrot. Men du kan tänka dig vilken magisk plats för nyfikna små ungar att springa runt på 😀

Visa på X

När de nordiska statsministrarna nu diskuterar stöd till Ukraina har vi tyvärr anledning att skämmas. Ukrainas sak är vår. Det är dags att visa det också i handling 🇺🇦 #SlavaUkraini

Visa på X

Agree with those colleagues telling that #Georgia will really risk it’s #EU #candidacy if passing the law on #ForeignAgents Listening to the people protesting so bravely

Visa på X

Företrädarna från M, KD och L hade aldrig något mandat att försöka göra upp brett. Istället var det, som vanligt nu förtiden, SD som ritade upp spelplanen och fick kamma hem en betydande vinst i sitt kulturkrig. Vart går gränsen för Ulf Kristersson?

Visa på X

I allvarstider som präglas av desinformation behövs ett starkt och oberoende public service. Ytterst handlar det om vår demokrati och vårt totalförsvar. Men Tidöpartierna, under ledning av SD, väljer istället att skära ned och smalna av.

Visa på X

Trött att höra att vi inte har råd med klimatinsatser för att nå #Parisavtalet. Vem tror att det blir billigare, kostar mindre om vi inget gör i närtid. Och att klimatkatastrofer blir billigare. #hållgränsenmotklimatförnekarna

Visa på X

Varje dag som vi håller igen innebär ytterligare en dag för Ryssland att flytta fram sin frontlinje. Nu måste vi vara tydliga. Ukraina måste vinna och Putin måste förlora. Hans tid är kommen och han måste bort, för allas vår fred och frihet.

Visa på X

🇺🇦 Använd de frysta ryska tillgångarna, närmare 300 miljarder euro, till att stärka Ukraina 🇺🇦 Beslagta det ryska aluminiumsmältverket Kubal i Sundsvall 🇺🇦 fördubbla det svenska stödet till Ukraina, minst 1% av BNP 🇺🇦 Skicka JAS Gripen nu, omgående #SlavaUkraini

Visa på X

Hör företrädare för #PTL på Rapport tala om att det kinesiska företagets koppling till staten inte är ”något stort problem” . Sedan påstår hon att det är ett privat bolag. Timrå måste förstå riskerna. Och regeringen bör säkra att de gör det.

Visa på X

Ukrainska järnvägarna. Punktliga. Rena. Bekväma. Gästvänliga. Trots alla omständigheter. Ett föredöme. #SlavaUkraïni

Visa på X

Och trots kriget så växer Ukrainas ekonomi igen, inflationen är låg igen, valutan står sig, exporten ökar kraftigt och det går att investera. Ukraina kommer att vinna kriget! (4/4)

Visa på X

Och om väst ändå bestämt sig för att ta ryska tillgångar i väst (ca 3000 mdr kr), i synnerhet ryska centralbankens tillgångar utomlands, som del av krigsskadestånd, ska vi göra allt för att underlätta. Pengarna behövs i Ukraina nu. (3/4)

Visa på X

Ukrainas beslutsfattare understryker också: Ukraina behöver generatorer och annan decentraliserad kraftgenerering för att klara vintern. De behöver JAS 39 Gripen och mycket mer luftvärn för att bekämpa ryska luftangrepp (och därmed försvara energiinfrastruktur). (2/4)

Visa på X

Besök i Kyjiv med FiU. Träffat finansministern @SergiiMarchenk3 , centralbankschefen Pysjnyj för @NBUkraine, Zelenskyjs militära rådgivare mfl. Deras budskap: Stort tack för all hjälp. Men Ukraina behöver (mycket) mer stöd för att täcka de underskott kriget skapar (1/4)

Visa på X

@martindahlstran @Joonas0007 @TapirenNet Vi la fram förslaget i valrörelsen. Gick inte att sänka enbart på förnybart tidigare pga EU-regler, men de är nu reviderade.

Visa på X

@Joonas0007 @TapirenNet Det hade gått att sänka priset och behålla en hög inblandning. Bland annat genom att sänka skatten på förnybart.

Visa på X

24 procent. 4 miljoner ton. Så mycket beräknas ökningen av utsläppen från regeringen politik vara. Komplett vansinne! Mitt i brinnande klimatkris ökas utsläppen drastiskt trots att det finns alternativ som kunnat sänka priserna lika mycket utan att öka utsläppen. Galet!

Visa på X