Idag är det ytterst sällan som de övre delarna av straffskalorna kommer till användning. Maxstraffen används i princip aldrig, förutom livstids fängelse då. Detta ändrar vi på så att den övre delen av straffskalan, även maxstraffet, ska användas oftare vid allvarligare fall.
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
@legionmint @sdriks Hem.
Visa på X →@neo_andreas Ja, och vår rättsapparat är knappast felfri. Och den påverkas av starka opinionsvindar. Hur kunde t.ex. Joy Rahman bli frikänd? Har aldrig förstått det. Hur kunde killen som attackerade Asap Rockys livvakt inte ens bli åtalad? Attacken fanns på film som halva Sverige sett.
Visa på X →Precis så. Om svensk och europeisk konkurrenskraft ska stärkas behöver det ske på bekostnad av den "compliance-industri" som frodas i kölvattnet av byråkratin.
Visa på X →Idag får man straffrabatt om man blir av med jobbet när man döms för ett brott. Det innebär till exempel att en dömd pedofil får rabatt om han får sparken från sitt lärarjobb på grund av domen. Det är fel och därför lämnade vi idag lagförslag som tar bort den straffrabatten.
Visa på X →Tidigare har pedofiler som våldtar små barn inte kunnat dömas till livstids fängelse. Det ändrar vi nu på, från och med den 1 augusti kommer man kunna dömas till livstids fängelse för bland annat upprepade grova våldtäkter mot barn.
Visa på X →@legionmint @sdriks Där för att ingen är tvungen att vara där. Migranterna kan lämna hubben när de känner för det. Alltså motsatsen mot koncentrationsläger.
Visa på X →@Allle8809 Vi tog idag det första steget för att avskaffa mängdrabatten. Det innebär att en lagrådsremiss lämnats för Lagrådets granskning vilket är ett steg i lagstiftningsprocessen.
Visa på X →Från och med den 1 augusti kommer gängkriminella få dubbla straff för sina brott. Gängen ska mötas med samhällets samlade krafter och detta är en del i det.
Visa på X →Nu avskaffar vi mängdrabatten! När domstolar i dag utdömer straff för flera brott räknas bara det allvarligaste brottet fullt ut, medan övriga brott bara får begränsad betydelse. Resultatet blir att straffet blir betydligt lägre än summan av brottens enskilda straffvärden. Det är inte rimligt. Därför går vi nu vidare med att avskaffa mängdrabatten. Utgångspunkten ska vara att straffen för brotten läggs ihop och att varje brott räknas fullt ut. Det innebär till exempel att tre våldtäkter med ett straffvärde på fyra år vardera ska leda till tolv års fängelse, i stället för omkring fem år som i dag.
Visa på X →Vi har tusentals öppna återvändandeärenden, alltså personer som befinner sig här illegalt men som inte kan verkställas till hemlandet. Hubbarna öppnar för att sända dem till ett annat land, där de kan vistas tills de väljer att åka hem. Vi behöver implementera detta omedelbart.
Visa på X →Det kommer inte bli tal om undantag från lönekravet för enklare yrken som kockar eller chaufförer. Detta är ett förslag från Migrationsverket och inget som regeringen behöver följa. Lönetröskeln kommer vara en absolut huvudregel. Att prata om en avreglering är direkt missvisande.

PUT skapar inga incitament för att klara sin egen försörjning. En person som vill stanna permanent behöver aldrig gå över till arbete, tillståndet finns kvar även om skyddsskälen inte längre finns. Empiri stöder den tesen. Sverige har traditionellt varit generösast i EU vad gäller PUT och bidrag, men samtidigt alltid haft högst eller top 3 i skillnader i arbetslöshet mellan inrikes och utrikes födda (även skillnader i skolresultat enligt PISA). Integrationen har fungerat mycket dåligt just på grund av de permanenta tillstånden. Detta blir ganska uppenbart när man läser exempelvis MIPEX, som rankar hur generösa EU-länderna integrationspolitik är.
Visa på X →@widarandersson Men…både du och Lifvendahl har ju varit en del av detta…hur har ni själva resonerat?
Visa på X →@FredrikHjelm4 😂
Visa på X →Replik i Sydsvenskan, från förra veckan.

@JHuitfeldt @arvhall Så när får vi höra en SVT medarbetare tycka att Åkesson borde bli minister? Man får ju tycka vad man vill och stämningen kommer ju inte bli förstörd för det. Kan finnas spår av ironi här.
Visa på X →Snart ett år sedan jag lade ut detta. Svaret på den retoriska frågan är självklart nej. Med tanke på allt som uppdagats sedan dess - har ni som drog det sedvanliga rasistkortet - ändrat er?
Visa på X →@MartinNordin1 Det har ingenting med yttrande- eller åsiktsfrihet att göra. Åtar man sig vissa ämbeten måste man förhålla sig till vad som gäller då. En lärare ska exempelvis inte propagera för sina politiska åsikter i sin undervisning.
Visa på X →@normbrytande @hellgrenmarie Varför är dom ens i Sverige?
Visa på X →@LoanSundman @PahlaviReza Vad Pahlavi har med sionism att göra är en gåta. Du tycker såklart att islamistfascisterna som för närvarande ockuperar landet ör att föredra.
Visa på X →@JohanRomin Oj Johan Romin har tagit bort sin tweet - kanske insett att han var lite fel på det 😀🇸🇪🙏
Visa på X →Vänstern talar ofta om välfärden, men står konsekvent för försämringar i just välfärden. Inte nog med att de skapat vårdköer och underskott, de har även ett katastrofalt dåligt track record i att lägga ned sjukhus.
Visa på X →@LoanSundman @PahlaviReza Kronprinsen är varmt välkommen till Sverige.
Visa på X →Tidösamarbetet har inte bara bekämpat Sossarnas katastrofala inflation och negativa tillväxtprognos, vi har även lyckats sänka matpriserna - den kraftigaste sänkningen på 30 år.

