"Kampen om flaskhalsavgifterna handlar ytterst om att värna den grundläggande principen att beskattningsrätten ska vila på demokratisk kontroll. Att kringgå vårt veto och införa nya EU-skatter genom bakdörren är oacceptabelt och rättsvidrigt." https://www.di.se/debatt/vi-behover-en-plan-b-for-flaskhalsavgifterna/
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
"Det handlar inte om att vara ”hård”. Det handlar om att vara seriös. Om att säkerställa att den som inte har rätt att vara här faktiskt lämnar landet." https://www.aftonbladet.se/debatt/a/K8rvxE/dags-for-sverige-att-oppna-en-atervandandehubb
Visa på X →Alla som påstår att Jimmie inte jobbar har naturligtvis helt fel i sak. Men om de genuint tror att så är fallet borde de vara djupt imponerande över att han ändock har skapat Sveriges näst största parti och utklassar alla som påstår sig arbeta hårdare. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ebba-busch-akesson-jobbar-inte-sa-mycket/
Visa på X →@ChristChrister @widarandersson ”Från första början ” vore redan på 90-talet.
Visa på X →@MagnusRanstorp Och inga nya vinklingar, eller nya tankar (även om de skulle kunna ifrågasättas). Tror det var i 10-årsåldern jag fick en aha-upplevelse när jag kollade nyheterna. Och, skall vi säga, TV4 eller andra kanaler är inte bättre.
Visa på X →@FredrikHjelm4 @beckmansasikter @KalleSundin @Aftonbladet Många timmar på gymmet blir det 😁
Visa på X →@widarandersson Två miljoner invandrare senare…och du hänvisar till ”SD-ångest”. Må så vara men, oavsett - om partier sätter någon form av ångest före att leda sin nation på bästa sätt för medborgarna - så ska man inte ha mandat att göra det. Punkt.
Visa på X →@FredrikHjelm4 @beckmansasikter @KalleSundin @Aftonbladet Word.
Visa på X →Som det har skrivits om på flera håll är det planerat att kronprinsen Reza Pahlavi ska besöka Sveriges riksdag. I början av mars skickade jag, Magnus Berntsson och Arin Karapet en inbjudan till kronprinsen om att besöka Sveriges riksdag. Syftet med besöket framgår av denna inbjudan och är bland annat att utbyta perspektiv samt att inleda en dialog. Sedan dess har vi arbetat för att skapa rätt förutsättningar för ett sådant besök, både säkerhetsmässigt och vad gäller lokaler. Vi har också arbetat för att besöket ska få faktisk betydelse för demokrati och frihet i Iran. Nu verkar det bli av, vilket är mycket positivt. Alla är dock inte glada, och det finns viss kritik. Men kritiken är svag och vag. En del menar att det borde framgå att det inte är riksdagen som bjuder in kronprinsen, utan tre enskilda ledamöter, och att arrangemanget anordnas av två partier. Riksdagen som institution bjuder inte in någon. Det är alltid enskilda ledamöter eller partier som står för inbjudningar. Vi sitter inte och röstar om vem som ska bjudas in. Det finns en etablerad tradition i riksdagen där ledamöter och partier anordnar arrangemang och bjuder in personer för till exempel dialog. Det är egentligen ingen relevant kritik, utan snarare ett uttryck för okunnighet. En annan invändning är att riksdagen eller våra partier skulle ge kronprinsen legitimitet. Det är ett tanklöst påstående. Kronprinsen Reza Pahlavi har ett omfattande stöd bland iranier, både i exil och i Iran. Bara här i Sverige demonstrerar tusentals iranier varje lördag för att visa sitt stöd för honom. Det är svårt att missa, de är där varje vecka. Demonstrationen i München samlade omkring 250 000 personer. Ska vi då “ge” kronprinsen legitimitet när ett sådant stöd redan finns? Hur kan man ens ta ett sådant påstående på allvar? Vi bjuder in kronprinsen FÖR att han har legitimitet. En annan invändning är att vi bjuder in en diktators son till riksdagen. Ja, så kan man uttrycka det. Men vem är kronprinsen Reza Pahlavi och vad står han för? Det är en person som, sedan jag var liten, konsekvent har förespråkat demokrati och mänskliga rättigheter. Han har i minst 30 år argumenterat för att iranierna själva ska få välja sitt statsskick genom en folkomröstning. Personligen ser jag det som mycket positivt att många iranier stödjer en person som under decennier har förespråkat folkstyre och mänskliga rättigheter. Det innebär att många iranier sluter upp bakom demokratiska värderingar. Det är inte så att vi avgör vem som ska styra Iran, det ska det iranska folket göra. Men jag vill att riksdagsledamöter ska få möjlighet att föra en dialog med den man som har inspirerat så många iranska ungdomar att kämpa mot förtryck. Det första som slår mig när jag träffar iranier som demonstrerar mot regimen är att jag vill förstå varför människor från olika samhällsskikt och åldersgrupper engagerar sig för demokrati i Iran. Deras svar är ofta att de stödjer kronprinsen Reza Pahlavi. Då vill jag veta mer om vad han står för. Därför är det inte konstigt att vi vill att han kommer till Sveriges riksdag, presenterar sin vision och för en dialog med oss. Till sist är det anmärkningsvärt att dessa kritiker är så tysta när regimen i Iran mördar sina egna medborgare. De är tysta när regimen hotar svenska medborgares liv genom sin verksamhet i Sverige. De har varit tysta när svenska regeringar har närmat sig terrorregimen i Teheran. De var tysta när svenska ministrar paraderas runt med slöja i Teheran och därigenom bidrog till att legitimera kvinnoförtrycket i Iran. Men när en person som förespråkar demokrati och har inspirerat unga människor att kämpa mot förtryck bjuds in till Sveriges riksdag, då reagerar de kraftigt. För mig säger det mycket om vilka sorts människor dessa kritiker är och hur lite de bryr sig om vad det iranska folket tycker.
Visa på X →@widarandersson Ändå gjorde man exakt inte det. Hallå.
Visa på X →@TeresaCarvalho De dubbla straffen gäller även de brott du åsyftar som de gängkriminella också ägnar sig åt. Det gäller faktiskt alla deras brott. Varför ville ni inte införa dubbla straff för gängkriminella förra mandatperioden?
Visa på X →Men nu räcker det. Ute kört bil och har hela tiden hört idiotisk reklam från Vattenfall, som jag betalar via dyr elräkning. Avsätt GD:n. Vi skulle vinna valet enbart på att sparka en rad DG:ar och vissa rektorer för universitet. Sossarna vill ha dem kvar.
Visa på X →@Pelle_Z Samtliga partiers klimatpolitiker bjöds in till det där arrangemanget där Timmermans av någon outgrundlig anledning skulle tilldelas ett pris. Enbart en socialdemokrat närvarade.
Visa på X →@AsaWestlund Tröttsamt att se hur ni missbrukar verktyg. Väldigt tröttsamt.
Visa på X →https://via.tt.se/pressmeddelande/4323142/sd-och-kd-bjuder-in-reza-pahlavi
Visa på X →@TeresaCarvalho Hej Teresa! Vi dubblar straffen för gängen som bidragsfuskar och stjäl skattepengar från folket från och med den 1 augusti. Hur mycket höjde ni straffen för dessa under era åtta år vid makten? Vill du att jag berättar det för dig?
Visa på X →Hej Teresa! Vi dubblar straffen för gängen som bidragsfuskar och stjäl skattepengar från folket från och med den 1 augusti. Hur mycket höjde ni straffen för dessa under era åtta år vid makten? Vill du att jag berättar det för dig?
Visa på X →Hej Ridefixer! Idag är det mycket riktigt så att minimistraffet är det som många gånger avgör var straffet hamnar i de flesta fallen. Om det låts vara oförändrat skulle det i de här fallen innebära att det praktiska minimistraffet som tillämpas för en gängkriminell skulle vara åtta år. Nu förändrar vi ju dessutom själva modellen för straffvärdesbedömning på så sätt att hela straffskalan ska användas där den övre delen och maximistraffet förbehålls situationer med försvårande omständigheter utöver vad som är absolut nödvändigt för att gärningen ska vara brottsbeskrivningsenlig och straffbar i övrigt. Det är därför inte orimligt att tänka sig situationer där några försvårande omständigheter puttar upp det ursprungliga straffvärdet till den övre delen av straffskalan eller till och med straffmaximum. Detta ska då sedan dubbleras och då landar straffvärdet i den övre häraden av den nya, dubbla straffskalan.
Visa på X →Denne Hakelius, har han inte förmågan att sätta fingret just på smärtpunkten, i skepnad av humor?

När vi nu dubblar straffen för gängkriminella innebär det också att särskilda straffskalor skapas för just dem. Grovt vapenbrott har normalt en straffskala på lägst fyra års fängelse och högst sju års fängelse. För den gängkriminelle blir maximistraffet i stället fjorton år.
Visa på X →@widarandersson Problemet Widar, är att S måste regera med V, MP och C. Så börjar köpslåendet och återställarpolitiken.
Visa på X →SD:s och regeringens stora straffreform är den största sedan brottsbalken skrevs – den är flaggskeppet i paradigmskiftet. Den innebär bland annat: Dubbla straff för gängkriminella Närmare 50 straffskärpningar Avskaffade straffrabatter Att hela straffskalorna ska användas
Visa på X →@malinekman "Lyssnade Trump för lite på sina egna medarbetare efter Israels presentation i Situation room?" Han kanske lyssnade på fel lobbygrupper?
Visa på X →@utforska96 Och Magdalena Andersson tjänar under undersköterskan så klart.
Visa på X →@FranssonJosef @KarlssonMax Han har fått pisk av mig ett antal ggr så sista tiden fegar han mest ur. Låter mycket men lite verkstad.
Visa på X →