Väldigt bra intervju med @DanielHellden https://www.tv4play.se/klipp/817db70c437b2d04bff2

Vi sparar allt, även det som raderas.
Väldigt bra intervju med @DanielHellden https://www.tv4play.se/klipp/817db70c437b2d04bff2

Att det skulle gå bra för de unga flyktingar som kom hit hösten 2015 förstod vi redan då. Men narrativet kring ”flyktingkrisen” gör att det nog ändå kan kännas förvånade för många. Gymnasielagen räddade livet på tusentals, och bidrar än idag till kompetensförsörjningen i Sverige.

”Nu sänker regeringen reduktionsplikten för att pressa drivmedelspriserna. Som en följd av det väntas kraftigt ökad oljeförbrukning i Sverige nästa år: nästan 5 miljoner liter mer bensin och diesel varje dag.” https://www.dn.se/ekonomi/carl-johan-von-seth-kriget-satter-skrack-i-energimarknaden-men-sverige-okar-oljeberoendet/
Visa på X →”När nu regeringen också kapar reduktionsplikten till 6 procent från årsskiftet, trots tuff kritik från remissinstanserna, handlar det inte längre om att de fossila utsläppen ökar. De skenar.” https://www.dn.se/sverige/peter-alestig-regeringens-klimatproblem-forsvinner-inte-med-slopade-mal/
Visa på X →Ett totalstopp för industriell trålning i Östersjön är det som på kort sikt kan bidra till att vända utvecklingen i Östersjön som annarsgår mot en säker död. Min MP-kollega @emmanohren svarar landsbygdsminister Kullgren. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/JQ859j/mp-stoppa-industritralarna-annars-dor-ostersjon
Visa på X →@gad_media Grattis Magda!! Ditt mod och dina berättelser för skillnad.
Visa på X →Tidöpartierna säger sig värna om kustfisket men vill fortsätta låta industritrålarna dammsuga Östersjön, Öresund och Kattegatt. Den fångsten når aldrig svenska kuster utan blir fiskmjöl till laxodlingar. https://www.aftonbladet.se/a/pQ24jw
Visa på X →För mycket hat, rädsla och sorg just nu när människor hetsas mot andra människor runt om i världen. Nu är sorgen stor för alla som på olika sätt har drabbats av skjutningarna i Bryssel.
Visa på X →Effektivt välskriven och gnistrande skarp artikel — kan någon vara snäll och läsa upp den på veckans regeringssammanträde? Gärna tre-fyra eller fler gånger. https://www.aktuellhallbarhet.se/alla-nyheter/debatt/regeringens-klimatpolitik-en-katastrof-for-klimatet-de-grona-teknikforetagen-och-elkonsumenterna/
Visa på X →Avloppsfrågan är på bordet igen. Det kommer att kosta att rusta upp Sveriges avloppsnät, men är det något vi vet så är det att vi varken vill ha nedgångna dricksvattensystem eller dålig avloppsrening. https://www.expressen.se/ledare/avloppen-en-tickande-bomb-under-vara-fotter/
Visa på X →@WidhAnders @ullare Nja, det är framför allt representanter för det industriella fisket — de med de stora trålarna — som skriker. Övriga fiskare, husbehovs- och sportfiskare t ex, ser fördelarna med en återväxt av fisk.
Visa på X →@A_Sokolnicki Så djupt vämjeligt.
Visa på X →Stopp för storskaligt trålfiske i Östersjön är absolut nödvändigt om fiskbestånden ska ha en chans att återhämta sig. Gäller f ö även Öresund och längs Västkusten.
Visa på X →Regeringen lämnar walkover i klimatarbetet, men i Stockholm höjer det rödgröna styret ambitionerna. Idag tilldelades Stockholm som en av de tio första städerna i Europa EU:s Mission Lable för hållbara och klimatneutrala städer. https://via.tt.se/pressmeddelande/3380776/stockholm-leder-europas-klimatomstallning-fatt-erkannande-av-eu?publisherId=3236546

Det är inte politiken utan ”näringslivet som kommer att stå för lösningarna” skriver kritiska näringslivsföreträdare om förslaget till miljözon i Sthlm. De tycker alltså att det ska fortsätta vara gratis att fylla stadsluften med avgaser.
Visa på X →Stockholms stad visar grönt globalt klimatledarskap: ”The new low-emission zone appears to be the most ambitious in Western Europe.” När regeringen monterar ner klimatarbetet, tar Stockholm ansvar. @miljopartiet @nytimes NewYorkTimes

DEBATT: Debatt: 214 företag till regeringen: skrota inte 2030-målet https://www.di.se/debatt/over-200-foretag-skrota-inte-klimatmalet/
Visa på X →@halmstabo Möjligt. Poängen är att snabbare tåg gör arbetsregionerna större och förbättrar möjligheter för kompetens och människor — som kan bo lite mer var de vill. Det visades i Frankrike redan på 80-talet med TGV-tågen.
Visa på X →@BansheeLouise Du såg inte inslaget Louise. Titta på det!
Visa på X →Höghastighetståg i Spanien har förändrat res- och pendlingsvanor. Det gynnar inte minst städerna utanför de allra största. https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/oct/11/spains-high-speed-trains-arent-just-efficient-they-have-transformed-peoples-lives?CMP=share_btn_tw
Visa på X →Mycket bra av Bassem Nasr i Aktuellt ikväll. @svtnyheter

@HenrikJalalian Är det signerat? Jag vill ha! 😀
Visa på X →Nya naturreservat och skydd för biologisk mångfald. @miljopartiet är anledningen till att Stockholm rankas som världen mest hållbara stad. Bra för stockholmarna, bra för planeten.

"Anti-korruption, MR, våldsutsatta kvinnor, psykosocialt stöd, småföretagande m m.". Det är alltså värden som den svenska högerradikala regeringen nu vill motarbeta genom att pausa biståndet till Palestinas folk just när det behövs som allra mest.
Visa på X →Att Hamas begått avskyvärda brott mot civila är vi överens om ska fördömmas. Men varför straffa palestinska barn? Det är frågan som måste ställas till regeringen.
