Bokslut Tidö
Alla Tidöavtalets reformer är genomförda eller påbörjade. En bra grund att bygga vidare på.
Vi har hållit i hop Tidösamarbetet och vi har en handlingskraftig regering. Vi är överens i det mesta - i de frågor vi tycker olika har vi hittat lösningar, för Sveriges bästa.
I det blågula laget får vi saker gjorda, men vi är inte klara och inte nöjda. Vi vill att Sverige ska bli världens bästa land att leva i. Ett land där det lönar sig att gå till jobbet, där du ska känna dig trygg hemma och när du går hem på kvällen. Där skolan gör klassresor möjliga. Ett Sverige där du ska få vård i tid och omsorgen av våra äldre är den bästa. Ett Sverige i framkant 🇸🇪💙💛
Visa på X →Jag förväntar mig inte några röster av tacksamhet, men prestationerna under mandatperioden påvisar en förmåga att få saker gjorda.
Regeringens omfattande bokslut är ett skäl till att riksdagsmajoriteten bör få förnyat förtroende: Vi håller vad vi lovar.
https://regeringen.se/regeringens-politik/regeringens-prioriteringar/genomfort-bokslut-over-tidoavtalet/
Visa på X →I fredags sänkte vi skatten på bensin och diesel till EU:s miniminivå. Nu har EU på rekordfart godkänt vår ansökan om att sänka skatten ännu mer.
Nu går frågan vidare till Ministerrådet. Det är ett viktigt steg som ger oss ytterligare ett verktyg för att kunna skydda hårt arbetande svenska familjer 🇸🇪Ⓜ️
Visa på X →Justitieminister Gunnar Strömmer (M):
Vi kommer inte slå av på takten
Den senaste tiden har flera röster larmat om en pågående ”nedmontering av rättsstaten”. Kritiken är påfallande svepande och osaklig.
Detta sker samtidigt som den svenska demokratin och rättsstaten får toppnoteringar i internationella undersökningar.
När institutet Freedom House betygsätter världens demokratier får Sverige 99 av 100 poäng. I den årliga demokratirapporten från Varities of Democracy (V-dem) rankas Sverige som den andra starkaste liberala demokratin i världen. Sverige rankas fyra i världen i rättsstatsindex från World Justice Project. I Reportrar utan gränsers årliga pressfrihetsindex är Sverige ett av sju länder som placerar sig i den högsta kategorin. Och i Transparency Internationals korruptionsindex placerar sig Sverige på en sjätteplats i världen.
Dessa internationella undersökningar bekräftar att Sverige är en av världens starkaste demokratiska rättsstater – inte att den är föremål för nedmontering.
I stället motiveras poängavdraget i Freedom House-granskningen med att Sverige har upplevt ”en signifikant ökning av gängrelaterat våld under senare år, inklusive en ökning av skjutningar och bombningar som saknar motstycke”. Även Transparency International varnar bland annat för infiltration och korruption kopplad till organiserad brottslighet.
Det är alltså den systemhotande brottsligheten som hotar demokratin och rättsstaten – inte den omläggning av politiken som sker för att bekämpa den.
Regeringen bekämpar med kraft den organiserade brottsligheten just för att värna vårt fria och öppna samhälle – detta samtidigt som vi genomför en historisk förstärkning av domstolarnas oberoende och andra delar av rättsstaten. Reformtempot är högt på båda områdena.
Det är glädjande att det finns ett engagemang för rättsstatliga principer som historiskt varit svaga i Sverige. Men diskussionen skulle vinna på större saklighet, färre överdrifter och en tydligare rågång mot egna åsikter om det sakpolitiska innehållet i regeringens reformer.
Nu ser vi också att det spelar roll vad vi gör. Nya resurser, verktyg och åtgärder biter. Det dödliga gängvåldet har halverats sedan 2022, för att ta ett exempel. Det stärker i högsta grad friheten för enskilda medborgare, och färre brottsoffer innebär också färre kränkningar av grundläggande friheter och rättigheter.
Vi är på rätt väg, men långt ifrån framme, och vi kommer inte slå av på takten. Ytterst handlar det om att slå vakt om vårt fria och öppna samhälle 🇸🇪Ⓜ️


Visa på X →Sossarna vill införa en bankskatt. Som många varnar för är att vanliga bankkunder får betala kalaset.
Unga barnfamiljer som lånat mycket blir det extremt dyrt för sv#pol https://www.di.se/nyheter/bankforeningen-sa-mycket-hojer-ny-bankskatt-borantorna/
Visa på X →Det här är ett vidrigt våldsbrott mot en funktionsnedsatt flicka. Övergreppen mot flickan filmades och utfördes av en 17-årig och en 14-årig pojke.
De borde få kännbara straff och inte vara ute i frihet då de är en fara för andra. Och för att det vore rättvist för flickan som blev våldtagen.
Det är bra att regeringen genomför ändringar som innebär att straffbarhetsåldern sänks från 15 till 13 år och att de som begår grova våldsbrott kan få fängelsestraff. Det gäller mord och mordförsök, grov våldtäkt samt sprängningar och liknande allvarliga brott .
Tyvärr har inte dessa lagändringar trätt i kraft än men förhoppningsvis i sommar.
Det tycker dock inte vänstern och det är alltid knäpptyst från de så kallade feministerna när det gäller den här typen av brott.
Vi Moderater står på brottsoffrets sida. Det är rätt och det är rättvist. Håller du med borde ditt val i höst vara självklart 🇸🇪Ⓜ️
Visa på X →Sverige ligger högt i internationella demokratimätningar. Kritiken om att rättsstaten ”nedmonteras” är osaklig.
Vår frihet hotas av den systemhotande brottsligheten, inte kriminalpolitiken. Vi kommer inte slå av på takten.
Läsvärt av Strömmer i DN:
https://www.dn.se/debatt/nej-vi-kommer-inte-att-sla-av-pa-takten
Visa på X →Socialdemokraternas bolåneskatt måste varje väljare medvetandegöras om.
Visa på X →Om man jobbar, kör bil eller äger sin bostad - då blir det högre levnadskostnader med en vänsterregering.
Visa på X →@FrihetiFreddan Trams. Ingen anser att småbarn är tillräkneliga. Straffbarhetsåldern är 14 år i Tyskland, 13 år i Frankrike och 12 år i Nederländerna.
Att sänka straffbarhetsåldern till 13 år – för de grövsta brotten – är rimligt. Ha i åtanke att påföljderna anpassas med hänsyn till ålder.
Visa på X →En 14-årig pojke misstänks för att ha våldtagit en 15-årig flicka på en toalett i en galleria. Flickan våldtogs och misshandlades, och det hela filmades.
Men en 14-åring kan inte åtalas och straffas. Tycker de som är emot sänkt straffbarhetsålder att det är rimligt och rättvist?
Visa på X →@praktigtjej Berätta gärna om Planen.
Visa på X →"Jag har tappat räkningen över senaste veckans dödsskjutningar och sprängningar", skriver Teresa Carvalho, Socialdemokraternas rättspolitiska talesperson.
Låt mig hjälpa dig Teresa: Den senaste veckan inträffade tre sprängdåd och en skottlossning. Det är allvarligt, men utvecklingen går åt rätt håll.
Skottlossningarna har minskat under mandatperioden. I år ser vi också att sprängdåden minskar.
För att korrekt utvärdera utvecklingen är två saker viktiga:
Avlidna och skadade i skottlossningar bör räknas samman. Om ett offer dör eller bara skadas beror sällan på skyttens avsikt. Gärningsmännen är ofta unga, stressade, höga på tramadol och saknar vapenträning. Om ett skott träffar huvudet eller axeln beror ofta på slumpen. Samtidigt har sjukvården blivit bättre och räddar fler liv.
En enskild vecka eller månad säger lite om långsiktig trend. Vissa månader inträffar fler skjutningar av rena tillfälligheter (slumpvariation) och dessutom ökar varmt väder risken för skjutningar (säsongsvariation). Ett glidande medelvärde tydliggör dock den underliggande trenden.
Att gängvåldet nu minskar visar att vår offensiva kriminalpolitik fungerar.
Vi behöver fortsätta föra denna politik, och inte bara för att bekämpa den organiserade brottsligheten – utan för att minska alla former av brottslighet och göra hela Sverige tryggt igen.


Visa på X →@TeresaCarvalho Tappat räkningen? Låt mig hjälpa dig.
Senaste veckan inträffade tre sprängdåd och en skottlossning. Allvarligt, men utvecklingen går åt rätt håll. Skjutningar har minskat under mandatperioden. I år ser vi också att sprängdåden minskar.
Vår offensiv kriminalpolitik fungerar.
Visa på X →Socialdemokraterna är ute och vevar om att energipolitiken havererat. Det stämmer. Den havererade 2015 då den dåvarande S/MP-regeringen kraftigt höjde effektskatten på kärnkraft. Sedan höjdes skatten ytterligare 2016. Konsekvensen blev att Oskarshamn och Ringhals (totalt 4 reaktorer) stängde ner.
Det var alltså Socialdemokraterna ihop med MP som stängde ner väl fungerande kärnkraft i Sverige. Det är mycket olyckligt då tillgång till stabil och långsiktig basenergi är av stor betydelse för tillväxt, säkerhet och grön omställning.
Hade inte den röd-gröna regeringen stängt ner fungerande kärnkraft hade vi haft ett helt annat läge nu.
Den moderatledda regeringen har under mandatperioden fattat beslut för att skapa förutsättningar för ny kärnkraft bl a genom att ta bort juridiska hinder, gjort det möjligt att bygga på fler geografiska platser och öppnat upp för statliga lån/stöd. Detta är en väsentlig framtidsfråga för vår energiförsörjning och en av de främsta skälen till att rösta blått i höstens val! 🇸🇪Ⓜ️

Visa på X →@ernkrans Energipolitiken havererade då ni höjde effektskatten på kärnkraft 2015. Sedan höjde ni den ytterligare 2016. Det var alltså ni, S ihop med MP som stängde ner väl fungerande kärnkraft.
Visa på X →Kunde oppositionen ens ställa upp på bild tillsammans?
Visa på X →Jag gissar att vi har ganska lik syn på demokrati, lagstyre, sekularism, individens frihet, individen som samhällets minsta beståndsdel (i motsats till familjen), att barn är egna individer (inte bärare av familjens heder), jämställdhet – men också mjukare normer såsom vad som är att betrakta som hänsynsfullt i det offentliga rummet, hur man uppträder respektfullt, betydelsen av punktlighet, syn på mellanmänsklig konfliktlösning m.m. Mycket är dock inte specifikt svenskt, utan del av västerländsk kultur och är västerländska/protestantiska värderingar.
Visa på X →@mattiastykesson @cajsa123 Vilket trams av @svt att ställa frågan
Visa på X →@Ericson_ubbhult @ernkrans 🎯
Visa på X →I partiledardebatterna är @SwedishPM som bäst och det är tydligt vilka alternativ väljarna står inför i höst: Ett enigt, blå-gult lag mot en splittrad röd-grön vänster.
#4moreyears 🇸🇪
Visa på X →I partiledardebatten kom den viktigaste frågan sist.
Det är förvisso allvarligt att de rödgröna, om de vinner höstens val, kommer att stoppa ny kärnkraft, kvotera föräldraförsäkringen och höja skatterna. Men detta kan en framtida regering trots allt rätta till. Däremot skulle deras migrationspolitik få irreversibla konsekvenser.
Det är nu tydligt att alla partier på vänsterkanten på olika sätt vill se lättnader i regelverket – något som oundvikligen kommer leda till att invandringsströmmarna åter styrs mot Sverige.
Den största risken ligger inte i första hand i förvärrad islamism, terrorhot, hederskultur, arbetslöshet, sexualbrott, gängkriminalitet eller klanvälde. Den djupare skadan är att vår värderingsmässiga sammanhållning och gemensamma kultur undermineras ytterligare. I stora områden är det svenska redan i dag en perifer spillra.
Lyckligtvis har regeringens politik medfört att invandringen gradvis minskar, trots att migrationstrycket ökat mot Europa. Asylinvandringen till Sverige är nu den lägsta sedan 1985. Målet bör, i rådande läge, vara nettoutvandring – samtidigt som vi välkomnar högkvalificerad arbetskraftsinvandring.
Om 19 veckor är det val. Sverige behöver fyra år till med en blågul regering.
Visa på X →Trots att dimman ligger tät över de röd-gröna är det tydligt efter kvällens partiledardebatt att med det gänget får Sverige:
- Ökad migration
- Ingen ny kärnkraft
- Högre skatter
- Fortsatta vårdköer
Det vore verkligen till att gå bakåt och försämra för Sverige. Rösta höger.
Visa på X →I mars kom siffror från SCB som visar att barnfattigdomen minskar i Sverige. Andelen barn i familjer med låg inkomststandard har minskat från 10 procent 2014 till 6 procent 2026.
Visa på X →Vi har gått från botten i tillväxtligan i EU till ett av de länder som enligt prognoser har bland den snabbaste tillväxten i EU. Arbetslösheten minskar, sysselsättningen ökar. Den strukturella arbetslösheten är fortsatt hög vilket bl a beror på att många utlandsfödda står långt från arbetsmarknaden. Med det blå-gula laget går det åt rätt håll. Bevara oss väl för en ny röd-grön röra med partier som inte är överens om något annat än att höja skatter. #pldebatt
Visa på X →