Mardröm på Madagaskar med hänsynslöst utnyttjande av barnarbete i glimmergruvorna, svår torka och brist på mat. https://special.aftonbladet.se/story/jleydo
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
I alla fall ett litet tag till. Fortsätter vi med oreglerad marknadsskola och mer neddragningar i kommunernas ekonomi; not so much..:
Visa på X →@antonmsteen Och hur ser då den historiska grafen ut för kostnaden för ny kärnkraft om man använder IEA:s siffror?
Visa på X →@MirjamKontio @mikaeldamberg Intressant att det är när den här regeringen tillträder som svenska kurvan drar iväg ifrån de andra…
Visa på X →@KattisTolgfors Ja, och det är välkommet. Men det återstår att se hur mycket det kommer prioriteras. Kraven på migrationsområdet kan ju i princip undergräva alltihop.
Visa på X →@KattisTolgfors Här finns mer att läsa om våra förslag. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/en-gron-feministisk-utvecklings-och_hb022699/
Visa på X →@KattisTolgfors Jag hoppas du har rätt. Men är det bundet eller obundet bistånd som gäller framöver? Ja, vi har många förslag som inte rör nivån, även om den såklart också spelar roll.
Visa på X →@miljopartiet Nu den stora frågan. Handel viktigt men måste vara rättvis och stärka de fattigaste, inte de rika. För att biståndet ska vara effektivt så måste det vara obundet, inte fullt med krav på motprestationer i handel. Så hur blir det nu; kommer biståndet att vara bundet eller obundet?
Visa på X →@miljopartiet Att ställa krav på återvändande för att få bistånd leder tanken fel. Det hade kunnat användas om det var stater som fick bistånd, men så ser det inte ut. Det går genom stora internationella organisationer, FN och civilsamhällesorganisationer. Till människor, inte stater.
Visa på X →Bistånd och migration ska inte blandas ihop. Inte mer än att när människor lyfts ur fattigdom och förtryck så stannar de flesta där de är födda och har vuxit upp. Finns det framtidstro, så stannar man hellre med sin familj och vänner.
Visa på X →Bra att det är både klimat och biologisk mångfald som lyfts upp. Nödvändigt och roligt att de fortsätter med både demokrati, klimat och biologisk mångfald. Alla tre frågor som vi i @miljopartiet drev igenom under vår tid på UD.
Visa på X →Mycket låter bra. Det är inte mycket på den här pressträffen som man vill säga emot. Men djävulen döljer sig som känt i detaljerna. Bra med satsning på SRHR och jämställdhet. Men det har man sagt hela tiden och ändå försvagat. Så är det de säger nu ens sant?
Visa på X →Mycket som låter bra i presentationen av #Reformagendan men jag tror att detta kommer visa sig vara en ulv i fårakläder.
Visa på X →@antonmsteen För att ny kärnkraft, till skillnad från övrig energiproduktion, blir dyrare för varje år. Se exempelvis konsultbyrån Lazards utmärkta redovisningar om detta där de årligen gör globala jämförelser över kostnader för ny och befintlig elproduktion. https://www.lazard.com/research-insights/levelized-cost-of-energyplus/
Visa på X →Det här visar att statsministern har fel när han upprepar att klimatfrågan ska lösas genom mer el. Elektrifiering är en viktig men räcker inte. Skogs-, vatten- och jordbrukspolitik behöver skärpas till. Det går inte att runda skogen och andra ekosystemtjänster i klimatarbetet.

Värdig och fin demonstration för eldupphör i kriget Israel/Hamas.


@beckmansasikter Seriös tweet.
Visa på X →Rasar.
Visa på X →PFAS i sork, men också i fisk, vilt, bär och svamp. Frågan behöver tas tag i på allvar. Hur mycket mer ska få läcka ut i mark och vatten från de gamla brandövningsplatserna? https://sverigesradio.se/artikel/nya-pfas-fynd-pa-froson-hogsta-som-nagonsin-har-uppmatts
Visa på X →Nu krävs handling och ledarskap.
Visa på X →– Det som sker i Gaza handlar inte längre om Israels rätt att försvara sig mot Hamas, det här är något helt annat. Det känns inte som att man ser det extrema lidandet bland palestinierna i dag. Jag uttalar mig om att regeringen inte kräver vapenvila i Gaza https://www.dn.se/sverige/darfor-ar-sverige-splittrat-om-vapenvila-i-gaza/
Visa på X →Det var en helt vanlig dag igår för dessa människor som gick till sina jobb. Jag och barnen cyklade förbi byggarbetsplatsen och förundrades över alla de nya hem som håller på att växa fram i Ursvik. Funderade på vilka som skulle flytta hit. Det kommer inte kännas likadant mer.
Visa på X →Det är med bestörtning som jag tar läser nyheten att fem människor nu har omkommit på jobbet till följd av hissolyckan i måndags. Ingen ska behöva dö på jobbet. Mina tankar går till offrens familjer och kollegor.
Visa på X →På väg mot minskad demokrati? https://www.dn.se/debatt/sverige-leds-just-nu-in-pa-vagen-mot-okad-autokrati/
Visa på X →Absurt att den svenska regeringen motsätter sig vapenvila i Gaza. Vapenvila är helt nödvändigt för att få in förnödenheter och få stopp på dödandet av civila. Helt oförståeligt att Sveriges regering inte kan ställa sig bakom det. #gaza #vapenvila
Visa på X →