Förbättrar framkomligheten, gör staden trevligare och är en rättvis klimatomställning. Men…
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
🚘 Den bilfria innerstaden är den självklara framtiden. Städer blir attraktiva, trygga, funktionella och mer hälsosamma utan bilar. Många världsstäder, och Stockholm, har tagit kliv mot en sån utveckling. Men @ModeratSthlm vill åt andra hållet. https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/suck-nu-tar-socialister-over-ratten-i-moderaterna/

”De högerpopulistiska partiernas syn på klimatfrågan leder även till att de inte har miljöexperter i sina regeringar, att medel för forskning eller andra miljöåtgärder begränsas, enligt Lockwood.” https://www.svd.se/a/Kn1QdE/sd-rostar-mest-emot-ny-klimatpolitik-i-eu
Visa på X →@olaspannar Tydligen kan vi även skippa Naturvårdsverkets personal. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/naturvardsverket-varslar-personal
Visa på X →Hur brukar miljö-och klimatministern uttrycka sig? ”Tredje största miljöbudgeten någonsin.” Vem ska kunna göra jobbet om var tionde person måste sluta? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/naturvardsverket-varslar-personal
Visa på X →Nu har Socialstyrelsens hemlöshetsstatistik släppts för 2023. För många saknar en fast bostad, och barn drabbas fortfarande av vräkning. https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/hemlosheten-fortsatt-kvar-pa-hog-niva/
Visa på X →”Men det finns endast fem bolag i världen att välja på som kan bygga kärnkraft. 🇷🇺 Ryska Rosatom lär inte vara aktuellt och inte heller 🇨🇳 kinesiska CGN. Återstår då 🇺🇸 Westinghouse, 🇫🇷 EDF och 🇰🇷 Kepco. Tre bolag som alla har stora ekonomiska problem.” https://www.svd.se/a/nQdAxn/manga-hinder-for-utbyggnad-av-svensk-karnkraft
Visa på X →En väldigt viktig text, inte minst nu. Vi måste göra allt för att mota antisemitismen. Den är helt oacceptabel. https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-att-ropa-barnamordare-till-judar-ar-grov-antisemitism/
Visa på X →Under 2023 valde den högernationalistiska regeringen att lägga 31 miljarder på att göra det billigare att använda fossila bränslen. Det handlar om bidrag, stöd och skattelättnader till ren miljöförstöring. https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/skattelattnader-for-31-miljarder-okar-utslappen

Att dra in stödet till UNRWA vore att spela Hamas rakt i händerna. FN måste gå till botten med det som framkommit men att strypa stödet är cyniskt och drabbar otaliga oskyldiga civila. Omvärlden måste göra MER för att rädda liv & stoppa det fruktansvärda mördandet - inte mindre.
Visa på X →Inga kärnvapen på svensk mark! https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-lagstifta-mot-karnvapen-i-sverige-kan-utgora-en-maltavla
Visa på X →”Snön som politisk utopi? I så fall den vackraste vi har.” https://www.dn.se/kultur/bjorn-wiman-med-en-regering-som-denna-vantar-fula-vintrar-utan-sno/
Visa på X →@miljopartiet har drivit förkortad arbetstid i 40 år. Äntligen har också @socialdemokrat’erna fattat. När kommer de borgerliga partierna förstå?

Dålig fart på regeringens klimatarbete på många plan. Vi väntar nu på klimatanpassningsstrategin men frågan är om den innehåller något nytt. Eller skär man ner ytterligare? https://www.dn.se/sverige/jannike-kihlberg-klimatanpassning-kan-inte-vanta-fler-och-varre-oversvamningar-kommer/
Visa på X →@marcusfriberg Äh, bara olika varumärken i samma koncern. Styrs från samma ledning.
Visa på X →Så det var helt okej för Teodoresco Måwe att kontakta ett annat parti, men inte för Skyttedal. @kdriks är ett märkligt inkonsekvent parti. 🧐 Tips till alla: rösta på nåt annat parti i EP-valet i sommar!

Ingen PFAS under Vasaloppet: ”– Jag har pratat med ganska många: folk som ringer, mejlar och funderar. Men jag har inte hört någon säga att ”då skiter jag i det här”. Tvärtom tycker de att det här är rätt och riktigt, säger Tommy Höglund.” https://www.dn.se/sport/kravet-pa-60-000-vasaloppsakare-rengor-skidorna-fran-fluor/
Visa på X →Daniel Helldén i SVT 30 minuter. https://www.svtplay.se/video/jmyz2AV/30-minuter/daniel-hellden-mp?id=jmyz2AV @DanielHellden @miljopartiet @svt #30minuter
Visa på X →Okej, så C tänker att det är omöjligt för ukrainska flyktingar att klara sig på den extremt låga dagersättningen. Så långt är vi överens! MEN de tycker samtidigt att andra flyktingar kan klara sig på det? Maten är faktiskt lika dyr oavsett vilket land man kommer ifrån.
Visa på X →Det går sådär för nya kärnkraftsprojekt. https://www.dn.se/varlden/peter-alestig-kan-sverige-lara-av-det-brittiska-karnkraftsfiaskot/
Visa på X →Nej @peterkullgren, strömmingsfisket i Östersjön är inte i linje med EU:s fiskepolitik! Jag och @miljopartiet KU-anmäler Kullgren för att sprida falsk information om överfisket som dödar Östersjön. Folk måste kunna lita på att regeringens påståenden! https://www.dn.se/sverige/landsbygdsministern-ku-anmals-for-uttalande-om-strommingsfiske/
Visa på X →💨 Rekordnivåer för vindkraften. När det blåser sparar vi vatten i dammarna som kan användas senare och elpriserna sjunker. Det är planerbarhet, hållbarhet, fossilfritt och billig förnybar el.


Nej Kullgren, det stämmer inte att vi är i linje med EU:s mål, och inte heller med EU:s lagar! Miljöpartiet har anmält regeringen för överfisket som dödar Östersjön https://sverigesradio.se/artikel/kullgrens-svar-pa-overklagan-vi-ar-i-linje-med-eus-mal
Visa på X →Tänkvärt. Många gator är överdimensionerade för biltrafik, även i Sverige.
Visa på X →Kullgren & regeringen vägrar följa EU:s fiskelagar, det är absurt, https://www.dn.se/debatt/mp-anmaler-regeringen-for-overfisket-som-dodar-ostersjon/ Oerhört välkommet att fler nu anmäler regeringens och ministerrådets beslut om skyhöga fiskekvoter av sill och strömming @CCBnetwork @naturskyddsf
Visa på X →