EU-valrörelsen har börjat! Skriver om farlig protektionism tillsammans med @MagnusPWahlin och Wanja Kauffman https://www.altinget.se/artikel/ytterhogerns-protektionism-ar-fel-vag-for-eu-samarbetet
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
@Sirene7324 Om vi fortfarande håller oss till grundskyddet så har ju garantipensionen ökat i takt med inflationen, den räknas ju upp med prisutvecklingen till skillnad från inkomstpensionen som räknas upp i takt med lönerna.
Visa på X →Det finns många sorters kunskaper. Som skådespelare har Robert de Niro studerat många ”bad men” — läs hans åsikter om Trump.
Visa på X →@Miljöpartiet vill se höjda pensioner. Vi har tidigare förbättrat grundskyddet, infört pensionstillägget och höjt garantipensionen. Nu tar vi nästa steg och utreder pensionsavgiften och en ”gas” i pensionssystemet.
Visa på X →Självklart borde Sverige vara en kärnvapenfri nation, precis som Finland, Lettland, Danmark, Norge, Spanien. Tydligt och bra av @DanielHellden i Aktuellt @svtnyheter ikväll.

Två år efter Rysslands invasion av Ukraina köper vi rysk gas som om inget hänt https://www.aftonbladet.se/ledare/a/MozByR/tva-ar-efter-rysslands-invasion-av-ukraina-koper-vi-rysk-gas-som-om-inget-hant
Visa på X →@ElisabetSderbe1 Nej, inte alls, men en oerhörd frustration över saker som inte blir gjorda.
Visa på X →@ontimer4 Det finns ju inga åtgärder. Det är ju det som är problemet.
Visa på X →@hellaslundblad Utsläppen ökar. Det är en politik som ingen röstat för och något en klimatminister behöver hantera.
Visa på X →Alex Schulman sätter ord på exakt det många med mig känner. https://www.dn.se/sverige/alex-schulman-jag-ville-kasta-tvn-i-vaggen-nar-jag-sag-romina-pourmokhtari/
Visa på X →Den här texten behöver läsas, och delas! @IsabellaLovin skriver träffande i @TidningenVi om hur politiken, och demokratin, försvinner bort i mediadebatten.
Visa på X →”Organiserad rasism - med kärnkraft…” https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-organiserad-rasism-med-karnkraft-det-ar-liberalernas-nya-melodi/
Visa på X →”I det läget behöver man lyssna på de politiker som faktiskt kommer med lösningar på klimatkrisen, som till exempel Daniel Helldén.” Hallandspostens @PolredHP skriver om problem och konkreta förslag för att hantera klimatförändringarna. https://www.hallandsposten.se/asikter/ledare/daniel-hellden-sagar-romina-pourmokhtaris-klimatpolitik.6203930a-2707-40a8-b66c-c9afa6a3234c
Visa på X →Klimatministern släpade med sig sina tomma tunnor till tv-studion och lät dem skramla där också. Två budskap: allt är vårt fel och en utredning ska komma med förslag 2027. @Almericson recenserar intervjun i AB. https://www.aftonbladet.se/a/q1GgGO
Visa på X →Janine Alm Ericson: Klimatministern lär av SD – och skyller på MP https://www.aftonbladet.se/a/q1GgGO
Visa på X →Jag hade hellre hört om regeringens klimatpolitik igår än en minister som skyller ifrån sig. Dessutom på en politik hennes parti var med på innan det blev viktigare att uppfylla SDs politik. ’Klimatministern lär av SD och skyller på MP.’ https://www.aftonbladet.se/debatt/a/q1GgGO/janine-alm-ericson-klimatministern-lar-av-sd-och-skyller-pa-mp
Visa på X →Regeringen har pressträff om propositionen ”Åtgärder för tryggare bostadsområden” som går ut på att det ska bli lättare att vräka människor som begår brott (och deras familjer). Omfattande repressiva åtgärder som saknar lösning på vad som händer med dem som vräks. Otryggt.
Visa på X →Regeringens lögner är så bisarra att rapporteringen om dem borde dominera alla medier. Tack @ElinSoderbergmp för detta.
Visa på X →Miljöpartiet har länge drivit på för en samlad ”Arbetslivstrygghet” som ligger nära Kjell Rautios utopi. MP vill slå samman sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarna till en samlad arbetslivstrygghetsförsäkring skriver Mats Berglund (MP) @tidn_arbetet https://arbetet.se/2024/02/22/krokar-facken-arm-med-miljopartiet-kan-vi-fixa-sjukforsakringen/
Visa på X →”Kruxet är att det inte finns några andra styrmedel på plats, vilket blottar att regeringen saknar plan för hur klimatmålet ska nås.” https://www.dn.se/ledare/klimatet-fortjanar-battre-an-alla-dessa-tomma-ord/
Visa på X →Den klimathandlingsplan som Tidöpartierna presenterade i all hast före jul visar sig alltså bygga på beräkningar och åtgärder som samma partier aktivt motarbetar. Samtalet kvävs, skriver @ElinSoderbergmp i Expressen https://www.expressen.se/debatt/pourmokhtaris-logner--kvaver-hela-samtalet/
Visa på X →Dags att på allvar diskutera flygets subventioner. Denna miljard handlar om kostnader för säkerhetskontrollerna — sen har vi skattebefrielse för bränslet och stöd till flygplatserna.
Visa på X →Ja, det behövs definitivt en starkare formulering (som går att använda när det blir ”aktuellt”).
Visa på X →Klimatkrisen är redan här, världen jobbar med att minska utsläppen men den svenska regeringen tar bort åtgärder och har ingen plan för några nya lösningar. Plågsamt.
Visa på X →Regeringen har ingen plan. https://www.dn.se/sverige/klimatkalkylen-som-regeringen-inte-visade/
Visa på X →