Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

63 489inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

Regeringen vill att ungdomarna utvisas men nu med studentmössan på! Hur mycket bättre blir det? Statsministern sa också bara att de skulle få avsluta sin utbildning. Att de inte vågar gå fram med ett förslag innan valet visar att de inte tänker stoppa utvisningarna på riktigt.

Visa på X

Bra att Tidö har lyssnat på @Centerpartiet. Men de borde lyssna ordentligt. Ta bort medianlönegolvet o bygg på kollektivavtal. Låt 21 år istället för 18 år vara gräns för när du måste ha eget tillstånd. Återinför särskilt ömmande skäl så tonårsutvisningarna stoppas på riktigt.

Visa på X

Regeringen har nu haft en presskonferens där de inte svarade på den stora frågan: hur ska Sverige långsiktigt stärkas så att vi står starkare när sådana här kriser blossar upp? Som gör att, trots vad regeringen säger om starka statsfinanser, svenska hushåll är sårbara och påverkas när oljepriset går upp. Med sin klimatpolitik har regeringen försatt oss i ett allt större fossilberoende som gör Sverige mer sårbart vid internationella kriser, hämmar vår tillväxt och ökar våra utsläpp. I en ännu mer orolig omvärld måste villkoren för företagen vara stabila. Därför behövs en energiöverenskommelse över blockgränsen och sänkta skatter för att anställa.

Visa på X

@EHellsborn Fint ljug. Vi vill ha löner motsvarande kollektivavtal och praxis. Synd att er politik är så kass att ni konstant känner att ni måste ljuga för att försvara den.

Visa på X

@thelemoncurd Lol. Pröva att säga till landets lärare att ni inte finansiera det och vill utbilda färre lärare så de får ännu fler obehöriga kollegor.

Visa på X

@Skolinkvisition Ja så klart. Malmös nya skolor är väldigt påkostade. Men nu vill ju L förbjuda kommuner att höja skatten samtidigt som deras krav och nedskärningar gör att massor med skolor stänger.

Visa på X

@jennymaria @oisincantwell Det är underbart med vackra skolor. Och först och främst skolor som är byggda för att vara skolor. Men L har alltså inte bidragit med en krona mer till skolan. Har lagt mycket nya krav. Vill förbjuda kommuner att höja skatten. Och nu detta utan en krona i finansiering. Löjligt.

Visa på X

Läser med förvåning #SwedenAbroad om säkerhetsläget i #Libanon. Läser om det förbättrade säkerhetsläget 7 februari 2025. Borde det inte ha uppdaterats??

Visa på X

Svenska medborgare befinner sig just nu i en mycket osäker situation. Flera europeiska länder har redan agerat och säkrat EU stöd för evakueringsflyg. Sverige kan inte stå passivt vid sidan av. Regeringen måste omedelbart börja förbereda för en möjlig evakuering och säkerställa att svenska medborgare får tydlig information om vad som gäller. Vi kräver att regeringen agerar i linje med många andra europeiska länder och använder de verktyg som finns inom EU för att trygga svenskars säkerhet. Staten har ett grundläggande ansvar att hjälpa sina medborgare, också när oförutsedda kriser slår till utanför landets gränser.

Visa på X

@fridabrundu Ni vill ha färre lärare i svensk skola. Ni har sparat på skolan. Ni har inte finansierat era reformer. Ni har vägrat långsiktighet. Ni kommer med löjeväckande utspel varje vecka. How about att bli seriösa.

Visa på X

Centerpartiet välkomnar Frankrikes initiativ. Att försvara demokratiska värden och värna Sveriges säkerhet kräver svåra avväganden. Vi står fast vid målet om en kärnvapenfri värld och att inte fler länder ska inneha kärnvapen. Men givet det säkerhetsläge som vi befinner oss i bör vi delta i konstruktiva samtal i Europa. Att försvara demokratiska värden och värna Sveriges säkerhet kan kräva svåra avväganden. Vi välkomnar därför Frankrikes inbjudan till icke bindande samtal. Vi står fast vid målet om en kärnvapenfri värld, men förhåller oss till det säkerhetsläge som vi befinner oss i och vi välkomnar därför Frankrikes initiativ. Med krig i Ukraina och konflikter i Mellanöstern utgör kärnvapenavskräckningen en del av den samlade försvarsförmåga som bidrar till Sveriges och Europas trygghet. Det är viktigt att vi tillsammans för en fördjupad diskussion om hur alliansens samlade förmåga kan utvecklas, inklusive hur Frankrikes nationella kärnvapenkapacitet kan bidra till en stärkt europeisk avskräckning. Centerpartiet är berett att vara en konstruktiv part i det fortsatta arbetet, i nära samverkan med övriga partier i Sveriges riksdag. Centerpartiet vill samtidigt förhindra att fler länder skaffar kärnvapen. Vi står också fast vid att kärnvapen inte ska placeras på svensk mark i fredstid. Fundamentalt är att Nato fortsatt står starkt, artikel 5 ligger fast och att samarbetet med transatlantiska länken värnas. Dialogen måste handla om hur hela vårt nordiska och baltiska närområde och Europa kan stärkas. Vägen till fred går genom styrka, samarbete och ett ansvarsfullt agerande inom vår försvarsallians.

Visa på X

ده‌ها هزار جانِ بی‌گناه را گرفتید، اما نمی‌توانید یک نسل را خاموش کنید. امروز، روز پاسخگویی است. #درس_عبرت

Visa på X

@MojtabaKhameni The Iranian nation is not your battlefield. History has already shown what regimes built on violence ultimately face. That should have been lesson enough. #درس_عبرت

Visa på X

Ayatolla Khamenei är borta. Låt det bli startskottet på en frihetsresa för det iranska folket, efter årtionden av förtryck, våld, tvång och totalitärt styre. Det iranska folket behöver få framtidstro och demokrati. Det kommer att bli en lång resa, men med samlade internationella krafter och insatser är det möjligt. Vi behöver alla fortsätta att stå upp för Irans befolkning.

Visa på X

Det krävs mycket för att människor ska sitta och agera hejaklack när en främmande makt attackerar deras hemland. Men det är precis det som sker just nu – och det är inte isolerade röster i periferin. Det är unga och gamla. Det är minoriteter och majoritet. Det är människor i storstäder och på landsbygden. Det är iranier inne i Iran – och iranier i exil. Ni måste förstå vad det betyder. Det finns en djup glädje och lättnad bland många iranier över att Khamenei är död. Bara för en månad sedan beordrade han massmord på tiotusentals oskyldiga demonstranter. När en regimledare bär ansvar för systematiskt dödande av sitt eget folk är det inte märkligt att människor firar hans fall. Det är mänskligt. Det är begripligt. Betyder det att den islamiska republiken faller nu? Det hoppas många – jag också. Men inte på grund av en enskild mans död. Den islamiska republiken är statsvetenskapligt ett unikt styre.Det är inte en vertikal maktpyramid där allt vilar på en person. Det är ett system uppbyggt i koncentriska lager av makt – säkerhetsapparat, miliser, ekonomiska nätverk, ideologiska institutioner – medvetet konstruerat för att vara svårt att störta. Kommer de att falla? Ja! Men inte genom luftanfall ensamma. Förändring kräver en kombination av verktyg: ekonomiska, politiska – och, i den realpolitiska verkligheten, även militära. Det är inte en önskan. Det är en analys av hur makt faktiskt fungerar. Låt oss inte fastna i teoretiska resonemang om “regler”. Den så kallade regelbaserade världsordningen har länge varit en illusion. Världen är – och har alltid varit – styrkebaserad. Vår uppgift är att balansera mellan önsketänkande och realitet. Att vara moraliskt klara – men strategiskt vuxna.

Visa på X

@nikahang @AlirezaNader This must be the beginning, not the end. Let's celebrate that this mass murderer is dead shortly. But the freedom is still far away.

Visa på X