Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

63 917inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

Idag vinner regeringen priset för ett av århundradets dyraste vallöften. 400 miljarder(!!!) ska ny kärnkraft kosta, och svenska folket ska stå för 75% av lånet på detsamma. En sak kan vi nu med all säkerhet konstatera. Det blir inga billiga elräkningar med den här regeringen.

Visa på X

Vi skulle alltså få billigare el med kärnkraft , nu får vi med Tidöregeringens kärnkraftsplan dyrare el, garanterat, och därtill får konsumenterna betala tusenlappar i kärnkraftsskatt, och därtill 60 000 per svensk hushåll i kreditsubventioner. Det är inte vettigt

Visa på X

… vi får alltså med kärnkraftsskatten GARANTERAT högre elpris med regeringens kärnkraftssubventioner. Och allt detta för att man inte kan acceptera att kärnkraften måste bära sina kostnader och klara konkurrensen med vindkraft istället för att skicka notan till skattebetalarna

Visa på X

Nu fick vi regeringens nota till konsumenterna för sin olönsamma kärnkraftsplan: enl utredaren en check på minst 60 000 kr per hushåll till kärnkraftsindustrin, därutöver 500-1000 kr i kärnkraftsskatt, per år, beroende på elpris, ju billigare el, desto högre kärnkraftsskatt…

Visa på X

@RoyalLoch Nja. Det förutsätter 0 kostnadsökning. Och bara olympiska spel är bättre på att dra över budget än kärnkraft. Ser du de andra siffrorna som utredningen lade fram blir det klart högre (än jag skrev). Värt att komma ihåg att detta var 4-5 reaktorer. Regeringen vill bygga 10.

Visa på X

Värt att komma ihåg att detta var 4-5 reaktorer. Regeringen vill bygga 10. De kommer inte vara marknadsmässiga de heller…

Visa på X

Det här är ett hafsverk och ett beställningsjobb. Det får gärna byggas ny kärnkraft, men notan för det ska inte landa hos skattebetalarna. Jag hade åtminstone förväntat mig ärliga siffror på kostnaderna. Inte ens det fick vi idag.

Visa på X

Man hänvisar också till en rapport från Energiforsk när det kommer till kostnad för ny kärnkraft. Den är från 2021 och ingen anser de priserna giltiga idag. Kostnaderna har gått upp radikalt. Så varför ens använda den?

Visa på X

Räknar du med Vattenfalls siffror (de lär veta bäst eftersom de planerar för nya reaktorer) och räknar seriöst med SvK:s siffror blir den tilltänkta skatten 3-4ggr högre. Varför mörka det från utredningens sida?

Visa på X

Utredningen räknar dessutom med att det behövs prissäkring på 80öre. Men Vattenfall säger att kostnaden är 90-112 öre för nu kärnkraft. Dessutom har man ful-räknat på SvK:s scenario och inte tagit alla elområden (bara det dyraste) för att hålla kostnaden för subventionen låg.

Visa på X

Varje hushåll ska ställa ut en check på närmare 100 000 och dessutom betala en rejäl kärnkraftsskatt. Bara för att uppfylla regeringen vallöften. Vi har inget emot ny kärnkraft, men den ska konkurrera på samma villkor som andra kraftslag, inte toksubventioneras av staten.

Visa på X

JAAAAA!!!! Vilken otrolig match av David Åhman och Jonathan Hellvig. Ett OS-guld som kändes helt självklart. Grattis 🥇 #Paris2024 #GOLD #Sweden

Visa på X

Ni sitter väl bänkade framför OS-finalen i beachvolleyball? Det kommer bli en fantastisk match och det luktar guld. #Paris2024 #BeachVolleyball

Visa på X

En fantastisk match av våra svenska herrar i pingis. En otrolig insats, som sånär ruckade det kinesiska laget. Stort grattis till OS-silver Truls, Kristian och Anton. Ni kanske inte tog guld, men ni är ändå bäst 🇸🇪♥️🥈 #Paris2024

Visa på X

JAAAAA!!! Sverige är i final. Vilken otrolig beachvolleybollmatch av David Åhman och Jonathan Hellvig. Nu går vi för guld 🥇🇸🇪 #Paris2024

Visa på X

Listening to #Trump in a so called press conference. He is really talking and talking around. Nothing else. No politics, except for himself.

Visa på X

Ojojoj, vi är i OS-final. Vilken otrolig upphämtning av hela laget, inte minst av Anton Källberg. Stort grattis till en fantastisk insats 🇸🇪🇸🇪🇸🇪 #Paris2024

Visa på X

Fantastiskt att se det svenska laget i pingis, vilken häftig match. Grattis till semifinalplatsen Truls, Anton och Kristian. En ny storhetstid inom pingis är här. #Paris2024 🇸🇪

Visa på X

#Netanyahu knew what he did when killing the political leader of Hamas in Teheran. As well as did Hamas leaders on the 7th October attack. And now Hamas appointed Sinwar as pol leader.

Visa på X

بخشی از جهان یا کور است یا عمداً دولت جدید ایران را به عنوان دولتی معتدل، طرفدار غرب و اصلاح‌طلب می نامد. اما این رژیم هر روز ثابت می‌کند که در کلیت خود هیچ‌کدام از این‌ها نیست. امروز، #رضا_رسایی یکی از شجاع‌ترین آزادی‌خواهان ایرانی که در جنبش "زن، زندگی، آزادی" دستگیر شده بود، اعدام شد. دل‌های ما پر از درد است، اما عزم ما برای کمک به ایرانیان در بازپس‌گیری کشورشان حتی قوی‌تر شده است. من بیش از هر زمان دیگری متعهد به ایستادن در کنار ‌هر کسی که خواهان آزادی و دموکراسی است، هستم. اتحاد نیروی ماست. #جمهوری _قاتل

Visa på X