Ny viktig dom gällande PFAS. Försvarsmakten måste betala för reningen - P4 Uppland | Sveriges Radio https://sverigesradio.se/artikel/pfas-domen-forsvarsmakten-maste-betala-for-reningen
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Stockholm fortsätter med höga mål för klimatarbetet. https://www.dn.se/sverige/asa-lindhagen-mp-de-som-slapper-ut-mest-maste-minska-utslappen-mest/
Visa på X →Stockholm tar, som en av få städer i världen ett globalt klimatansvar och håller kursen för att klara Parisavtalet. Att @miljopartiet är med och styr Stockholm för tredje perioden hör hela skillnaden. Omställning måste också vara rättvis. Bra artikel i DN med @AsaLindhagen.






Stort antal potentiellt PFAS-förorenade områden i Sverige. Dags för en krisplan? https://www.naturvardsverket.se/om-oss/aktuellt/nyheter-och-pressmeddelanden/2024/april/stort-antal-potentiellt-pfas-fororenade-omraden-i-sverige/
Visa på X →Amanda Lind är valberedningens förslag till språkrör av tre mycket bra kandidater 💚. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljopartiet-foreslar-nytt-sprakror-svt-sander-direkt
Visa på X →Varför gör regeringen så lite mot kvinnovåldet? Idag skriver @FrokenJonsson och jag om att mer måste göras! https://www.gp.se/debatt/var-ar-de-stora-reformerna-mot-mans-vald-mot-kvinnor-regeringen.e1971645-9eb0-4c31-8501-6762b4f4518c
Visa på X →EUs utsläppshandelssystem fungerar som tänkt ändå.
Visa på X →Vad vet vi om könstillhörighet från våra grannländer? Det blir inte: 🩵…en flodvåg av ansökningar 🩷…könskaos i statistiken 🤍…övergrepp i fängelser 🩷…en våg av bedrägerier 🩵…en ökad kriminalitet Däremot blir det: ökad frihet för de som berörs. https://www.expressen.se/debatt/det-finns-inga-belagg-for--konskaos-med-ny-lag/
Visa på X →Tack @Ekobonden! Ditt stöd och förtroende betyder mycket. 💚
Visa på X →Toppenbra om gamla hus kan få liv igen! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hon-vill-se-fler-odehus-till-salu-i-skane-kartlagt-150-stycken
Visa på X →@GronUngdom ❤️❤️❤️
Visa på X →Ta det lugnt. https://www.expressen.se/debatt/ta-det-lugnt-konslagen--handlar-om-inte-om-er/
Visa på X →Tusen tack för förtroendet @BeckaForsberg och @GronUngdom!
Visa på X →🐓 Vi måste sluta med den inhumana kycklingindustrin. – ”Höns är inga korkade reflexmaskiner, utan har förmåga till komplexa upplevelser. Självmedvetandet är nyckeln till dessa upplevelser, vilket innebär att även lidandet blir mer komplext och intensivt.”https://www.dn.se/varlden/darfor-ar-hons-mycket-smartare-an-du-kanske-tror/


@danielceem Jag tycker han var bra och svarade rätt tydligt. Lite för kort debatt. Men det är ju helt uppenbart att miljözoner krävs för en utsläppsfri trafik i innerstaden 2030.
Visa på X →@springhousese @sdriks @SwedishPM Socialkonservativa Orbán-fans, illiberala antidemokrater.
Visa på X →@Fjellner Lyssnade! Men du kunde ju inte alls svara på hur du ska uppnå löftet om nollutsläpp 2030. Har du släppt det löftet? Elektrifieringen är nödvändig men självklart inte tillräcklig.
Visa på X →Regeringens samarbete med det postnazistiska @sdriks tar Sverige allt närmare Europas icke-demokratier. Att inte stå upp för en oerhört viktig miljölag är ett svek mot både vår egen och kommande generationer. @SwedishPM krokar arm med Orbán och Ungern. https://www.dn.se/sverige/sverige-med-att-stoppa-lag-om-att-aterstalla-skadad-natur/


”Vi behöver inte stirra oss blinda på tågen som den enda lösningen.” För det är tydligen det vi har gjort hittills. Eller? https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sds-kritik-mot-eus-tagsatsning-stirrar-oss-blinda-pa-taget
Visa på X →Aldrig kunde man väl tro att det skulle gå så snabbt för regeringen att ställa sig på Orbans sida. https://www.dn.se/sverige/sverige-med-att-stoppa-lag-om-att-aterstalla-skadad-natur/
Visa på X →@makesdotter Det är faktiskt helt barockt!
Visa på X →Det systematiska mördandet av kvinnor måste få ett slut. Samhället ska finnas där, men står handfallet. Så kan vi inte ha det! Regeringen måste agera nu! Polisen måste prioritera och politiken sätta en nollvision, erbjuda en väg ut ur våldet och tillsätta en haverikommission!
Visa på X →@TheGodlessNorth Jag håller inte med dig där.
Visa på X →@eriksson1657 @bolund Vad har det med nåt att göra? Den svenska populistiska högerkonservativa regeringen bryter mot (klimat)lagen, driver på klimatkrisen och ljuger helt öppet.
Visa på X →Årets sågning 2024: Klimatpolitiska rådets recension av regeringens politik. Rubrikvänligt, ja, men det otäcka; • att regeringen skiter i klimatet. • att Sverige förlorar anseende • att regeringen, statsråd och statsministern ljuger.
