Att Sveriges energiminster fortsätter pumpa ut myter och felaktigheter på det här sättet är rent skadligt för Sverige. Häng med i en 🧵 som benar ut det här.
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Idag överlämnade en enig Trygghetsberedning m politiker fr alla riksdagspartier förslag för att minska återfall i brott. Samordningen inför frigivning måste bli mkt bättre & fler ska kunna avtjäna straff med fotboja. Jag var C:s ledamot i utredningen. https://www.svd.se/a/lwMroM/kriminalvarden-klokt-att-ga-i-den-riktningen?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Visa på X →@janlenander Målet är att klara klimatet. Det misslyckas regeringen med. Dessutom får du släppa myten om mat/bränsle. Den stämmer inte (dessutom har vi enorma mängder mark i träda).
Visa på X →Det är tydligen en nyhet att regeringen inte höjer marginalskatten automatiskt i år (till skillnad från den stora höjningen ifjol). Fjolårets höjning kostade arbetstimmar motsvarande ca 11 000 årsarbetskrafter. https://omni.se/a/LMoWr1
Visa på X →Hur lyckas SJ göra t o m en av våra mest populära linjer olönsam. Uppsalapendeln fungerar, transporterar 200 000 personer i mån, helt bakvänt att lägga med en sådan linje. Inte undra på att tågen inte levererar i resten av landet. Sverige måste funka. https://www.dn.se/ekonomi/oro-i-uppsala-efter-sjs-nedlaggning-av-pendeln/
Visa på X →Konstigaste effekten av regeringens bakvända klimatpolitik: Alla som framöver laddar elbilen publikt kunde lika gärna tanka fossilt, eftersom varje kWh el nu tränger undan samma mängd förnybart flytande drivmedel.

Ryckigt, oseriöst och tveksamma utsläppsminskningar. Regeringen fortsätter på den inslagna banan…
Visa på X →Hur ska någon någonsin orka granska om det hela tiden leder till hat, hot och hån? Det måste vara slut nu!
Visa på X →Exklusivt klipp direkt från budgetförhandlingar om klimatet! https://youtu.be/eEpe5_wegbY
Visa på X →Men behöver inte vara bäst i riksdagen på matte för att se att regeringens kalkyler inte går ihop. Drastiskt höjda utsläpp kompenseras inte av ett litet steg tillbaka… https://www.di.se/debatt/regeringens-klimatbluff-fortsatter/
Visa på X →@Ericson_ubbhult Hur mycket av det fossila importerar vi? ;-)
Visa på X →Varför inte sänka skatten rejält på förnybart om allt handlar om priset? Varför inte lägga prisgaranti på svenskt biodrivmedel på 15 kronor vid pump, så att vi får igång satsningen på drivmedel från svenska skogen, som Tidöregeringen dödat?
Visa på X →Någon som förstår regeringens linje om reduktionsplikten? Om den är dålig, varför höja lite igen, varför inte ersätta med riktigt förslag för grönt svenskt bränsle och miljöbilar? Om reduktionspliken ändå är bra, varför dutta upp den så lite att utsläppen ändå ökar lavinartat?
Visa på X →@NordvallThomas Det jag gärna vill veta från dig och er är om minskningen är i förhållande till idag eller i förhållande till BAU-scenario (med tanke på att elektrifieringen kommer ändå)? Kan du svara på det?
Visa på X →De uppgifter som framkommer i Aftonbladets granskning av NMR visar återigen hur hatet och hoten slår mot politiker av alla färger. Genom hot om våld försöker de skrämma folkvalda till tystnad och därmed tysta vår demokrati. Det kommer vi aldrig någonsin att acceptera.
Visa på X →Bonus: Om man nu ska bredda plikten - varför inte ta med biogasen som regeringen ju håller på att straffbeskatta ihjäl med 5kr extra vid pumpen just nu. Känns som otroligt ogenomtänkt. 🤷♂️
Visa på X →Slutsats: Detta är en bluff och siffertrixande. Man minskar nu utsläppen en gnutta jämfört med den enorma ökning som tidigare gjorts. Det lägger en död hand över biodrivmedel och riskerar faktiskt att leda till ökade utsläpp. Detta når inte klimatmålen och sviker landsbygden!
Visa på X →Skattesänkningen som görs hamnar till största delen i storstadsområden, eftersom det är där det körs mest bil. (Där det ju också finns bäst kollektivtrafik). Tal om behov av bil på landsbygd blir därför bara en bluff. Riktad sänkning är i så fall vettigare.
Visa på X →2 miljoner ton är sannolikt minskningen i förhållande till idag. I förhållande till ett referensscenario lär minskningen vara betydligt mindre, eftersom elektrifieringen ju kommer ändå. Kommer den bra kan utsläppen faktiskt ÖKA, eftersom el då trycker ut förnybart i plikten.
Visa på X →Och en skattesänkning som dessutom till största delen hamnar i storstäderna och inte de som är mest beroende av bilen på landsbygden
Visa på X →Regeringens klimatbluff faller samman direkt vid pressträffen. Man ökar ju utsläppen 30 ggr mer än man sänker dem. Bluffar om att man kan nå klimatmålen (”vår bedömning är att förutsättningarna finns”…) SD sänker skatten på bensin, men inte priset på svenskt biobränsle/elbilar
Visa på X →Regeringen minskar utsläppen med 2 miljoner ton över 5 år. När man slaktade reduktionsplikten ökade utsläppen med 4 miljoner ton - per år!
Visa på X →Regeringen inkluderar nu el i reduktionsplikten. Det i sig är bra, men eftersom ökningen av reduktionsplikten är så låg, lär det få liten effekt och istället lägga en död hand över all produktion av biodrivmedel.
Visa på X →Några tankar från dagens pressträff med regeringens klimatbluff kring reduktionsplikten. Häng med! 🧵


@GunborgStrom @mseid Hade regeringen agerat borgerligt hade de sänkt skatten på förnybart och behållit den på fossilt. Det de nu sysslar med är värsta sortens petropopulism.
Visa på X →