30 grader i september. Det är så varmt det idag varit i Helsingborg. Det kan verka skönt, men bakom detta finns ett väldigt allvar. Klimatförändringarna är inte framtiden, de är här och nu. Ändå väljer regeringen att fortsätta chockhöja utsläppen.
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Putin, barnamördaren. Vi måste göra allt vi kan i Sverige, med vapen och pengar, för att Ukraina ska segra https://omni.se/a/yEgO82
Visa på X →@energigunnar @PEverhill Eftersom det finns en sisådär 60 miljarder i flaskhalsintäker (om jag minns rätt) som ligger hos Riksgälden oanvända så behöver ju inte nätavgifterna höjas än på länge även om vi betalar anslutningen till ny produktion (av olika slag). ☺️
Visa på X →Södra Sverige får betala för regeringens energipolitiska tunnelseende… https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/stoppad-vindpark-rejal-elsmall-for-skaningar
Visa på X →@HansOlofHansson Varför säger då regeringen att utsläppen ökar när skatten avskaffas? 🤷♂️
Visa på X →@edvinalam Du menar såhär?


@NordvallThomas Synd att du inte läste längre än rubriken. Jag ser gärna en annan utformning (som fokuserar på mer biobränsle), men det är inte det ni förslår. Ni föreslår rak avskaffning vilket ökar utsläppen. Vad hände med KD:s förvaltarskapstanke?
Visa på X →En epok går i graven! 😢
Visa på X →Regeringens klimatsvek fortsätter! Man ökar utsläppen utan att ha nya åtgärder på plats. Flygskatten avskaffas, el och biogas beskattas högre än fossil bensin och diesel samtidigt som nattåg läggs ned. Det är tydligt att regeringen inte prioriterar klimatsmart resande.


@PWallenberg Släpp det. Tekniska livslängden var till 2025, så oaktat vem som gjorde vad (där har vi nog lite olika syn) så hade de inte fortsatt leverera över tid.
Visa på X →@CarlOskar @MuharremDemirok Det finns åtskilliga miljarder hos Riksgälden som är outnyttjade från inbetalade kapacitetsavgifter. Till skillnad från den nya skatt som regeringen vill införa på elräkningen… Fundera på det och återkom.
Visa på X →Regeringen måste lägga ner sitt kraftslagskrig. Svart på vitt ser vi nu hur deras agerande skrämmer bort investeringar och ger oss mindre elproduktion. Det här riskerar att försena och omöjliggöra Sveriges elektrifiering och gröna omställning.
Visa på X →Nu stoppas Kriegers flak, som skulle sänka elpriset i södra Sverige. Samtidigt satsar man ensidigt hundratals miljarder i statliga kärnkraftslån som ger skattebetalarna höga elpriser i 40 år framåt. Det är dyrt att vara svensk med den här regeringen.
Visa på X →@PatrickIsaksson Det kan bara Vattenfall svara på i detta fallet, men när det gäller Forsmark så vet vi ju att det hämmat projektet rejält. Och att det i sammanhanget var relativt billigt för samhället. Avgifterna ska användas för att bygga ut nät i första hand så det är spot on.
Visa på X →@PatrickIsaksson Vi tycker ju att flaskhalsintäkterna ska användas för att ansluta ny elproduktion. Och ja, det gäller även kärnkraft. (Effektökningen i Forsmark hade ju kunnat komma på plats betydligt snabbare då).
Visa på X →Nu får regeringens politik konsekvenser. El som skulle kunna levereras rätt in i södra Sverige 2028 uteblir. Sydsverige får vänta till 2040 på lägre elpriser enligt regeringen. Det är helt absurt och kommer kosta både för hushåll och konkurrenskraft!


Gone are the days when you could silence us, the freedom fighters, with threats, hatred, or lies. Gone are the days of repeating the same mistakes and expecting different results. These are new times, with new methods, but the same unwavering commitment to freedom. Here, there is no fear—only resilience. We are the new generation, ready and determined. For us, it's not about 'I,' but about 'WE.' You've relied on the same tactics for many years, but believe it or not, WE are still here, and WE will be here tomorrow as well.

@johanna_linder - Vad ska vi ha? - Varm liberalism! - När vill vi ha den? - Nu! Ha en fin fredag
Visa på X →Det var tider det. Innan var det ingen som trodde det kunde hända. Men det otroliga kan hända. Bra för Sverige.
Visa på X →Tänk ändå när det fanns visioner och framtidshopp i svensk borgerlighet som utgick från en varm liberalism. 20 år sen idag som Alliansens moder, Maud Olofsson, gjorde något som förändrade svensk politik i grunden. Ha en fin fredag


@MalacoDeed @Jymdis @sonofabonde @Fjellot Finns en hel del mer effekt att plocka ut ur vattenkraften. Skelleftekraft har gjort en hel del bra studier på det. ☺️
Visa på X →@TonyJohansson78 @callennartsson För 300 miljarder får du (i bästa fall) 4-5 reaktorer. Regeringen vill bygga 10.
Visa på X →@CarlBerglof @whites_mot @PatrickIsaksson Jag har inga problem att betala för nyttor för systemet. Men då är det det som ska betalas för och låta olika tekniker konkurrera på lika villkor. Inte välja en favorit och toksubventionera det.
Visa på X →@gryningsrad Nej. Det som behövs är el på kort sikt. Kärnkraft levererar i bästa fall framåt 2040. Det är för sent. Som Vattenfall säger: - Har vi inte byggt ut annat till 2030 behövs inte kärnkraften, för då finns ingen efterfrågan - den har flyttat.
Visa på X →@AndersWJonstorp Inflationssäkrat… och ändå inte tillräckligt enligt Vattenfall.
Visa på X →