Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

63 892inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

The ceremonial opening of the Swedish Parliament for the 2024-2025 session. We will commence with the roll call. افتتاحیه رسمی مجلس سوئد برای سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵. ابتدا با اعلام حضور آغاز می‌کنیم.

Visa på X

För att vara en presskonferens där regeringen, äntligen, skulle säga något positiv för vindkraften , så var det väldigt mycket energi (och sifferbingo) som Ebba Busch ägnade åt att kritisera den, igen

Visa på X

”…EU:s klimatmål som vi har jobbat jättehårt för att även Sverigedemokraterna ska känna sig bekväma med” säger miljöminister Romina Pourmohktari (L). Jo, det kan man säga.

Visa på X

Det finns bra saker i regeringens förslag, saker Centerpartiet drivit i decennier. Samtidigt ser vi hur Tidöpartierna lokalt är de som sätter stopp för ny elproduktion. Nu måste de sluta vara bromsklossar för omställning på samma sätt som regeringen måste sluta öka utsläppen.

Visa på X

Flera bra saker i regeringens pressträff idag (när hörde ni mig säga det senast?!). Många saker som Centerpartiet drivit länge som Tidö-gänget nu anslutens till. Dock inga besked om NÄR ersättningar till närboende kommer och enbart fokus vindkraft. Alla borde omfattas.

Visa på X

@PatrickIsaksson @BuschEbba Som sagt. Det finns många olika sätt. Där olika kraftslag kombineras. Vilket ju visats av många. Men den här debatten har vi ju haft och du vill ju subventionera kärnkraft av rättviseskäl som du sa senast så tror vi båda kan lägga vår tid på bättre saker än att diskutera här.

Visa på X

@PatrickIsaksson @BuschEbba Inte då. Det finns ju många sätt att möta dem på som du vet.

Visa på X

@jakobforssmed @MiaWidell @BuschEbba @MuharremDemirok Står du bakom uttalandet att vi inte ska ha några subventioner till enskilda kraftslag som Ebba var väldigt tydlig med under första halvan?

Visa på X

@andersaakesson @jnyst @BuschEbba Miljarder till och med. Och det räcker ändå inte ens till hälften så många reaktorer som de vill ha…

Visa på X

Efter år av påtryckningar från Centerpartiet om nya energisamtal verkar regeringen äntligen redo att göra sin del. Vice statsminister Ebba Busch ser fram emot att ”gör upp brett”. Bra - när ses vi för att ta långsiktigt gemensamt ansvar för Sveriges energisystem?

Visa på X

Hörde jag Ebba Bush säga att inte en krona av skattebetalarnas pengar ska gå till att subventionera ett elsladd. Staten garanterar därmed inte 80 öres elpris för kärnkraft tänker jag. Utredningen sågad då.

Visa på X

Ett socialistiskt planekonomiskt experiment med skattebetalarnas pengar som riktar sig till ett kraftslag. En god sammanfattning av utredningen kring kärnkraftens förutsättningar.

Visa på X

Dagens bluff: @BuschEbba argumenterar för att vi inte ska använda skattebetalarnas surt förvärvade pengar för att subventionera ett enskilt kraftslag. Hur kan du då försvara utredningen kring finansiering av kärnkraft?

Visa på X

Läser @TorbjornNilsso i dagens #SvD. Om @TobiasBillstrom och vad som hände. Själv ska jag med intresse läsa #Regeringsdeklarationen på tisdag. Och budgeten förstås.

Visa på X

@AppelgrenHenric Låt oss hoppas att frågan om energiförsörjningen kan hanteras med den seriositet den förtjänar och långsiktighet som behövs. Det är min önskan och ambition. Tyvärr delas den ju inte av regeringen.

Visa på X

@PatrickIsaksson Vi har länge föreslagit att SAMTLIGA kraftslag ska få anslutningen betald. Det är konsekvens. Du ser ingen inkonsekvens i att bara erbjuda statliga lån, enorma differenskontrakt och andra garantier till endast en teknik. Och vägra utreda alternativ?

Visa på X

@Ericson_ubbhult Släpp det där nu. Den tekniska livslängden var till 2025, så oaktat vems version av nedläggningen som stämmer så hade de inte producerat länge till.

Visa på X

Tobias Billström har en lång politisk karriär bakom sig och förtjänar beröm för många av de insatser han gjort under dessa år. Jag önskar honom all lycka till framöver och hoppas våra vägar korsas även i framtiden.

Visa på X

Thank you, Tobias Billström, for your dedicated service as Foreign Minister. While we may have had differing perspectives on matters related to the Islamic Republic of Iran and the prisoner exchange that left a bitter aftertaste, there is no doubt about your commitment to Sweden's security and our NATO membership. Wishing you the best of luck in your future endeavors. @TobiasBillstrom

Visa på X

@agnilsson62 Släpp det där. Tekniska livslängden var till 2025, så oaktat hur det gick till när de stängdes (där har vi nog lite olika åsikt) så hade de inte fortsatt köras länge till.

Visa på X

Klimatsveket fortsätter. Regeringens politik får effekt i praktiken. När regeringen beskattar el mer än fossilt, skrotar miljlbilsbonusar och gör allt för att öka utsläppen är det inte konstigt att kunderna agerar och företagen tvingas följa efter. Sorgligt!

Visa på X