Det stämmer att vi en gång i tiden (1980) stod för annan linje. Viktigt att vi 2006 började ompröva vårt beslut. Kunskapen om elsystemet och energifrågorna blev djupare. Vore bra om fler partier tog fysikens lagar på allvar. Energifrågan är för viktig för att dribblas bort av ideologiska skygglappar.
Visa på X →Sveriges politiker,
Vi sparar allt, även det som raderas.
Senaste inlägg
Missade AGENDA igår. Tydligen lite si och så med vissa uppgifter…
Visa på X →https://www.dn.se/debatt/professorer-ska-inte-bidra-till-historierevisionism/
Visa på X →Vetenskapen ska bidra till klarhet, inte förvirring. Professorer påstår att det är ”historieförfalskning att hävda att S och Mp förstörde elsystemet”. Dessvärre lider deras argumentation av allvarliga problem. Läs gärna mitt svar på deras artikel ⬇️ @kdriks
Visa på X →@evamarcus @tweex_svpol @andreascervenka Faktaresistent? Nämn ett enda realistiskt alternativ till kärnkraft som ”experterna” nämnde. Det var nej, nej, nej till nya reaktorer utan att ge några svar på lösning till skillnad från Ebba Busch som gav sakliga och relevanta svar.
Visa på X →Kunde inte sagt det bättre själv 👊
Visa på X →Även om vindkraft föreslås som en del av lösningen, kan den inte lösa problemen med stabilitet och höga elpriser när det inte blåser. Södra Sverige behöver ny baskraft, och nya kärnkraftsreaktorer är en central del av lösningen. 4/4
Visa på X →Tur vi har en regering som lägger om energipolitiken och som har presenterat över 50 åtgärder för att lösa problemen i elsystemet på både kort och lång sikt. 3/4
Visa på X →När det blåser blir det billigare och när det är vindstilla i Europa är det ohemult dyrt. Inget superhärligt system. 2/4
Visa på X →Ebba Busch levererar i #svtagenda KD börjar här: Väderberoende elproduktion har visat sig från olika slagsidor under senaste veckan. Tråd 🧵 1/4

Agenda rubricerar kvällens program ”Kärnkraftens pris” Det utesluter inte betydelsen av ALLA kraftslag, Teknikneutralitet, kallas det, precis som den här regeringen ständigt lyfter fram och som ministern åter igen påminner om ikväll 👏 @BuschEbba @kdriks

Strålande! Vill hylla ministern för det fantastiska arbete du gör @BuschEbba @kdriks https://www.expressen.se/ekonomi/hogsta-elpriset-pa-tva-ar-nu-vander-det/
Visa på X →Ibland skulle det vara bra för politiker att bara erkänna att retoriken blev fel. Otroligt pinsamt för S att överhuvudtaget driva på i frågan om den nya modellen som sossarna själva beslutade om i december 2014. ⬇️
Visa på X →Vem som bestämt att kärnkraften skulle läggas ned är tydligt , en av de inblandade poserar stolt.


@hrhellman Har du tagit del av utredning och dom, eller killgissar du? Med tanke på din profession är du förvånansvärt svepande i dina inlägg.
Visa på X →En av många anledningar till att den aktivistiska omprövningen och allt vad den för med sig måste stoppas. Var själv på besök och såg galenskapen på plats i början av december. @kdriks driver en mycket tydlig linje i regeringssamarbetet. https://www.nwt.se/2024/12/14/hakans-fastighet-sjonk-2-7-miljoner-i-varde-nar-dammen-revs-otroligt-sorgligt-b34b7/?nwt-push=editorial
Visa på X →Skattepengar ska inte gå till kriminella och utsatta barn får inte placeras i händerna på gängen. Myndigheterna behöver jobba effektivt för att sätta stopp för välfärdskriminaliteten. Därför har vi idag beslutat att kalla IVO till Socialutskottet. @kdriks https://sverigesradio.se/artikel/efter-hvb-avslojandena-ivo-kallas-till-utskottet
Visa på X →– Det kan starkt ifrågasättas om det är motiverat att partipolitiska lotterier ska ha en gräddfil i lagstiftningen och det tycker inte vi att de ska ha, säger civilminister Erik Slottner. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/inget-forbud-mot-partilotter/
Visa på X →När ska (S) förstå att mer av samma, inte löser sjukvårdens problem? Låt staten ta över ansvaret för sjukvården, och säkerställ en jämlik vård med kvalitet för den som är sjuk. Läs mig och @AckoAnkarberg på @ABDebatt @kdriks https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wg4MjL/s-mer-av-samma-loser-inte-vardens-problem
Visa på X →Den här krisen beror på förra regeringen (S) och (Mp). Kortsiktig politik resulterar i tidskrävande städning. KD ger inte upp, @kdriks @BuschEbba https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ebba-busch-om-elpriserna-/
Visa på X →Ebba får städa upp efter Socialdemokraterna och Miljöpartiet som lade ner kärnkraften. I Tyskland lade man ner kärnkraften och nu behöver de smutsig kol eller gas från Ryssland. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ebba-busch-om-elpriserna-/
Visa på X →Svenskt stål och det fina varumärket SSAB förtjänar bättre än att behöva förknippas med den utdaterade Woke-trenden. God jul! 🎅🏻🎄🌟

KD vill sänka elskatten. Den moderatledda regeringen med Ulf Kristersson som statsminister och Elisabeth Svantesson (M) som finansminister har tyvärr inte beslutat det. Också har Sonesson mage att anklaga Ebba Busch för att höja elskatten? Det får finnas gränser för skamlösheten.
Visa på X →@KentEklund @TEPettersson Har du hört talas om effektskatten som omöjliggjorde fortsatt drift rent affärsmässigt? S och MP har stor skuld i den nuvarande situationen.
Visa på X →https://www.svt.se/nyheter/inrikes/centern-hoga-elpriserna-ar-regeringens-fel
Visa på X →