Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

63 868inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

Det går inte att sminka den här grisen @RPourmokhtari och @ElisabethSvan . Ni ökar utsläppen kraftigt med era åtgärder. Räddningen ska vara snabb elektrifiering av bilar, men ni har gjort elbilarna dyrare och fossilt billigare, elbilsförsäljningen faller. Det går inte ihop.

Visa på X

Sa @RPourmokhtari just att ökad reduktionsplikt är regeringens främsta förslag för att minska utsläppen

Visa på X

Regeringen gör elbilar dyrare, satsar på maximalt billigt fossilt, elbilsförsäljningen faller, fossilt ökar, vindkraften stoppas… jada jada ESR ETS1 lulucf 2040 2045 scenarier ambitioner…….. Simsalabim! Tidöpartierna och @RPourmokhtari: vi klarar målen! … tror vi

Visa på X

I våras ville Liberalerna förbjuda anonyma trollkonton. Där gick deras röda linje. Men istället har regeringen lämnat frågan utan åtgärd. Därför väcker Centerpartiet imorgon frågan i Konstitutionsutskottet. @JohanPehrson, kommer du stå för ditt ord och rösta för ett förbud?

Visa på X

Ännu en gång, inför samtal för att nå ett slut på #Gazakriget ser vi en attack som inte syftar till att underlätta en lösning. Mönster. Känns igen. Avsändaren skiftar.

Visa på X

@Bj03rnBj03rnson Precis. Att ändra förutsättningarna för alla som installerat är inte schysst!

Visa på X

Regeringen rycker undan mattan för alla solcellsägare! De 60öre/kWh som alla som säljer el får som kompensation tas nu bort. Kalkyler omkullkastas och ryckigheten är total när saker sker utan förvarning. Återigen försämrar man för förnybar energi. Huvudlöst!

Visa på X

Grattis Jessika Roswall, ny kommissionär för miljöfrågor och cirkulär ekonomi. Ett fint uppdrag för frågor där Sverige historiskt haft ett starkt förtroende. Nu vilar ett stort ansvar på henne och EU att öka takten i att ställa om till den gröna ekonomin och värna vår miljö.

Visa på X

چند روز پیش به یاد ندا آقاسلطان افتادم. پانزده سال گذشته است—شاید به اندازه یک عمر—اما تصاویر بدن بی‌جان او هنوز در ذهنم حک شده‌اند. آن روز را به وضوح به یاد دارم، انگار همین دیروز بود. در آن زمان، تصمیم گرفتم تنها نظاره‌گر باشم و دست به کاری نزنم؛ تصمیمی که عمیقاً از آن پشیمانم. اما آن روزها بسیاری از ما هنوز به شکلی مبهم امیدوار بودیم که شاید این رژیم وحشی راه دیگری را انتخاب کند. چند سال بعد، هزاران نفر دیگر در موجی از اعتراضات عمومی به قتل رسیدند. و بار دیگر، سکوت کردم؛ انتخابی که باز هم تلخ‌ترین پشیمانی‌ها را برایم به جا گذاشت. دو سال از زمانی که ژینا مهسا امینی از زندگی، رؤیاها و عزیزانش جدا شد، می‌گذرد. غم و خشم، همچنان در دل بسیاری از ما زنده است، اما این بار با یک تفاوت مهم: بسیاری از کسانی که تا آن زمان سکوت کرده بودند، از جمله خودم، بالاخره چشمان خود را باز کردند. می‌گویند گناهکار دیر بیدار می‌شود، اما من شکرگذارم که ما بیدار شدیم. این دو سال گذشته پر از تلاش‌های طاقت‌فرسا بوده، اغلب در سکوت و با هزینه‌های شخصی سنگین. با این حال، یک حس غرور نیز وجود دارد، چرا که می‌دانیم زمان سکوت به پایان رسیده است. در این دو سال تغییرات زیادی رخ داده است. ما در اولین دور مبارزه با ظالمان شکست خوردیم، اما رژیم هزینه‌ای سنگین پرداخت کرده است. در عرصه بین‌المللی تضعیف شده، تحت فشار تحریم‌های گسترده قرار دارد و شکاف‌های داخلی هر روز عمیق‌تر می‌شود؛ قدرتشان در حال فروپاشی است. گرچه راه طولانی در پیش داریم تا این درخت پوسیده از ریشه کنده شود، اما مسیرمان درست است. دیروز یکی از همکاران سوئدی‌ام از من پرسید: "آیا واقعاً فکر می‌کنی می‌توان رژیم را شکست داد؟" پاسخ کوتاه من یک بله قاطع بود. من به شدت باور دارم که این هدف در دسترس است. در تاریخ ما معجزات بزرگتری رخ داده‌اند. اما چالش‌های فراوانی همچنان پیش روست و این پیروزی یک‌شبه به دست نمی‌آید. این پاییز، شما شاهد نشانه‌هایی از تلاش‌های جاری برای نزدیک‌تر شدن به هدفمان خواهید بود. اما فعلاً، مهم است که به خودمان یادآوری کنیم—ما هنوز اینجا هستیم و پیروز خواهیم شد.

Visa på X

Etiska riktlinjer måste omsättas i avtal hos underleverantörer man använder. Brott mot avtal innebär då böter. Om inte - så har man skrivit dåliga riktlinjer. Istället skyller @socialdemokrat på hela telemarketing o spelbranschen. Ta ansvar istället o be drabbade om ursäkt #svpol

Visa på X

Den svenska yttrandefriheten ska vara både bred och stark, men samtidigt måste det finnas gränser för den. Vissa värden är okränkbara, även i ett fritt liberalt land som Sverige. Det är bra att detta nu prövas.

Visa på X

Rickard Jomshof kommer enl egen uppgift delges misstanke om brott. Det är en viktig signal att det råder likhet inför lagen & att samma regler gäller för alla. Välkomnar att han ger uppdraget som ordförande i justitieutskottet den respekt det förtjänar och pausar sitt arbete där.

Visa på X

Bra att skattesänkningen för jordbruksdiesel som ⁦⁦@Centerpartiet⁩ drev igenom 2022 får fortsätta. Behövs för jordbrukets konkurrenskraft. Men Tidö har fortfarande inget jordbruksavdrag för alla bönder, så att de som tankar grönt inte missgynnas. https://omni.se/a/5ELVBE

Visa på X

Regeringen lägger 2,5 miljarder kronor på återvandring. Tänk om de pengarna istället kunde gå till att anställa fler lärare eller göra det enklare för människor att få ett jobb. Det hade på riktigt hjälpt integrationen och gett fler en möjlighet att bli en del av vårt samhälle.

Visa på X

Tänker att det kommer att spelas in krav på avbetalda #studielån för många yrkesgrupper nu. Men beror nog på utformning. Kan ju vara åtagande att arbeta kvar ett visst antal år. Ska väl nu utredas så avvakta den. #Polisen

Visa på X

Riksdagsåret har börjat och partiledardebatten pågår. Så vad kan jag se fram emot i mitt utskott? Jo: - Utgivningsbevis för periodiska skrifter  - Avskaffat krav på tillstånd för hotell- och pensionatsrörelser Så tunn är regeringens företagaragenda!#svpol

Visa på X

#catlady är ordet på mångas läppar igen. När #taylorSwift efter debatten nu kommer ut som en catlady. Och förklarar att hon kommer rösta på Harris/Walz.

Visa på X

Noterar att statsministern ratar subventioner som medel för att styra Sverige. Bra! Ser fram emot att det även gäller fossila bränslen och kärnkraft…

Visa på X