Politikerboken
Borttagna & ändradeStatistik

Sveriges politiker,

arkiverade

Vi sparar allt, även det som raderas.

63 868inlägg arkiverade
Sök bland alla inlägg →

Senaste inlägg

@karltulipan Jag tänker att fartyg som är bekvämlighetsflaggade, knappt sjödugliga, med dåliga arbetsvillkor och som transporterar rysk olja och gas eller stulna ukrainska grödor inte ska få segla genom Östersjön.

Visa på X

Det var när pandemin gjorde att vi bara var 55 o ej 349 som röstade. Då hade vilden haft många fler röster än en om den tryckte på knappen o pga smittspridningen kunde vi ej kräva kvittningsförbud så ofta. Ök gjordes med vildarna själva pga extrema förhållanden inte pga sittande regering förlorat majoriteten

Visa på X

@Milan9215 Ja? Hur tänker du annars att det gick till när Amineh ”påverkade”, det var enbart under pandemin när vi dragit ned antalet i riksdagen till 55 man gjorde denna ök med vildarna själva

Visa på X

Nu delas detta av seriöst folk i Tidö. Vi hade ingen ÖK om vildar förra mandatperioden. Hur kan ni ha missat V-vilden Amineh? Det gjordes en ÖK med vildarna under dom extrema förhållandena under pandemin, dvs när vi gick från att vara 349 som röstar till 55, detta gjordes pga stor risk för smittspridning INTE för att regeringen annars skulle förlora en votering. Utan för att vi inte skulle kräva kvittningsförbud o därmed riskera stor smittspridning. Först körde man på att V-vilden Amineh också skapat kaos o när man kom på att det inte gav bättre argument för rent röstfusk försöker man påstå detta. Helt galet faktiskt.

Visa på X

@PerClareus Nej det var endast under pandemin då vi dragit ned riksdagen till ett fåtal mandat, ök gjordes med vildarna själva.

Visa på X

1. Det är inte samma sak att bryta praxis som att fuska fram en falsk majoritet. Ytterst bärs mandaten i riksdagen av den personen som trycker på knappen, vilde eller inte, och tar vi bort det, har vi ändrat hela spelreglerna för den parlamentariska demokratin. Det har INTE funnits en ök tidigare om att ”kvitta ut” vildar som röstar emot sitt partis politik. Under extrema förhållanden i pandemin, när vi dragit ned partiernas mandat i riksdagen till ett fåtal pga risk för smittspridning, gjordes en ök med själva vildarna pga annars skulle ju kvittningsförbud begärts för ofta o smittan spridits. Det går inte att ”kvitta ut” den som aktivt väljer att bryta nuvarande eller tidigare partis partilinje. Det är väl hela syftet med att också riksdagen röstar? Annars räcker det med att regeringen förhandlar o gör upp med sitt samarbetsparti? Vi har haft folk som röstat mot sitt nuvarande parti förut o vi har haft vildar som röstar emot sitt gamla parti. Att kontrollera detta är mot tanken med att ytterst ägs mandaten av den som sitter vid knappen. Tanken med representativ demokrati är inte att alla röster kan avläggas av en partiperson. Vi är invalda från olika valkretsar o antalet i riksdagen speglar just det. Annars kunde vi ha låtit gruppledarna sitta ensamma o rösta för varje parti med olika många mandat fördelade på sina knappar. 2. Är vildar ett problem? Ja V har inte minst fått veta av det. Men V har aldrig skickat in fler för att reducera eller fuska fram ett resultat. Vi får ta på oss detta själva och se till att utbilda våra valberedningar bättre, ta fram regler etc, inte sätta oss över konstitutionen när vi misslyckats. V är kritiska till personval till skillnad mot högern som ständigt vill öka den möjligheten. Men utan synen om att mandaten ytterst är fria behöver vi ingen riksdag. Ska man få ta bort en person som bryter partilinjen också eller var går gränsen? 3. Man kan ha ev tycka att vi bör ha en ök som innebär att alla partier är ansvariga för ”sina” vildar o kvittar ut dessa själva inom respektive underlag. Dvs om nån rödgrön vilde kommer stannar en ytterligare rödgrön utanför kammaren. Detta för den sida vars mandat hamnat hos vildar inte ska få fler röster än det som speglas i riksdagen. Dvs den som är vilde bestämmer om o när den kommer o vi andra förhåller oss till det. Det skulle i det läget vi har nu hjälpt regeringen noll, eftersom deras egna vildar bytt sida.

Visa på X

I den här debatten kom inte regeringsfrågan upp alls, men oppositionen har fortfarande svårt att ”sätta dagordningen”, vi hade vunnit på att åtminstone kunnat snacka ihop oss mer. Vi förlorar kanske inte valet pga detta, men vi ökar risken för att Tidö styr samtalet. Och det har inget med V-beslutet att göra, utan med C:s hållning om att utestänga och inte vilja delta i nåt slags gemensamt oppositionsarbete. Hur kan man tycka att det är värt det?

Visa på X

Nej varför det? Hon fick pengar avsatta i arbetet mot hedersvåld, det är ju upp till regeringen om dom vill göra en deal eller inte. Ingen från Tidö lyfte att dom kunde ta bort en extra för att Amineh inte skulle få en ”röst” då, tvärtom hejade dom på det hela. Hade dom tyckt att det var ett problem då, annat än för dom rödgröna skulle dom ju kunnat låta en extra stanna hemma, visst? Men det var öht ingen diskussion om det då. För det skulle dom aldrig gått med på

Visa på X

@Mooller Nej ingen har det. Vi har alla haft vildar. Ingen har tagit dit fler att rösta för att lyckas vinna.

Visa på X

Det är sjukt att C kommer undan med pajasförslag om att sänka A-kassan ännu mer när vi har massarbetslöshet, införa en anställningsform som är helt oförenlig med svenska modellen, samt sänkta arbetsgivaravgifter som är helt utdömda som åtgärd för ökad sysselsättning.

Visa på X

@Mooller Ja? Det kan ju regeringen gör nu med? Förhandla med ”sina” vildar. Men man kan inte fuska.

Visa på X

Alltså hur intressant kan det vara att analysera formfrågan o ”gapigheten” såhär mycket som SVT väljer att göra. Halva grejen sist var det extremt höga tonläget i efterdebatten pga Tidö fick med sig en rödgrön att offentligt kalla en annan rödgrön för ”gapig” det gav dom hela möjligheten att göra detta till nationell angelägenhet.

Visa på X

Jag tänker ofta på detta underbara klipp som SVT gjorde en gång, faktiskt för på dagen 11 år sedan! Det är kaos. Får vi sommarlov snart? youtu.be/_UFqclhch34

Visa på Bluesky

@VladimiLoj Hela riksdagen är byggd på att även personvalda ledamöter ingår i en partigrupp. Det finns inga personliga stöd eller system alls. Det är därför det är så svårt nu med rekordhöga 9 vildar.

Visa på X

@FGSixtensson @ca_wald Det stora problemet är att vildarna bara de senaste veckorna har börjat rösta emot sina gamla partier, tidigare har de oftast röstat med sina gamla partier eller iallafall block.

Visa på X

@FourSMgolds Kvittningen finns för att ledamöter ska kunna vara sjuka, vabba, åka på valobservation, konferenser, studiebesök som bara går att göra vid specifika tillfällen (som när försvarsutskottet åker på Cold Response) etc

Visa på X

@FGSixtensson @ca_wald Ja, vi kvittar enligt kvot, men det är 9 vildar som partigrupperna inte har koll på och som är utanför kvoterna nu. Alla ledamöternas röster finns på riksdagens hemsida, där kan man tex se vildarna.

Visa på X